Koronapandemian vaikutus: Autoilu lisääntyy ja julkinen liikenne kärsii?

Kuva: Matti Sulanto.

Yksityisautoilu valtaa nyt koronapandemian takia alaa joukkoliikenteeltä. Muutos tietää valtavaa lovea esimerkiksi lento- ja junamatkustamiseen.

Kolmasosa suomalaisista aikoo matkustaa koronakriisin jälkeen aiempaa vähemmän joukkoliikennevälineillä. Ja liki joka kolmas sanoo, että lähtee kriisin jälkeen aiempaa todennäköisemmin ulkomaanmatkoille henkilöautolla.

Muutos on huomattava, sillä Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2018 suomalaiset tekivät lentäen 4,18 miljoonaa ulkomaanmatkaa, ja kotimaan junaliikenteen kaukoliikenteessä ylitettiin 13 miljoonan matkan raja.

92 prosenttia tekee nyt kotimaanmatkailunsa autolla. Ja 72 prosenttia aikookin matkailla kotimaassa myös tänä kesänä, selviää Tori.fi:n tekemästä kyselystä.

Ei siis ihme, että autokaupassa on nousun elkeitä. Juuri eilen markkinointitoimisto ToinenPHD:n tutkimus kertoi innostuksen käytettyjä autoja kohtaan olevan 12 prosentin nousussa.

– Yli kaksi kolmasosaa suomalaisista uskoo autoilevansa tänä kesänä enemmän tai saman verran kuin olisi autoillut ilman koronakriisiä, Tori.fi:n autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jenni Tuomisto toteaa.

Yksi huomattava autoilua edistävä tekijä on bensiinin tämänhetkinen harvinaislaatuisen edullinen hinta. 40 prosenttia suomalaisista sanoo sen nostavan yksityisautoilun kiinnostavuutta omissa silmissään.

Tiedot selviävät Tori.fi:n huhtikuun lopussa toteuttaman kyselytutkimuksen vastauksista.

Kasvua viime vuodesta 30–40 prosenttia

Lähes kolmasosa autonomistajista kertoo, että koronakriisi on tehnyt autosta luopumisesta aiempaa epätodennäköisempää. Ja toisaalta taas vain seitsemän prosenttia sanoo koronakriisin lisänneen auton myymisen todennäköisyyttä.

Heistä, jotka eivät omista autoa, joka kymmenes sanoo haaveilleensa omistusautosta ja päättäneensä koronakriisin myötä toteuttaa haaveensa.

– Tori.fi:n autokaupassa kuluva vuosi on kokonaisuutena ollut ennätyksellisen vilkas. Vuorokausikohtainen kävijämääräkeskiarvo on kasvanut 22 prosenttia viime vuodesta. Keskiarvo on nyt liki 30 000 yksittäistä kävijää per vuorokausi. Koronakriisin alussa kasvu taittui hetkellisesti, mutta pääsiäisen jälkeen kasvua on ollut viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna 30–40 prosenttia, Tuomisto kertoo.

Tori.fi:n autokaupassa vierailee nyt joka tunti keskimäärin 1220 yksittäistä käyttäjää. Haetuimmat automerkit ovat tällä hetkellä BMW, Volvo, Toyota, Ford, Saab, Audi, Opel, Mercedes-Benz, Peugeot ja Chevrolet. Uusissa autoissa Suomen suosituin merkki on Toyota.

– Ristiriitaista on se, että eniten ilmoituksia tehdään Volkswagenista, joka ei hauissa yllä edes kymmenen kärkeen. Ja taas haetuin merkki BMW on ilmoituksissa vasta kymmenentenä. Ennen sitä ovat Toyota, Mersu, Ford, Volvo, Opel, Nissan, Peugeot ja Audi, Tuomisto vertaa.

Katso tästä muita juttuja koronaviruksesta.

Koronakriisi näyttää nostavan myös vuokra-autojen asemaa, sillä vaikka autoilun ennusmerkit nyt voimistuvat, toisaalta joka viides sanoo auton ostamisen olevan kriisin tasaannuttua epätodennäköisempää kuin ennen kriisiä. Matkailuauton vuokraamista kriisi on saanut harkitsemaan 13 prosenttia kansasta.

Loppuvuosi ilmainen myös yrityksille

Tori.fi tempaisi huhtikuun alussa kädenojennuksen autoalalle ja päätti antaa kauppansa loppuvuodeksi autokauppiaiden käyttöön ilmaiseksi. Yksityishenkilöille palvelu on aina ilmainen.

Autokaupat saavat siis ilmoittaa myynnissä olevia autojaan ja perustaa omia alasivujaan kauppapaikan sisälle huhtikuun alusta joulukuun loppuun maksutta. Kädenojennuksen päämotivaattori oli koronakriisi, joka on luonnollisesti runnellut uusien autojen menekkiä ja sitä kautta alan yrittäjiä.

– Viime viikkojen aikana 120 autokauppaa on avannut ovensa Torissa. Tarjolla olevien autojen määrä on kasvanut huhtikuun alusta 5000:llä – kokonaismäärä on nyt yli 80 000. Asiakasyhteydenottojen määrä Tori.fi:n kautta autokauppiaille on tämän vuoden aikana kasvanut 25 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta, Tuomisto toteaa.

Tori.fi:n yksityiskäyttäjien Autot-palvelu on kasvattanut tänä vuonna kävijämääräänsä 30 prosenttia, hakujen määrää 16 prosenttia ja ilmoitusten määrää neljä prosenttia. Vertailuajanjakso on tammikuun alusta huhtikuun loppuun.

Käytettyjen autojen kauppa on ollut Tori.fi:ssä tänä vuonna historiallisen vilkasta ja liikenne on vain yltynyt korona-aikana. Vuorokausikohtainen kävijämääräkeskiarvo on kasvanut viime vuodesta 22 prosenttia.

Autokaupassa on yksittäisiä kävijöitä noin 30 000 per vuorokausi. Suomalaisista autonomistajista liki kolmasosa sanoo, että koronakriisi on tehnyt autosta luopumisesta aiempaa epätodennäköisempää.

Katso tästä muita juttuja Tori.fi-palvelusta.

Kyselytutkimus keräsi 1928 vastaajaa. Heistä 71 prosenttia oli miehiä, 28 prosenttia naisia ja prosentti ei halunnut määritellä sukupuoltaan. 91 prosentilla on henkilöauto jatkuvasti käytettävissään.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here