Uusi täyssähköinen Volvo EX30 on Volvon pienin katumaasturimalli, mutta sillä on Volvon tiedotteen mukaan suuret turvallisuusominaisuudet.
Auton oven avaaminen ruuhkaisella kaupungin kadulla pyöräilijän eteen aiheuttaa huomattavan määrän pyöräilyonnettomuuksia.
Tällaiset tapaturmat muodostavat jopa viidenneksen kaikista raportoiduista pyöräilyonnettomuuksista joissakin kaupungeissa, ja Cycling UK:n mukaan keskimäärin 60 ihmistä menehtyy tai loukkaantuu vakavasti joka vuosi törmätessään pyörällä auton oviin Isossa-Britanniassa.
Tuleva Volvo EX30 on tällaisten onnettomuuksien välttämiseksi varustettu oven avaushälytyksellä, joka varoittaa kuljettajaa visuaalisilla varoituksilla ja äänimerkeillä, jos hän on avaamassa ovea ohi ajavan pyöräilijän tai muun tiellä liikkujan eteen.
Oven avaushälytys on yksi monista Safe Space Technology -ominaisuuksista täyssähköisessä Volvo EX30:ssä ja se osoittaa, kuinka olemme soveltaneet korkeita turvallisuusstandardejamme myös uudessa kompaktissa katumaasturissamme.
Auto on suunniteltu turvalliseksi kaupunkiliikenteeseen, ja sen teknologia on erityisesti suunnattu ihmisten suojaamiseen kaupunkiympäristöissä.
Suojaavaa turvallisuutta
Vaikka uusi EX30 on Volvon pienin katumaasturi, sen turvallisuus on Volvolle ominaisella korkealla tasolla. EX30:n perustana ovat Volvon tietotaito turvallisuudesta ja tutkimustyö tosielämän onnettomuuksista.
Auto on suunniteltu suojaamaan kuljettajaa ja matkustajia kolarin sattuessa. Tämä tapahtuu turvallisuustekniikalla sekä rakenteellisilla ratkaisuilla, jotka täyttävät Volvon vaatimukset. Perimmäisenä ajatuksena on valmistella autot mitä moninaisimpiin tosielämän tilanteisiin.
Ihmisten suojaaminen auton sisällä onnettomuuden sattuessa on aina ollut Volvolle ensisijaisen tärkeää. Tämä näkyy myös Volvo EX30:n rakenteessa: auton turvakehikkoa, A-, B- ja C-pilareita sekä kattoa on vahvistettu.
Koska kyseessä on sähköauto, Volvo on keskittynyt luonnollisesti akun eheyteen. Alusta ja turvakehikko on rakennettu erivahvuisista lujateräksistä, jotka torjuvat iskut kolarissa tehokkaasti.
Volvo EX30 sisältää myös kuljettajan istuimeen etumatkustajan puolelle asennetun erityisen sivuturvatyynyn, joka lieventää pää- ja rintakehävammoja sivutörmäyksessä.
Korkeiden passiivisen turvallisuuden standardien ohella Volvo EX30 tarjoaa kehittyneen valikoiman uusia aktiivisia turvallisuusominaisuuksia, jotka suojaavat ihmisiä auton sisä- ja ulkopuolella.
Auto, joka tarjoaa tukea aina tarvittaessa
Volvo EX30:ssa on vakiona uusi kehittynyt kuljettajan tarkkailujärjestelmä, joka havaitsee, jos et ole parhaimmillasi.
Auto tunnistaa, ovatko kuljettajan kädet ohjauspyörässä. Autossa on myös ohjauspyörän takana sijaitseva erikoisanturi, joka käyttää tehokkaita algoritmeja.
Se tulkitsee silmien ja kasvojen liikkeitä noin 13 kertaa sekunnissa. Tällä tavoin Volvo EX30 yrittää ymmärtää, onko kuljettajan keskittyminen herpaantunut tai onko hän esimerkiksi unelias, vaikka kuljettaja ei olisi havainnut sitä vielä itse.
Uusi automaattinen risteysjarrutustoiminto auttaa välttämään onnettomuuksia kaupunkien risteyksissä. Jos toinen auto tulee odottamattomasti reitillesi, automaattijarrutus pysäyttää autosi ja auttaa välttämään kolarin tai lieventämään sen vaikutuksia.
Lyhyesti sanottuna, kuten kaikki muutkin Volvot, uusi Volvo EX30 on varustettu monipuolisilla aktiivisilla turvallisuusjärjestelmillä ja kuljettajan tukijärjestelmillä.
Uusi täyssähköinen Volvo EX30 esitellään 7. kesäkuuta. Myynti Suomessa alkaa seuraavana päivänä 8. kesäkuuta.
Volvo XC60 -mallistoon tarjolla musta erikoisversio
Päivän museoauto: Volvon ensimmäinen miljoonaluokkaan noussut malli
Uusi teknologia tuo auringonvalon kaltaista valaistusta Volvo EX90 -malliin