Päivän museoauto: Panssariauto BA-20M

Kuva: CvB.

BA-20-panssariautoja valmistettiin Neuvostoliitossa vuosina 1936-1940. Auto oli rakennettu GAZ-M1-henkilöauton alustalle joka puolestaan oli kehitetty Ford M-1 -autosta.

Autosta oli olemassa myös kiskoilla kulkeva rautatieversio BA-20Zhd.

Suomalaiset saivat BA-20-panssariautoja sotasaaliiksi talvisodassa sekä jatkosodan alkupuolella useita kymmeniä kappaleita. Näistä omaan käyttöön kunnostettiin 20 kpl.

Kuva: CvB.

Katso tästä muut Päivän museoautot.

Suomessa autoja käytettiin lähinnä esikunta-autoina sekä partiointi- ja yhteysajoneuvoina.

Vuosina 1944-1946 autoja oli myös eri kaupunkien poliisilaitosten käytössä. Autoista käytettiin Suomessa lempinimeä ”baby”. Esillä oleva auto oli Riihimäen kaupungin poliisilaitoksen käytössä vuonna 1946 ja se siirrettiin puolustusvoimien varikolle vuonna 1950.

Kuva: CvB.

Lopullisesti auto poistettiin kirjanpidosta vuonna 1957. BA-20M siirrettiin Panssarimuseolle toukokuussa 1961. Auto entisöitiin Panssarimuseossa ajokuntoiseksi ja on varustettiin jatkosodan ajan Panssaripataljoonan kolmannen komppanian pääkallotunnuksin.

Autossa on kolmihenkinen miehistö ja se painaa kaksi tonnia. Moottori on nelisylinterinen 50-hevosvoimainen bensiinimoottori.

Kuva: CvB.

Auton huippunopeus on 90 km/h.

Auto on esillä Panssarimuseossa.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here