Päivän museoauto: Toisen maailmansodan ahkeroija

Tämä auto oli merkittävässä roolissa toisen maailmansodan aikana.

Vuonna 1940 USA:n armeija lähestyi autonvalmistajia otsikolla: “etsimme kevyttä ajoneuvoa korvaamaan armeijan moottoripyörät ja vanhat T-mallin Fordit”.

U.S. Army kutsui tarjouskilpailuun 135 autonvalmistajaa lähettämällä näille listan teknisiä vaatimuksia.

Kaksi autonvalmistajaa, Willys-Overland ja American Bantam Car Manufacturing Company, jälkimmäinen tunnettu myös Aku Ankan autonvalmistajana, vastasi tarjouspyyntöön.

Pienellä viiveellä mukaan tuli myös Ford Motor Company.

Kuva: CvB.

Jokainen yhtiö valmisti ennätysajassa koeajettavan prototyypin. Bantamin pääinsinööri rakensi tiiminsä kanssa prototyypin 49:ssä päivässä, mitä pidettiin siihen aikaan lähes mahdottomana suorituksena.

Willys-Overlandin suunnittelujohtaja Delmar G. Roos vastasi Willys Quad -mallin suunnittelusta.

Kiinnostaako autot ja liikenne? Tilaa tästä Autotodayn uutiskirje!

Ford kehitti Model GP -nimisen auton (General Purpose), lempinimeltään Pygmi, jonka voimanlähteenä oli Ford-auton ja Ferguson-traktorin moottori.

Jokainen valmistaja toimitti prototyyppinsä armeijalle kesän 1940 aikana ja sai sen jälkeen 70 koekappaleen tilauksen. Autot luovutettiin armeijalle marraskuussa 1940 Camp Holabirdissä, Marylandissa.

Kaikki prototyypit ylittivät vaaditun maksimipainon, 590 kg. Armeija havaitsi hyvin pian että painoraja oli liian alhainen ja päättikin nostaa painorajaa seuraavalle tarjouskierrokselle.

Seuraavan tarjouskierros järjestettiin vuonna 1941. Bantamilta tilattiin 1 500 Model 40 BRC -autoa, Fordilta 1 500 modifioitua GP Pygmiä ja Willysiltä 1 500 Quad -mallia.

Pitkään kestäneiden testien jälkeen U.S. Army valitsi Willysin autojen ensisijaiseksi toimittajaksi. Tämän seurauksena suurin osa Bantameista ja Ford GP -malleista lähetettiin Iso-Britanniaan ja Venäjälle osana maiden yhteistä sotatarvikeohjelmaa. Iso-Britanniassa Ford tuli tunnetuksi lempinimellä “Blitz Buggy”.

Kuvan auto oli esillä Englannissa Beaulieun rompepäivillä 2014. Auto oli kunnostettu viimeisen päälle ja se oli myynnissä hintaan 17 995 puntaa eli runsaat 25 000 euroa.

Päivän museoajoneuvo: Saksalainen erikoinen kahden moottorin sotilaiskäyttöön tarkoitettu maastoauto

Päivän museoauto: Tätä autoa vesi ei pysäytä!

Päivän museoauto: Panssariauto BA-20M

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän