RSJM tarjosi dramatiikkaa kisan aikana ja vielä sen jälkeenkin

Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan neljäntenä osakilpailuna ajettu Joensuun Itäralli tarjosi paljon dramatiikkaa kisan aikana ja vielä sen jälkeenkin. Aurinkoinen sää ja luonteikkaat tiestöt tarjosivat lisäksi myös upeita onnistumisia sekä elämyksiä kuljettajille.

Seitsemän erikoiskokeen ja hieman alle 90 kilometrin reitillä saatiin lauantaina aikaeroja aikaan. Mukavan haastava reitti tarjosi mahdollisuuksia myös virheiden tekemiseen ja tekniikallakin on aina oma osansa menestyksessä tai siitä paitsi jäämisessä.

Nuorten SM:ssä saatiin jo mestari selville

Lauantain avauserikoiskoe tarjosi jo dramatiikkaa, erikoiskokeella tapahtuneen ulosajon johdosta erikoiskoe keskeytettiin punaisilla lipuilla. Nuorten sarjassa pistekakkosena startannut Joakim Gomanin autokunta ei kuitannut virtuaalista punalippua seurantajärjestelmästä ja jatkoi kilpailuvauhtia vielä onnettomuuspaikan jälkeen ohittaen sarjajohdossa ajaneen Esko Kytömäen autokunnan, joka oli vauhtinsa punalipuilla pudottanut. Tämän seurauksena Goman (LakUA) suljettiin kilpailusta tauolle tultaessa.

Taukotilanteessa Kytömäki oli ottanut Ford Fiestallaan tutusti paikkansa joukkion keulalta ja oli matkalla jo kauden neljänteen voittoonsa. Hyvää kisaa ajanut Niklas Mäenpää (AAU) oli toisena ennen Viljami Salmista (SaloUA). Kärkikolmikkoon ei lopuillakaan erikoiskokeilla saatu muutoksia, mutta kilpailun teknisessä jälkitarkastuksessa alkoi tapahtua.

Mäenpää ja Salminen putosivat tuloslistoilta pois ja toiseksi nousi Aaron Holopainen (TTR) ennen kolmanneksi ajanutta Joonatan Ylilammia (KarUA/MK).

Ylilammi nosti itsensä käytännössä samalla sarjan hopealle, koska Goman joutuu laskemaan loppupisteisiin Joensuun tuottaman nollan mukaan. Goman voi varmistaa pronssinsa ajamalla viimeisessä osakilpailussa Kokkolassa kolmen sakkiin. Itärallin voittajasta Esko Kytömäestä (MhMK) leivottiin samalla Nuorten Suomen mestari 2023.

Kaiken ilon keskellä harmittaa hieman ettei kartanlukija Niilo Ahosesta (Päij-HUA) saatu nyt leivottua mestaria, hän kun ei yllättäen päässytkään Kuopion kisaan varusmiespalveluksesta vapaalle niin isänsä Antti joutui siellä tuuraamaan.

Nuorten SM-sarjassa palkitaan kolme parasta I-ohjaajaa Nuorten SM-kulta-, hopea- sekä pronssimitaleilla. Myös 2-ohjaaja palkitaan, mikäli kuljettajapari on ajanut yhdessä kaikissa niissä kilpailuissa, jotka lasketaan 1-ohjaajan loppupisteisiin.

Junioreissakin sattui ja tapahtui

Junioreiden pistekärjessä kisaan starttasivat AL-Härmän veljekset Juuso ja Juho Lammi. RSJM1-luokassa ajava kaksikko oli suorittanut kauden tähän asti vakuuttavasti, vaikkakin käytännössä joka kisassa oli kalustomurheitakin ollut. Lähtökohtaisesti heillä oli jo mahdollisuus varmistaa mestaruus ajamalla luokassa kärkikaksikkoon.

Kaikki etenikin käsikirjoituksen mukaan ja Citroën C2 VTS lensi viiteen pohja-aikaan, kunnes alkoi tapahtua. Tekninen vika piinasi ja lähimpänä vaaninut pari Jesse Eteläniemi (AL/AKU-Jkl) – Santeri Mäihäniemi (ESRC) tykitti Renault Clionsa viimeisellä erikoiskokeella luokan voittoon. Tässä ei vielä sinällään ollut katastrofia, mutta sitten alkoi tapahtua.

– Moottorin ja laatikon kiinnike meni rikki, jonka takia koko paketti pääsi heilumaan ja vaihteistoöljyä pääsi pihalle ja se syttyi palamaan viimeisen erikoiskokeen maalissa. Saatiin palo sammutettua ja lähdettiin kohti kilpailun maalia.

– Sieltä tuli sitten parikymmentä sekuntia rankkua myöhästymisestä, mutta oltiin yhä kakkospaikassa kiinni. Lopullisesti homma tyrehtyi siihen mihin niin monella muullakin, eli jälkitarkastuksessa ”koiranluiden pituuteen” (kallistuksenvakaajan pystytanko). Nyt vähän hengähdetään ja tuumataan mitä tehdään. Kokkolaan on vielä onneksi hyvin aikaa, tuumaili Juuso Lammi.

Käytännössä Lammin veljesten kultahaaveet vesittyivät samalla, ne lepäävät viimeisessä kilpailussa luokan osallistujamäärän ja pakkovoiton varassa. Lisäksi tarvittaisiin pisteettömät kilpailut lähimmille uhkaajille Koivurannalle ja Kiviojalle. Pahimmassa skenaariossa voi pronssikin vielä valua käsistä pisteen erolla.

RSJM3-luokan voiton nappasi Joensuun UA:n paikallisedustajat Juha ImmonenTuomas Turpeinen Toyota Starletilla. Sarjan pistekakkosena startannut pari Tuukka-Matias Kivioja (JurvanUA) – Juha Heinonen (KvanUA) rysäyttivät kolmannella erikoiskokeella johtopaikalta Ford Fiesta Rally4:nsa maastoon keskeytyksen arvoisesti ja putosi samalla sarjassa neljänneksi. Mahdollisuuksia on kuitenkin vielä aina kultaankin asti.

RSJM4-luokassa voittaja ei antanut muille mitään mahdollisuuksia, paikalliskuljettajatkin jäivät tällä kertaa nuolemaan näppejään, kun Rovaniemen UA:n pari Samu KoivurantaJennika Puominen käskyttivät vasta uransa kuudennessa kilpailussa BMW 325i:n huimaan laukkaan. Voittomarginaali oli lopulta yli puolitoista minuuttia.

Voittonsa myötä Koivuranta nousi sarjan pistejohtoon, mutta viimeisessäkin osakilpailussa Kokkolassa vaaditaan vielä huippuonnistumista. Mitali on jo varma, mutta väri on vielä auki.

Kilpailun jälkitarkastuksessa tulleet hylkäykset puhuttavat

Itärallin lopputuloksiin V1600-luokan kalustolla ajettavien luokkien tuloksissa iso vaikutus oli lopulta kilpailun jälkeisessä teknisessä tarkastuksessa. Katsastusmiesten valvovien silmien alta vaikutukset heijastuivat Nuorten SM:ään, Junioreiden RSJM1-luokkaan ja Ralli SM:n puolelta SM4-luokkaan kun kaikkiaan kahdeksan autokuntaa hylättiin.

Rallin lajipäällikkö Henrik Frank antoi aiheesta lausunnon.

– V1600-autojen osalta SM-luokissa on kuljettajien puolelta tullut toiveita, että näiden ajoneuvojen tekniikkaa valvottaisiin enemmän, jotta kilpakumppanit olisivat samalla viivalla. Nyt sitten tartuttiin toiveeseen. Tällä kertaa valittiin tietty kohde ja tulevaisuudessa mahdollisesti joku muu kohde. Häkellyttävää sinällään on se, että näinkin paljon sitten löytyi sääntöjen vastaisia ratkaisuja, koska kyseisen tekniikkasäännön autot ovat hyvinkin yksinkertaisia, eikä siinä pitäisi hirveästi olla sitä liikkumavaraa, Frank ihmetteli.

– Toivottavasti tämä nyt tulevaisuutta ajatellen teroittaa sitä että autojen pitää olla SM-tasolla siinä kunnossa mitä säännöt vaatii, Frank päätti.

Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan viimeinen osakilpailu ajetaan SM Kokkola Rallissa 29.-30.9.

SM Itäralli, Joensuu

RSJM1
1. Jesse Eteläniemi 52:56,0
2. Severi Jokioinen +1:19,9
3. Nuutti Korhonen +1:48,4

RSJM3
1. Juha Immonen 51:35,4
2. Tino Nikkanen +2:18,3

RSJM4
1. Samu Koivuranta 50:36,5
2. Heikki Hassinen +1:37,5
3. Arttu Kokko +3:27,2

Nuorten SM
1. Esko Kytömäki 50:59,6
2. Aaron Holopainen +58,6
3. Joonatan Ylilammi +1:18,6

Pistetilanne: 4/5 osakilpailua
RSJM
1. Samu Koivuranta 54p
2. Juuso Lammi 50p
2. Tino Nikkanen 46p

Nuorten SM
1. Esko Kytömäki 60p
2. Joonatan Ylilammi 40p
3. Joakim Goman 32p

Secto Rally Finland Power Stage

Nuorten SM -luokan osakilpailuissa ajetaan kaudella 2023 Secto Rally Finland Power Stage -erikoiskoe, josta kilpailijat keräävät luokittain pisteitä. SM Itärallissa Power Stagena toimi rallin päätöserikoiskoe, EK 9 Tervavaara (22,76 km).

Joensuun Power Stage -voittaja: Esko Kytömäki

Rallin Suomen Juniorimestaruussarja jatkui Pohjanmaan rallissa

RSJM: Sarjajohtajat säilyttivät asemansa Jyväskylässä

Kuopiossa uusia nimiä rallin juniorisarjan voittajiin

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän