Poliitikon puheenvuoroissa otettiin taas viime viikolla kantaa auto- ja liikenneasioissa.
RKP:n ehdokas Birgitta Johansson haluaa kehittää kaikkia liikennemuotoja tasapuolisesti ihmisten erilaisten liikkumistarpeiden takia. Samalla tulee pyrkiä tehokkaasti ympäristöystävällisempään suuntaan.
Johanssonin mukaan liikenteen muuttumista vähäpäästöisemmäksi on tuettava merkittävästi.
– Vähäpäästöisen autoilun tukea voidaan kohdistaa auton hankintahintaan, vanhojen autojen romutuspalkkoihin, polttoaineverotukseen ja etuisuuksiin pysäköinnissä ja ruuhkaliikenteessä. Autoveron poiston lisäksi tukimuotona voisi olla arvonlisäveron poisto, Johansson toteaa.
Johanssonin mukaan liikenteen tulee olla sujuvaa, ja vilkasliikenteisillä teillä ja kaduilla on vielä tällä hetkellä pienhiukkaspäästöjen takia tärkeää, että liikenteen pysähtely ruuhkissa minimoidaan.
Liike Nyt -ehdokas Kimmo Kuusiranta haluaa Helsingin liikenteen kehittyvän paljon.
Kuusirannan mukaan Helsingin liikenteessä mättää ruuhkat ja pakokaasut.
Kuusiranta haluaa Helsinkiin tietullit, Euroopan tapaan.
Näin toimimalla saataisiin Kuusirannan mukaan tietullien rahoilla vaikka maksuttoman joukkoliikenteen, jolla saamme joukkoliikenteen toimivammaksi/nopeammaksi ja päästöt alemmaksi.
Kuusiranta on myös ehdottomasti sähköautoilun kannalla, ja siihen siirtymistä pitää hänen mukaansa tukea.
Liberaalipuolueen sitoutumaton ehdokas Petri Suuronen haluaa kehittää liikennettä kokonaisuutena
Suuronen toivoo, että Suomessa päästäisiin joskus pois siitä ajattelusta, jonka mukaan paras tapa joukkoliikenteen tukemiseen on autoilun tekeminen kalliimmaksi ja hankalammaksi.
Suurosen mukaan on valitettavaa, että tärkein keino vaihtoehtoisten liikennevälineiden tukemiseen tuntuu olevan autoilun haittaaminen.
– Jos ihmisiä haluttaisiin oikeasti kannustaa joukkoliikenteen käyttöön (eikä ainoastaan rokottaa autoilijoita), tulisi siitä tehdä maksutonta kotikaupunkini Tallinnan tapaan, Suuronen sanoo.
Suurosen mukaan joukkoliikenteen maksuttomuus on tehokas tapa saada ihmiset käyttämään sitä.
– Käytän itseäni esimerkkinä: Minulla on auto, mutta en yksinkertaisesti aja sillä Tallinnassa, jos se ei ole ehdottoman välttämätöntä, ja minua sentään pidetään melkoisena moottoripäänä, hän sanoo.