Range Rover -mallilla juhlavuosi — tarjolla erikoismalli

Kuva: Land Rover.

Eilen oli kulunut tasan 50 vuotta ensimmäisen Range Roverin paljastamisesta, mutta tarina palaa vielä pidemmälle.

1960-luvun puolivälissä Rover -autovalmistajan uusien ajoneuvojen suunnittelupäällikkö Charles Spencer ’Spen’ King (Land Roverin perustajien veljenpoika) pyrki mullistamaan kasvavien vapaa-ajan maastoautojen markkinoita. Hän hautoi mielessään suunnitelmaa Rover-sedaneiden mukavuuden ja ajettavuuden sekä Land Roverin maastoajo-ominaisuuksien yhdistämiseksi.

Ensimmäisen 100 tuumaisen station wagon -prototyypin kehittäminen alkoi 1960-luvun lopulla. Ensimmäinen malli julkistettiin maailman tiedotusvälineiden suosioon vuonna 1970.

Sekoitus kykyjä, ajettavuus moottoritiellä, maastossa ja jopa hinaus tyylillä ja mukavasti, varmisti sen välittömän suosion.

Ensimmäisen Range Roverin ohjaamo. Kuva: Land Rover.

Alkuperäistä Classic-mallia pidettiin ”teollisen muotoilun esimerkkiteoksena”, kun siitä tuli ensimmäisen ajoneuvo, joka esitettiin Pariisin maailmankuulussa Louvre-museossa vuonna 1971.

Ensimmäisen sukupolven Range Rover (1970–1996) oli alun perin saatavana vain kaksiovisena, kun se tuli myyntiin vuonna 1970. 26-vuotisen elinkaarensa aikana Classic jatkoi kehitystään kun markkinoille tuotiin neliovinen malli vuonna 1981 ja automaattivaihteisto vuonna 1982. Ensimmäinen dieselmoottorinen Range Rover saapui vuonna 1986.

Toisen sukupolven Range Rover, nimeltään P38A, saapui vuonna 1994 ja oli heti tunnistettavissa tutun siluettinsa, kelluvan katon, simpukkakonepellin, käytännöllisen jaetun takaluukun ja keskeytymättömän vyötärölinjan ansiosta.

Kaikki nämä ovat jatkaneet tähän päivään saakka. Ajoneuvolla oli myös entistä ylellisempi sisustus vaarantamatta sen kykyä tiellä ja maastoajossa.

Siinä oli myös parannettu korkeussäädettävä jousitus sekä 2,5 litran diesel ja 3,9 ja 4,6 litran versiot V8-bensiinimoottorista, jotka tarjoten paremman suorituskyvyn kuin koskaan ennen.

Kolmannen sukupolven Range Rover (2001-2012) tuotti runsaasti parannuksia verrattuna kaikkiin edeltäjiin 11 vuoden aikana.
Suunnittelun innovaatioihin kuului jäykempi itsekantava korirakenne (korvaa perinteisen maastoauton tikapuurungon) ja erillisjousitus toisiinsa kytketyillä ilmajousilla (tuolloin melkein kaikissa maastoautoissa oli jäykät akselit).

Kuva: Land Rover.

Näiden ajoneuvojen sisätilat ovat saaneet inspiroinnin huippuluokan jahdeista, hienoista huonekaluista ja lentokoneiden first class matkustamoista, jotka tarjoavat enemmän tilaa ja ylellisyyttä.

Vuonna 2012 debytoi neljäs sukupolvi ja viimeisin Range Rover. Se oli ensimmäinen maasturi, jonka kevyt täysalumiininen korirakenne säästi 420 kilon painon edeltäjään verrattuna.

Siinä on runsaasti uusia off-road innovaatioita, kuten automaattinen Terrain Response 2 ja All-Terrain Progress Control (haastavien olosuhteiden pidonhallinta). Se on kehittynyt mallivalikoima sisältää uusia sähköistettyjä Ingenium-moottoreita, lataushybridin sekä innovatiivisia viihde- ja turvallisuustekniikoita.

Range Rover SVAutobiography on ollut viimeisen viiden vuoden ajan mallivalikoiman huipulla, tarjoten sekä Range Roverin historian tehokkaimman sekä hienostuneimman ajoneuvon.

Land Roverin Special Vehicle Operations -yksikön tuottaman mallin asiakkaat voivat myös valita Range Rover SVAutobiography ja SVAutobiography Dynamic – versiot, jotka sisältävät tehokkaan V8-moottorin ja hienosti viimeistellyn ohjaamon.

Alkuperäinen ja juhlamalli. Kuva: Land Rover.

Monessa asiassa ensimmäisenä

Range Rover on 50 vuoden aikana saavuttanut useita merkkipaaluja ensimmäisenä maailmassa ja suorittanut lukuisia vaikuttavia taidonnäytteitä.

Se oli ensimmäinen maasturi, jossa oli jatkuva neliveto heti lanseerauksesta. Vuonna 1989 se oli maailman ensimmäinen maasturi, johon asennettiin lukkiutumattomat jarrut.

Myöhemmin vuonna 1992 siitä tuli maailman ensimmäinen maasturi joka oli varustettu elektronisella luistonestojärjestelmällä ja automaattisella elektronisesti ohjatulla ilmajousituksella. Vuonna 2012 uusimman sukupolven Range Roverista tuli maailman ensimmäinen maasturi, jonka itsekantava korirakenne on alumiinia, joten se on kevyempi, vahvempi ja tehokkaampi.

Range Rover on ylittänyt Darien Gap erämaa-alueen. Se oli ensimmäinen ajoneuvo, joka on koskaan ollut esillä Pariisin Louvre-museossa ja se on jopa voittanut Pariisi-Dakar-rallin – kahdesti.

Konepellin simpukankuoren muodolla, erottuvalla kelluvalla katolla, jaetulla takaluukulla ja tunnusomaisella etusäleiköllä varustettu Range Rover edelleen jäljittää juurensa takaisin 1970-luvun alkuperäiseen malliin.

Kultaisen vuosipäivän vuonna se on nyt tehokkaampi, verkkoon kytketty, ylellinen ja kykenevä kuin koskaan aikaisemmin.

Juhlamallin ohjaamo. Kuva: Land Rover.

Juhlamallia tehdään vain 1 970 kappaletta

Autoilun ikonin 50-vuotisjuhlaan esitelty erikoismalli Range Rover Fifty on rajoitettu vain 1 970 kappaleeseen maailmanlaajuisesti, tunnustuksena alkuperäisen Range Roverin esittelyn vuosiluvulle.

Pohjautuen ylellisesti nimettyyn Autobiography versioon, Range Rover Fifty sisältää useita räätälöityjä ulkoisia yksityiskohtia Auric Atlas viimeisteltynä ja kaksi ainutlaatuisesti muotoiltua vaihtoehtoa 22 tuuman kevytmetallivanteista.

Mallimerkinnässä on ”Fifty” käsikirjoituksella, jonka on luonut Land Roverin vastaava luova johtaja prof Gerry McGovern OBE. Merkinnät löytyvät auton ulkopuolelta sekä sisätiloista pääntuista, kojelaudasta, valaistuista ovien kynnyslistoista. Keskikonsolissa on myös ainutlaatuinen ”1 of 1970” -laatta.

Range Rover Fifty on saatavana sekä vakio- että pitkän akselivälin korimalleina ja asiakkaat voivat valita neljästä huolellisesti kuratoiduista ulkoväristä.

Äärimmäisen rajoitettuina kappalemäärinä Land Rover Special Vehicle Operations tarjoaa Range Rover Fifty -erikoismallia kolmella Heritage ulkovärillä, jotka on otettu tuotantoon alkuperäisestä Range Rover -värivalikoimasta.

Saatavana on valikoima erilaisia voimalinjoja; bensiini, diesel sekä plug-in-hybridi P400e.

Range Roverista on kasvanut perhe

Kolmen vuosikymmenen jälkeen luksusmaastureiden huipulla Range Roverista tuli perhe vuonna 2005, jolloin markkinoille tuotiin Range Rover Sport -mallisto, joka yhdistää suuremman Range Roverin ylellisyyden ja kyvykkyyden urheilullisiin ajo-ominaisuuksiin.

Vuonna 2010 debytoi kompakti Range Rover Evoque, joka on suunnattu nuoremmalle ja kaupunkimaisemmalle asiakaskunnalle.

Perhe kasvoi jälleen kerran vuonna 2017 kun Range Rover Velar esiteltiin. Se täytti tilan Range Rover Sportin ja Range Rover Evoquen välissä.

Saatuaan nimen ensimmäisistä Range Rover -prototyypeistä, Range Rover Velar laajensi Range Rover -valikoimaa reduktionistisella muotoilulla ja teknologiapainotteisilla sisätiloilla.

Katso myös nämä: 

Päivän museoauto: ”Herrasmiesmaastureiden” isä

Päivän automainos: Raju Range Rover — tehty ihmisille jotka menevät minne tahtovat

Tällainen on uusi Range Rover Evoque

Tämä auto valittiin maailman kauneimmaksi autoksi

Uuden Range Rover -hybridin kokonaisteho on 404 hv

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here