Tällainen on nelivetoinen lataushybridi BYD Seal U DM-i

Uusi BYD Seal U DM-i on BYD:n ensimmäinen ajoneuvo Euroopassa, jossa on Super DM -lataushybriditeknologia, ja joka tarjoaa jopa 70 km toimintamatkan sähköllä.

Suomeen tuotavassa Seal U DM-i Design-versiossa on nelivetoinen kokoonpano, jossa on kaksi tehokasta sähkömoottoria (etu- ja taka-akseleilla) ja 18,3 kWh:n BYD Blade -akku, jota täydentää BYD:n kehittämä 1,5 T hybridimoottori, joka sopeutuu monipuolisesti eri ajo-olosuhteisiin.

Uusi nelivetoinen BYD Seal U DM-i lataushybridi yhdistää sähköisen voimalinjan ja modernin polttomoottoriteknologian parhaat puolet. BYD:n Super DM (Dual Mode) -teknologia asettaa etusijalle sähkövoiman maksimoimisen mahdollisimman vähän polttoainetta hyödyntäen.

Kun akku on ladattu täyteen ja vaihdettu EV-tilaan, ajoneuvo muuttuu puhtaasti sähköiseksi. Vastaavasti, kun akun varaustila on alhainen, se muuttuu sen modernia 1,5 T polttomoottoria hyödyntäväksi polttoainetaloudelliseksi hybridiajoneuvoksi.

Yksi energiatehokas ajoneuvo, kaksi ajotilaa

Suomeen tuotavassa nelivetoisessa Design-versiossa on kaksi tehokasta sähkömoottoria (150 kW edessä ja 120 kW takana) ja tehokas 18,3 kWh BYD Blade -akku, jota täydentää BYD:n itse kehittämä moderni 1,5 litran nelisylinterinen bensiiniturbomoottori. Järjestelmän kokonaisteho on 238 kW (319 hv) ja kokonaisvääntömomentti 550 Nm.

Kuva: CvB.

Seal U DM-i:ssä on kaksi eri ajotilaa; EV ja HEV. EV-tilassa ajoneuvo hyödyntää vain sähköä sujuvaa päivittäistä työmatkaa tai kaupunkiajoa varten. HEV-tilassa ajoneuvo käyttää enimmäkseen myös ajoakun energiaa, mutta esimerkiksi kiihdytettäessä bensiinimoottori lisää tehoa voimansiirtoon.

Seal U DM-i vaihtaa sujuvasti eri ajotilojen välillä, joten se tuntuu puhtaalta sähköautokokemukselta ainutlaatuisten teknologioidensa ansiosta. Lisäksi polttomoottori lataa akkua (25-70 %, säädettävissä), joten EV-sähköajotila on aina käytettävissä. Akkua ladataan ajon aikana myös regenerointitekniikalla.

Optimoitu polttoaineenkulutus, toimintamatka ja suorituskyky

Super DM -lataushybriditeknologia asettaa etusijalle alhaisen polttoaineenkulutuksen, hiljaisen ja tasaisen ajokokemuksen sekä tehon. Uusi Seal U DM-i voi saavuttaa 1,2 l/100 km polttoaineenkulutuksen ja 23,5 kWh/km sähkönkulutuksen.

Sähköinen toimintamatka on jopa 70 kilometriä (WLTP) ja toimintamatka myös polttomoottoria hyödyntäen yhteensä 870 kilometriä (WLTP).

Kuva: BYD.

Uusi Seal U DM-i yhdistää tehon ja tehokkuuden jokaisella matkalla, sillä järjestelmän kokonaisteho on jopa 238 kW (319 hv) ja vääntö 550 Nm taaten 0-100 km/h kiihtyvyyden vain 5,9 sekunnissa.

BYD Blade -akkuteknologia

Kuten kaikki Euroopassa tarjottavat BYD-henkilöautot, Seal U DM-i on vakiona varustettu BYD:n Blade -akkuteknologialla. Uusi Seal U DM-i on varustettu 11 kW:n 3-vaiheisen vaihtovirtalatauksen sekä 18 kW:n tasavirtalatauksella, jolla akun latausaika (30-80 %) kestää 35 minuuttia.

Uusi Seal U DM-i on 4 775 mm pitkä, 1 890 mm leveä ja 1 670 mm korkea. 2 765 mm:n akselivälin ja tasaisen lattiarakenteensa ansiosta takamatkustajille on runsaasti jalkatilaa.

Perhekeskeisessä maasturissa on kiinnitetty paljon huomiota käytännöllisyyden parantamiseen. Takaistuin voidaan taittaa alas osiin (60:40), jolloin tavaratilaa on helppo laajentaa 425 litrasta 1 440 litraan.

Kuva: BYD.

Toiminnallisuutta korostavat myös lukuisat säilytyslokerot, kaksi mukinpidikettä keskikonsolissa, neljä USB-porttia ja langaton latausmahdollisuus kahdelle älypuhelimelle samanaikaisesti.

Lisäksi Seal DM-i:n akku tukee V2L-tekniikkaa (Vehicle-to-Load), jolloin autoa voidaan käyttää sähkölaitteiden virtalähteenä ulkoisille sähkölaitteille, kuten sähköpyörille jne.

Älykäs ohjaamojärjestelmä ja BYD-sovellus

Uusi Seal U DM-i on erittäin kattavasti varusteltu ja sisältää paljon älykästä teknologiaa ja ominaisuuksia, myös etänä älypuhelimen BYD-sovelluksen kautta. BYD:n älykäs ohjaamojärjestelmä toimii 15,6 tuuman BYD-signature-käännettävällä näytöllä – jonka avulla voit valita, haluatko näytön vaaka- vai pystymuodossa.

Ohjaamojärjestelmä tarjoaa myös 4G-yhteyden, integroidun Spotify- ja Here-navigoinnin, älypuhelimen integroinnin Android Auton tai Apple CarPlayn kautta sekä älykkään ääniohjauksen, joka voidaan aktivoida äänikomennolla ”Hi BYD”. Järjestelmä käyttää Over-The-Air (OTA) -ohjelmistopäivityksiä pitääkseen itsensä aina täysin ajan tasalla.

Edistynyttä turvallisuutta

Uusi Seal U DM-i on vakiona varustettu laajalla valikoimalla edistyneitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä (ADAS), jotka käyttävät viittä eri tutkaa ja yhtä kameraa. Näitä avustavia järjestelmiä ovat esimerkiksi etutörmäysvaroitin, automaattinen hätäjarrutus, mukautuva vakionopeudensäädin, takatörmäysvaroitin, takana risteävän liikenteen varoitus, kaistanvaihtoavustin, älykäs nopeusrajoitus, katvealueen tunnistusjärjestelmä, tuulilasinäyttö, kaukovaloavustin, mukautuvat ajovalot sekä 360 asteen panoraamaperuutuskamera.

Uusi BYD Seal U DM-i lataushybridi lanseerataan Suomessa 26.8. ja sen hinnat alkavat 48 990 eurosta.

Lue myös

Täyssähköinen katumaasturi BYD Seal U sai Suomen hinnat — tulossa myös lataushybridi

BYD valmistanut ennätysmäärä sähköistettyä autoa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän