Škoda on nyt valmistanut yli kaksi miljoonaa katumaasturia

Kahdesmiljoonas katumaasturi valmistui Škoda Auton päätehtaalta Mladá Boleslavissa maanantaina 1. maaliskuuta 2021. Juhla-auto oli samalla 250 000:s Škoda Kamiq.

Škodan ensimmäisenä katumaasturi oli vuonna 2009 markkinoille tullut Škoda Yeti. Yetiä valmistettiin 685 500 kappaletta sen mallistosta poistumiseen vuonna 2017 mennessä.

Samana vuonna Škoda käynnisti katumaasturikampanjansa ja esitteli heti alkuun kaksi mallia: Kodiaq ja Karoq. Tähän mennessä Škoda on valmistanut noin 593 600 Kodiaqia ja 454 800 Karoqia.

Vuonna 2019 Škoda toi markkinoille katumaasturimallistonsa pienimmän mallin Kamiqin. Kahdesmiljoonas Škoda-katumaasturi on sopivasti myös 250 000:s Kamiq.

Täysin erilainen ja erityinen katumaasturimalli – täyssähköinen Škoda Enyaq iV – ensiesiteltiin syyskuussa 2020: se on Volkswagen-konsernin täyssähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva ensimmäinen Škoda.

Tämän katumaasturin esittelyllä Škoda otti merkittävän askeleen autojen sähköistymisen strategiassaan. Enyaq iV on ainut MEB-pohjainen auto, jota Euroopassa valmistetaan Saksan ulkopuolella. Tähän mennessä Škoda on Mladá Boleslavin tehtaallaan valmistanut Enyaq iV -malleja jo noin 1 100 kappaletta.

Kotimaassaan Tšekin tasavallassa Škoda Auto valmistaa katumaastureita kahdella tehtaalla. Kamiq, Enyaq iV ja Karoq syntyvät Škodan päätehtaalla Mladá Boleslavissa, Karoqeja ja Kodiaqit Kvasinyn tehtaalla.

Näiden tehtaiden lisäksi Škoda valmistaa katumaasturimallejaan myös Kiinassa, Venäjällä, Intiassa sekä Ukrainassa ja Slovakiassa.

Škodan suurinta markkina-aluetta eli Kiinaa varten on kehitetty lisäksi markkina-aluekohtaiset mallimuunnokset Kamiq GT ja Kodiaq GT. Kun ne lasketaan mukaan, Kiina on Škodalle ainoa maa, jossa on tarjolla peräti viisi katumaasturimallia.

Tässä kuussa Intiassa ensiesitellään Škoda Kushaq. Se on Škodan ensimmäinen MQB-perustekniikan versioon MQB-A0-IN pohjautuva automalli. Tämän perustekniikkaversion Škoda AUTO on erityisesti sovittanut Intian markkinoita varten.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!