Heikki Panula
Puolue: Liike Nyt
Vaalipiiri: Uusimaa
Ehdokasnumero: 484
Kukapa ei haluaisi pelastaa maailmaa? Varsinkaan kansanedustaja!
Leikki sikseen. Ilmastonmuutos on totta ja tieteellisesti ja aukottomasti todistettua.
Jotain tarttis tehdä.
Ongelmana ei ole ainoastaan ”pikkasen” kivemmat ilmat meillä täällä pohjolassa kesällä, vaan täysin hallitsemattomat muutokset esimerkiksi Afrikassa ja Aasiassa.
Vesi loppuu ja valtava nälänhätä saa liikkelle arviolta 140 miljoonaa ihmistä. Siinä vuoden 2015 niin sanottu pakolaisvyöry joka sai noin miljoona ihmistä liikkeelle oli vain pieni ennakkonäytös tulevaisuudesta.
Vaalikoneissa ja Julkisuudessa kaikki ääniä kalastavat edustajaehdokkaat liputtavat kovasti sähköautojen puolesta.
Ok. Se on ehkä fiksua.
Mutta katsotaanpa todellisuutta ja faktoja hieman tarkemmin Suomen kannalta: Sähköauton hintahaitari 45- 180 000 e.
Siihen valtion lupaama verotuki 5000 e on vain suora tulonsiirto kaikkein hyvätuloisimmalla kansanosalle, joka pystyy ostamaan tämän hintaluokan autoja.
Muutos tulee olemaan todella hidasta jos auton hankintahinta on näin korkea.
Sähköauto on juuri niin puhdas ja ympäristöystävällinen kun siihen tuotettu sähköenergia on.
Lisäksi suurin ja ehkä vähiten esille nostettu ongelma on akkuteollisuus ja akkujen raaka-aineet, eli kokonaisvaikutus tämän hetken laskelmilla on juuri päinvastainen kun suuri osa ihmisistä ymmärtää.
Eli mennään siis ratkaisuun. Mitä pitää Suomessa tehdä ?
Päivitetään Suomen autokanta etanolille ja biodieselille sopivaksi !
Mitä se maksaa?
Etanolipäivityksen hinnaksi valitsin Suomen myydyinmän etanolipäivityksen eFlexFuelin, joka maksaa itse asennettuna 349 euroa ja valtuutetussa pisteessä asennutettuna noin 450 – 500 euroa.
Liikenteen tulevaisuutta suunnittelevien työryhmien esityksissä on useasti toistettu tavoite saada Suomeen 250 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä.
Tämän tavoitteen saavuttamiseen tarvitaan rahaa noin 11,25 miljardia euroa. (Näitä rahoja ei valitettavasti ole valtion kassassa, eikä mikään puolue ole niitä luvannut.)
Vastaavasti 250 000 auton etanolipäivityksiin rahaa tarvitaan noin 113 miljoonaa euroa eli noin 1 % sähköautojen investointitarpeesta.
Katso tästä muut Poliitikon puheenvuoro.
Entäpä muu hyöty?
Tarkastellaan, paljonko ratkaisun hinta on per CO2-tonni – paljonko siis ratkaisua hyödyntäen tarvitaan yksityistä tai julkista rahaa, jotta kymmenen vuoden C02-elinkaaripäästöjä vähennetään yhdellä tonnilla.
Sähköautoa käyttäen tarvitaan noin 5834 euron investointi per CO2-tonni ja etanolipäivitystä käyttäen hieman alle 21 euroa per CO2-tonni.
Miten tämä tapahtuu nopeasti ja fiksusti?
Kaikki autokanta joka on uutena tai myöhemmin muunnettuna etanoli, biokaasu tai biodieselillä toimivaksi samalle suunnitellulle 0 prosentin verolle kun sähköautokin. Etanolipolttoaineelle kilpailukykyinen hinta. 1 e/l.
Euroopasta on saatavilla erittäin edullista alle viisivuotta vanhaa premiumluokan autoa koko Suomen tarpeisiin koska muuttuvat ja ovat jo muuttuneet siellä ns. ongelmajätteeksi.
Polttoainetta pystytään valmistamaan koko Suomen tarpeeseen ja pelkkä kotimaisen polttoaineen tuotanto tulee lisäämään kymmeniätuhansia työpaikkoja Suomessa.
Uudistus tulee myös työllistämään tuhansia ihmisiä Suomen autohuolto ja korjaamoalalla.
Otetaan sähköautot käyttöön kun hinta, akkuteollisuuteen, lataukseen , sähköntarpeeseen ja puhtauteen liittyvät ongelmat ovat ratkaistu. Arviolta 2030 vuonna.
Ps. Vanhalla jenkkiautollakin uskaltaa ajella eikä kettutytöt heittele kanamunilla kun sekin on päivitetty biopolttoaineelle.
Keep on Rockin in Free Word!
Teksti: Heikki Panula
”Todellisuus”, mainittu, en jaksa jokaista valhetta lähteä ruotimaan kun kirjoittaja on selkeästi kantansa päättänyt: ”Mutta katsotaanpa todellisuutta ja faktoja hieman tarkemmin Suomen kannalta: Sähköauton hintahaitari 45- 180 000 e.”
Miten olisi hintahaitari 25- lähtien ja seuraava steppi on noin 37tuhatta euroa.
Kertoo jutun kirjoittajasta, kun väen väkisin halunnut laittaa lähtöhinnaksi 45tuhatta, noh jos on rahamiehilä, niin tonne sinne tai tänne.
En usko, että suomalaiset haluavat ostaa diiseleitä 2022 jälkeen ja isot autonvalmistajat lopettavat vähitellen ensin diiselin ja sitten varmaan myöhemmin bensa-autojen valmistuksen.
Taitaa nyt Hannu olla kalastalemassa keskivertosuomalaismiehen ääniä 🙂
ps. jotenkin ei yllätä, että jenkkiautolla ajetaan, kertoo aikalailla tyypistä.
Hei. Kiitos kommenteista. En ajele jenkkiautolla.( Peugeot 2012 bensa) Ääntenkalastelusta en tiedä mutta aika moni hankkii auton hintaluokassa 5_-10 000e ja sen hintaisia ja vähäpäästöisiä autoja tarvittaisiin ja mielellään aika nopeasti. Se onnistuisi helpoiten etanolimuuntimen ja oikean verotuksen kautta.
Heikki Panula 484