MG tuo Suomen markkinoille uuden MG3-hybridin. Uutuus on B-segmentin hatchback.
MG:n kehittämä hybridi sisältää suuren akun ja tehokkaan sähkömoottorin. Myynti alkaa Luxury-malliversiolla ja myöhemmin kesällä mallistoon lisätään edullisempi Standard-malliversio.
Hybrid+ voimalinja
Voimalinja on ensimmäinen, ei-ladattava hybridijärjestelmä, joka on asennettu MG-malliin. Järjestelmän ytimessä on viisi keskeistä elementtiä – moottori, vaihteisto, akku, sähkömoottori ja generaattori.
Nelisylinterinen 1,5 litrainen bensiinimoottori tuottaa 75 kW:n tehon, tarjoten erinomaisen hyötysuhteen (41 %). Tämä yhdistettynä sähkömoottoriin, joka tuottaa jopa 100 kW tehoa ja Hybrid+ -järjestelmä tarjoaa laajan hyötysuhteen eri tehoalueille.
Voimalinja tuottaa yhteensä 143 kW (194 hv), keskikulutuksen ollessa 4,4 l/100 km ja päästöt 100 g/km CO2. Tätä tukee 1,83 kWh akku, joka mahdollistaa myös enemmän ajoa pelkän sähkön voimin.
Auton kiihtyvyys 0–100 km/h on 8,0 sekuntia. Moottoritienopeuksilla ohituskiihtyvyys, 80–120 km/h, on 5,0 sekuntia.
Hybrid+ järjestelmä valitsee automaattisesti seuraavien tilojen kesken:
- EV – Ajamista puhtaasti sähköllä niin pitkään kuin akun varaus sen mahdollistaa
- Series – Generaattori tuottaa energiaa sähkömoottorilla ajamista varten
- Series and Charge – Mahdollistaa Series-tilan ajon sekä ajoakun latauksen
- Drive and Charge – Ajo tapahtuu polttomoottorilla samalla kun generaattori lataa ajoakkua
- Parallel – Sähkö- ja polttomoottori yhdessä tuottavat tehot vetäville pyörille
Voimansiirto on toteutettu kolminopeuksisella automaattivaihteistolla, mikä mahdollistaa tehokkaan ja miellyttävän ajokokemuksen. Liikkeellelähtö pystytään suorittamaan täysin sähköisesti ja polttomoottori tulee mukaan saumattomasti nopeuden kasvaessa.
Kuljettaja pystyy myös vaikuttamaan, miten MG3 Hybrid+ reagoi valitsemalla kolmen eri ajotilan välillä – Eco, Stantard ja Sport. Eco-tila mahdollistaa polttoainetalouden optimoinnin sekä sulavan kiihdytyksen. Standard-tila puolestaan yhdistää taloudellisuuden ja tehokkuuden toimien hyvänä vaihtoehtona lähes matkalle kuin matkalle. Sport-tila mahdollistaa aggressiivisemman vasteen ottaen irti maksimaalisen tehon sekä poltto- että sähkömoottorista tarjoten parhaimmat teholukemat B-segmentin hybridi hatchbackille.
Varustelu jokapäiväiseen käyttöön
Uusi MG3 Hybrid+ tulee Suomen markkinoille kahden varustetason voimin: Standard sekä Luxury. Kumpikin varustetasoista haastaa B-segmentin mallit vakiona tarjottavien teknologioiden sekä vakiovarusteiden osalta.
MG3 Hybrid+ erottuu edukseen 7 tuuman digimittaristolla ja 10,25 tuuman infotainment-kosketusnäytöllään. Suunnittelussa on panostettu grafiikkaan ja käytettävyyteen sekä helppokäyttöisyyttä lisää kosketusnäytön alle sijoitetut pianopainikkeet. Kaikki tämä varmistaa, että kuljettajan keskittyminen ei herpaannu.
Jokaisesta varustetasosta löytyy vakiona navigointi sekä Apple CarPlay ja Google AndroidAuto. Muita autosta löytyviä varusteita ovat mm. navigointijärjestelmä, automaatti-ilmastointi, audiojärjestelmä bluetooth-yhteydellä, 4 usb -porttia sekä peruutustutka ja -kamera. Luxury-varustelusta löytyy lisäksi mm. HD-tasoinen 360º-kamerajärjestelmä, 16 tuuman alumiinivanteet ja istuinten keinonahkaverhoilu.
Turvallisuutta ei ole suunnittelussa unohdettu, sillä autosta löytyvät viimeisimmät edistyneet kuljettajaa avustavat järjestelmät (ADAS). Parannettua turvallisuutta tuodaan autoihin MG Pilot -teknologian kautta, sisältäen esimerkiksi kaistallapitoavustimen (LKA), kuolleen kulman varoitusjärjestelmän, mukautuvan vakionopeudensäätimen (ACC), etutörmäysvaroittimen (FCW) sekä ruuhka-avustimen (TJA).
Lue myös
Uusi pidemmän toimintamatkan versio MG4-mallistoon
MG-autojen virallinen maahantuonti alkaa!
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //