Škoda Scala ja Škoda Kamiq uudistuvat

Škoda Auto päivittää kompaktin Scalan ja crossover-katumaasturi Kamiqin. Samaan MQB-A0-perustekniikkaan pohjautuvissa Scalassa ja Kamiqissa käytetään tehokkaita ja taloudellisia evo2-sukupolven TSI-bensiinimoottoreita.

Kierrätettyjen materiaalien ja luonnonmateriaalien käyttöä sekä ulkopuolella että sisätiloissa on lisätty. Kumpikin automalli tarjoaa runsaasti valinnanvaraa: varustetasoja on kolme, sisustuksen designvalintoja kuusi, ja niiden lisäksi saatavissa on monia varustepaketteja. Vakiovarustukseen sisältyy 8-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 8,25-tuumainen tietoviihdenäyttö. Uudet Simply Clever -ratkaisut viimeistelevät malliuudistukset.

Skoda Scala. Kuva: Skoda.

Vuonna 2019 myyntiin tullutta Scalaa on tähän mennessä myyty lähes 230 000 kappaletta kaikkiaan 57 maassa.

Muutama kuukausi Scalan ensiesittelyn jälkeen Škoda tuli Kamiqilla mukaan suosittuun pienempien crossover-katumaastureiden luokkaan.

Tämä Škoda-katumaasturimalliston järjestyksessään kolmas automalli saavutti nopeasti suosiota. Kamiqeja on valmistettu jo yli 351 000 kappaletta, ja vuosina 2021 ja 2022 Kamiq oli Škodan myydyin katumaasturimalli isosisartensa Kodiaqin ja Karoqin edellä. Kamiqia myydään kaikkiaan 60 maassa.

Skoda Kamiq. Kuva: Skoda.

Uusi ilme uusilla muotoilupiirteillä ja Matrix LED -ajovaloilla

Scala näyttää nyt dynaamisemmalta ja muistuttaa uudella jäähdyttimen Škoda-säleiköllä, sirommilla ajovaloyksiköillä, uudistetuilla etu- ja takahelmoilla sekä korostetuilla Air Curtain -ilmanohjausaukoilla Vision RS -konseptiautoa.

Kamiqissa on nyt suurempi ja pystympi jäähdyttimen Škoda-säleikkö, ja uudet etu- ja takahelmat diffuusoreineen jykevöittävät katumaasturi-ilmettä. Lisäksi Kamiqille tyypilliset kahteen osaan jaetut ajovalot ovat saaneet uudet mittasuhteet: ylempi valoyksikkö on vieläkin sirompi ja alempi entistä suurempi.

Skoda Scala. Kuva: Skoda.

Alemmassa valoyksikössä on tilaa lisävarusteisille Matrix LED -ajovaloille, joissa on kahdeksankulmaiset matriisimoduulit. Nämä valot ovat nyt ensimmäistä kertaa saatavissa sekä Kamiqiin että Scalaan. Takavaloyksiköiden kristallimaiset led-moduulit ovat kuin valossa kimaltelevia jääpaloja tai jalokiviä.

Vastuulliset materiaalit ja taloudelliset sekä tehokkaat voimalinjat

Škoda on lisännyt vastuullisten materiaalien osuutta päätehtaallaan Mladá Boleslavissa valmistettavissa Scalassa ja Kamiqissa. Esimerkiksi tuulilasin edessä alhaalla oleva vesikaukalo ja pyöränkoteloiden verhoukset on nyt valmistettu kierrätysmuovista.

Skoda Scala. Kuva: Skoda.

Auton sisätiloissa käytetään hampusta ja kenafista saatavia luonnonkuituja oviverhousten ja kattoverhousrakenteen materiaalina sekä kierrätyskuituja verhoilujen ja jalkatilan mattojen materiaalina.

Moottorivaihtoehtoina on kolme modernia evo2-moottorisarjan taloudellista ja tehokasta TSI-bensiinimoottoria.

Skoda Scala. Kuva: Skoda.

Edullisin vaihtoehto on kolmisylinterinen 1.0 TSI teholtaan 70 kW (95 hv), ja tämän moottorin yhteydessä on viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

85 kW:n (115 hv) 1.0 TSI -moottorin yhteyteen on valittavissa joko kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto tai seitsemänvaiheinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.

Samat vaihteistovaihtoehdot ovat tarjolla myös nelisylinterisen 110 kW:n (150 hv) 1.5 TSI -moottorin yhteyteen. Tässä moottorissa on sylinterilepuutus (ACT), joka automaattisesti kytkee moottorin kaksi keskimmäistä sylinteriä pois käytöstä, kun moottorin kuormitus on kevyt. Kuljettaja ei käytännössä huomaa polttoaineen kulutusta pienentävän sylinterilepuutuksen toimintaa juuri lainkaan.

Skoda Kamiq. Kuva: Skoda.

Vakioalustan vaihtoehtona ovat saatavissa huonon tien paketti (jonka myötä Scalan maavara on 15 millimetriä suurempi) ja alustansäätöjärjestelmä Sport Chassis Control, jossa iskunvaimennuksen luonteen voi valita kahdesta vaihtoehdosta. Sport Chassis Control laskee alustaa Scalassa 15 millimetrillä ja Kamiqissa 10 millimetrillä.

Aktiivista ja passiivista turvallisuutta parantavat uudistukset

Uudistuneessa Kamiqissa ja Scalassa on Škodalle tyypilliseen tapaan runsaasti avustinjärjestelmiä, joista osa löytyy yleensä vain suuremman kokoluokan autoista.

Skoda Scala. Kuva: Skoda.

Niiden ansiosta kummankin kompaktin automallin aktiivinen ja passiivinen turvallisuus ovat entistäkin parempia: vakiovarustukseen sisältyvät esimerkiksi automaattinen ja jalankulkijatunnistuksellinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaista-avustin ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Törmäyksessä kuljettajan ja matkustajien suojana on enimmillään jopa yhdeksän turvatyynyä.

Uudistetussa malliversiorakenteessa tarjolla kolme varustetasoa ja kuusi sisustuksen designvalintaa

Scalan ja Kamiqin uudistetussa malliversiorakenteessa ovat nyt saatavissa myös täyssähköisestä Enyaq-katumaasturista tutut sisustuksen designvalinnat. Nämä modernin elämänympäristömme innoittamat vaihtoehdot sisältävät värit ja materiaalit aistikkaasti yhdisteltyinä.

Koska ne ovat yhdistettävissä jokaiseen kolmeen varustetasoon Essence, Selection ja sporttinen Monte Carlo, valittavissa on kaikkiaan kuusi erilaista designvalintaa. Lisäksi saatavissa on monia varustepaketteja sekä yksittäisiä lisävarusteita.

Škodan menestyksiä Monte Carlon rallissa kunnioittava Monte Carlo -malli erottuu edukseen mustilla yksityiskohdilla sekä sisustuksen mallikohtaisella keinonahkaverhoilulla.

Kaikissa malleissa on vakiovarusteena 8-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 8,25-tuumainen tietoviihdenäyttö. Škoda-automalleista tunnetut Simply Clever -ratkaisut täydentyvät nyt näissä kummassakin automallissa sähkötoimisen takaluukun kosketuksettomalla käytöllä (Virtual Pedal).

Päivän automainos: Skodan juhlaa 1985

Katso tästä ensivaikutelmia uudistuvasta Škoda Scalasta ja Škoda Kamiqista

Tällainen uusi Škoda Superb tulee marraskuussa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän