Syksyllä Suomeen saapuvat uudet Volkswagen Passat GTE -mallit kulkevat aikaisempaa pidemmälle sähköllä

Kuva: Volkswagen.

Uudistuneen ladattavan hybridimallin Volkswagen Passat GTE:n toimintamatka sähköllä on kasvanut merkittävästi.

Volkswagen Passat GTE Sedanin toimintamatka sähköllä on nyt 56 kilometriä (WLTP) ja Variant-mallin puolestaan 55 kilometriä (WLTP).

Edellisten mallien toimintamatka sähköllä oli NEDC-mittaussyklin mukaisesti 50 kilometriä. Samalla mittaussyklillä uudistuneet Passat GTE:n toimintamatka sähköllä olisi 70 kilometriä.

Kuva: Volkswagen.

Liikkeellelähdön E-Mode

Volkswagen Passat GTE on suunniteltu niin, että lyhyemmät matkat voidaan ajaa puhtaasti sähköllä. Tämän vuoksi Passat GTE käynnistetään aina E-Mode-täyssähköajotilassa, silloin kun akussa on riittävästi virtaa.

Erityisesti kaupunki- ja esikaupunkialueilla ajaville pidempi toimintamatka sähköllä ja ajonaikainen päästöttömyys ovat ideaalinen liikkumismuoto.

Suurin osa lyhyemmistä matkoista voidaan ajaa sähköllä ja täten ajonaikaisesti päästöttömästi. Tämän mahdollistaa akun energiasisällön lisäys 9,9 kWh:sta 13,0 kWh:iin (+31 %).

Uudelleen konfiguroidun Hybridi-ajotilan ansiosta on aiempaa helpompaa esimerkiksi säästää sähkö keskusta-ajamiseen pitkän matkan lopuksi. Näin voidaan ajaa mahdollisimman paljon päästöttömästi vaikka kaupunkien keskustoissa.

Kuva: Volkswagen.

Sähkömoottorin ja TSI-bensiinimoottorin yhdistelmä

Pidemmillä matkoilla ja yli 130 km/h nopeuksissa, sähkömoottori tukee Passat GTE:n suorituskykyistä TSI-bensiinimoottoria, tavoitteenaan optimoida ajettavuus ja suorituskyky.
Mitä tehokkaammin sähkömoottori ja perinteinen polttomoottori toimivat yhdessä, sitä suorituskykyisempi lopputulos.

Sähköenergia voidaan Volkswagen Passat GTE:ssä käyttää joko puhtaasti sähköllä ajamiseen mutta myös ajo-ominaisuuksien parantamiseen. Sähkövoima toimii lisävahvistuksena, erityisesti urheilullisessa GTE-ajotilassa.

Passat GTE:n TSI-bensiinimoottori tuottaa 115 kW (156) tehoa ja sähkömoottori puolestaan 85 kW (115 hv). Kokonaistehon ollessa 160 kW (218 hv).

Uusi suurjänniteakku, joka sijaitsee auton lattian alla taka-akselin etupuolella, toimii sähkömoottorin energianlähteenä. Tehoelektroniikka muuntaa akun tasavirran sähkömoottorille sopivaksi vaihtovirraksi.

Passat GTE:n automaattivaihteisto on 6-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, joka on kehitetty erityisesti hybridiautoihin.

Kuva: Volkswagen.

Uudelleen konfiguroitu Hybridi-ajotila

Passat GTE Sedanin ja Variantin suurjänniteakku voidaan ladata ulkoisesta pistokkeesta tai TSI-moottorin ja jarrutusenergian avulla ajon aikana.

Jotta pidemmän matkan lopussa voidaan kaupungissa ajaa E-Mode-ajotilalla, on Volkswagen uudelleensuunnitellut hybridijärjestelmän ajotilat ja siten myös yksinkertaistanut akun uudelleenlatausta ajon aikana. Entisten viiden ajotilan sijaan, uudistuneessa Passat GTE:ssä on kolme ajotilaa:

  • E-Mode – sähköllä ajaminen
  • GTE – urheilullinen ajotila täydellä suorituskyvyllä
  • Hybridi-ajotila – automaattinen vaihto sähkömoottorin ja TSI-bensiinimoottorin välillä

Kaksi aikaisempaa ajotilaa, Battery Hold ja Battery Charge, on uudistuneessa Passat GTE:ssä yhdistetty Hybridi-ajotilaan.

Kuva: Volkswagen.

Hybridi-ajotila

Jotta akkua voidaan ladata ajon aikana, kuljettajan tulee aktivoida ajotilavalikko joko käyttämällä E-Mode-painiketta (vaihteenvalitsimen vieressä) tai käyttämällä infotaiment-järjestelmää.

Ajotilavalikosta löytyvät sekä E-Mode- että Hybridi-ajotila. Mikäli valitaan Hybridi-ajotila, akun kymmenvaiheinen skaala (0–100 %) tulee esiin; se kertoo latauksen sen hetkisen tilan.

Kuljettaja näkee helposti latauksen tilan vastaavien valaistujen akkusegmenttien numeroiden perusteella; mikäli latauksen aste on esimerkiksi 40 %, neljä sinistä segmenttiä on valaistu.

Akkumerkinnän vieressä on symboli, jossa on kaksi vaihdetta. Mikäli kuljettaja painaa symbolia, se vaihtaa auton automaattisesti manuaalitilaan. Akun sen hetkinen latausaste säilytetään toistaiseksi.

Lähtötilanne on nyt se, että taso on asetettu 40 % eli neljä segmenttiä on valaistuna. Kuljettajalla on nyt vaihtoehto säilyttää kyseinen akun latausaste (painamalla yhtä kuin ”=”) tai lisäämällä sitä 20 % kerrallaan (painamalla nuoli ylös ”˄”) tai laskemalla sitä (painamalla nuoli alas ”˅”).

Mikäli kuljettaja valitsee lisäyksen ja lisää astetta esimerkiksi 80 %:iin (kahdeksan segmenttiä), akkua ladataan TSI-moottorin ja jarrutusenergian avulla asetettuun tasoon saakka.

Mikäli kuljettaja valitsee kuitenkin laskemisen esimerkiksi kahdella segmentillä, voidaan energiankäyttö asettaa minimissään asettumaan 20 %:iin saakka.

Silloin kun reittiopastus on päällä, akunhallintajärjestelmä ottaa ennakoivasti huomioon reittitietoa taatakseen, että haluttu akkuenergia on käytettävissä reitin lopussa. Tällä tavoin akun käyttö on mukautettu saatavan reittitiedon perusteella.

E-Mode-sähköajotila

Volkswagen Passat GTE käynnistyy aina E-Mode-ajotilassa, mikäli akussa on riittävästi virtaa. Silloin kun akussa ei ole riittävästi virtaa tai ulkoilman lämpötila on erittäin alhainen, käytetään käynnistykseen TSI-moottoria.

Ajotila vaihtuu automaattisesti Hybridi-ajotilaan, kun akku saavuttaa minimilataustason tai jos tarvitaan erittäin korkeaa suorituskykyä.

Käyttämällä E-Mode-painiketta, kuljettaja voi manuaalisesti vaihtaa takaisin päästöttömään ajotilaan alle 130 km/h nopeuksissa, aina niin halutessaan.

Koska Passat GTE on melkein äänetön E-Mode-ajotilassa, ohikulkijat tehdään kaupunkialueilla tietoiseksi lähestyvästä ajoneuvosta sähköisellä moottoriäänellä. Sähköinen moottoriääni aktivoituu automaattisesti, kun auto käynnistetään. Sähköinen moottoriääni voidaan kytkeä pois päältä keskikonsolissa sijaitsevasta painikkeesta.

GTE-ajotila – Passatin urheilullisempi puoli

Kuljettaja voi käyttää GTE-painiketta asettaakseen GTE-ajotilan päälle (vaihteenvalitsimen vasemmalla puolella).

Kuljettaja huomaa välittömästi kasvaneen suorituskyvyn kaasupolkimessa, vaihteistossa ja ohjauspyörässä. Tämän lisäksi TSI-bensiinimoottori säädetään vastaamaan mahdollisimman nopeasti kaasun painallukseen ja antamaan lisää tehoa.

GTE-ajotilassa TSI-bensiinimoottori ja sähkömoottori työskentelevät yhdessä tuottaakseen maksimaalisen tehon ja mahdollistaakseen voimalinjan täyden käytön ja hyötyäkseen maksimaalisesta väännöstä.

Myös ääni muuttuu auton sisällä, kun GTE-ajotilan erityinen GTE-ääni aktivoituu. Lopuksi GTE-ajotila virittää auton alustan kireämmäksi, kun auton varusteluun kuuluu myös lisävarustenainen mukautuva alustansäätöjärjestelmä (DCC).

Ajoprofiilin valitseminen

GTE- ja E-Mode-painikkeiden välissä on erillinen painike, jonka avulla voidaan valita eri ajoprofiileiden välillä (ajoneuvon kuva ja teksti Mode).

Ajoprofiilin valinta ei ole Passat GTE:n erillinen ominaisuus, vaan myös jo muista malleista tutut Eco (energiansäästötila), Comfort, Normal, Sport ja Individual -ajotilat ovat valittavissa tämän painikkeen kautta.

Lataaminen pistokkeesta – 1,8 tai 3,6 kW

Passat GTE:n ulkoinen lataus pistokkeesta tapahtuu auton etuosassa sijaitsevasta latausliitännästä.

Mikäli akku on täysin tyhjä, latausaika on noin 7 tuntia, jos auto on kytketty 230 voltin sähköverkkoon auton mukana tulevalla 1,8 kW:n tilapäislatauslaitteella.

Latausaika lyhenee noin 4 tuntiin ja 30 minuuttiin, jos käytössä on 360 voltin latauslaite tai latausasema ja 3,6 kW:n asiointilatauskaapeli.

Autoon integroitu akkulaturi hoitaa latauksen täysin automaattisesti, kuljettajan täytyy vain liittää pistoke autoon ja latauslaitteeseen tai -pistokkeeseen.

Uudet Volkswagen Passat GTE Sedan ja Variant -mallit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille syksyllä 2019.

Volkswagen Passat GTE:n hintoja ei ole vielä vahvistettu.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Tämäpä lienee (toimintaa tuottavat palikat ja niitä ympäröivät rakenteet) mielenkiintoinen korjata 200tkm jälkeen, kun ovat ensin imeneet itseensä tiesuolaa ja muuta kuraa. 😉

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here