Viimeaikojen uutisoinnit hybridiautojen kalliista akkuremonteista ovat herättäneet runsaasti huomiota etenkin juuri nyt autoa vaihtavien keskuudessa – otsikoissa on puhuttu jopa yli kymmeneen tuhanteen euroon nousseista korjauskustannuksista.
Ovatko kaikki ladattavat hybridit tuomittu kalliisiin remontteihin, vai voiko niillä huristella huoletta sähkön ja polttoaineen turvin vielä vuosikaudet, mitä sanoo Sakan jälkimarkkinointipäällikkö Eddie Miiros?
“Me emme näe hybridiautoissa sen suurempaa riskiä kuin missään muussakaan käyttövoimassa. Hybridiautoihin ei iske sen yllättävämpiä tai kalliimpia remontteja kuin muihinkaan autoihin”, hän kertoo.
Saka on myynyt vuosina 2022–2024 lähes 24 000 hybridiautoa, joten aivan tuulesta temmattu Miiroksen toteamus ei ole. Yhtiö tarkasteli etenkin 2022–2023 välillä myytyjä autoja, joiden mahdolliset yllättävät hajoamiset olisivat tulleet tietoon virhevastuun puitteissa.
“Meiltä myytyihin hybridiautoihin tuolla aikavälillä vain 0,6 prosenttiin on tullut suurempaa teknistä vikaa”, Miiros kertoo.
Käytettyjä autoja myyvillä ketjuilla on usein erilaisia lisäturvia, jotka kattavat sähköistetyissä autoissa myös akustoon liittyviä ongelmia. Samanlainen lisäturva on saatavilla myös Sakalta ja myyntijohtajan mukaan entistä useampi asiakas hankkii sen autoa ostaessaan.
“Asiakkaamme haluavat huoletonta ajamista, jota täydentää tarjoamamme lisäturva yllättävien rikkoontumisien varalle. Tarjoamamme lisäturva on käyttövoimariippumaton, mutta siinä on otettu huomioon myös mahdolliset akkuviat ladattavissa autoissa” Sakan myyntijohtaja Olli Pietiläinen toteaa.
“Jokaisessa käyttövoimassa on mahdollisuus kalliiseen remonttiin, jos jotain suurta menee rikki. Hybridiautot ovat viime vuosina yleistyneet voimakkaasti, joten on luontevaa, että myös käyttövoimaan liittyvistä mahdollisista vioista keskustellaan nyt aiempaa aktiivisemmin. Tilastollisesti hybridiautot eivät kuitenkaan ole yhtään sen alttiimpia vikaantumisille kuin muutkaan autot, vaan sellaisen uskaltaa kyllä ostaa, jos käyttövoiman kokee itselle sopivaksi”, hän päättää.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Olen ajanut viitisen vuotta ladattavalla hybridillä (mb c300e farmari) eikä mitään varsinaista vikaa ole ollut. Lataus kotona 3x16A ja lisäksi pikalataus 20 ja 55 kW. Sähkömatka parhaimmillaan 130 km. Bensiiniä ei ole juuri kulunut, koska päivittäiset ajomatkani ovat suhteellisen lyhyet. Paras autoratkaisu minulle.
Jos uutena oot ostanut niin mikä auto hajoaisikaan alle 5v ikäisenä. Sulla alkaa polttomoottori olla entinen jos sillä et oo paljon ajanut.
Kuinka moni myyjä dissaa tuotteita joita hän myy/edustaa?
Miksi Matti on yleensäkin ostanut hybridin. Siinä kun on molempien autojen huonot puolet.
Täyssähkössä jää ne kalliit huollotkin pois.
Lyhyitä matkoja kun ajelet niin luulisi täyssähkön olevan mitä järkevin ratkaisu.
Talviautona paras mahdollinen. Voi kolmenkympin pakkasella lähteä ajoon ilman kikkailuja ja on heti lämmin. Range tietysti talvella lyhenee, mutta sun nurkka-ajossa 130 kilsaa varmasti ylittyy.