Historian havinaa: Tunnetko autotyypin nimeltä Jeepney?

Kuva: HMS.

Tuskin löytyy ketään, joka ei tietäisi mitä käsite jeep tarkoittaa. Sehän on vaikeassa maastossa kulkemaan pystyvän ajoneuvon yleisnimitys.

Idea tällaisen laitteen kehittämiseksi juontuu 1900-luvun alkuun. Vuonna 1903 hollantilaiset veljekset Jacobus ja Hendrik Spyker rakensivat neljällä pyörällä vetävän henkilö– sekä kilpa-auton. Myös muita kokeiluja syntyi, mutta idea ei kuitenkaan herättänyt riittävää kiinnostusta.

Tilanne muuttui toisen maailmansodan loppupuolella, kun US Armyn ylin johto tajusi, että armeijan käyttöön oli saatava vaikeassa maastossa kulkemaan pystyviä ajoneuvoja.

Vuonna 1940 US Army antoi 135 amerikkalaiselle autotehtaalle haasteen luoda tällainen kulkuneuvo.

Kaksi tehtaista, American Bantam sekä Willys-Owerland jättivät ehdotuksensa. Myöhemmin mukaan tuli myös Ford Motor Company. Suoritettujen testien perusteella Willysin Quad-nimen saaneen version armeijan johto valitsi parhaimmaksi.

Mielenkiintoinen oli myös uuden kulkuneuvon tyyppinimi. Joidenkin lähteiden mukaan se syntyi Fordin General Purpose nimen lyhennelmästä GP, joka äännettäessä lausuttiin dzi:pi. Toinen versio nimen alkuperästä perustuu tunnetun sarjakuvasankarin Kippari-Kallen hahmoon ”Eugene the Jeep”.

Kuva: HMS.

Kaikki sotakalusto ei palautunut Amerikan mantereelle

Tältä historian alueelta siirrymme kokonaan toisenlaisiin maisemiin, Kaukoitään aina Filippiineille asti.

Toisen maailmansodan jäljiltä amerikkalaisten joukkojen poistuessa Tyynen meren alueelta, amerikkalaista sotakalustoa ei kokonaan palautettu Amerikan mantereelle.

Tyypillisiä olivat moottorikäyttöiset kulkuneuvot. Sellaisinaan niiden käyttö oli rajoitettua, mutta pian kekseliäiden aivot sivät näille ”sotakoneille” käyttöä rauhanomaisten kulkuneuvojen perustaksi.

Edessä oli melkoinen muodon muutos. Lisäksi niille oli keksittävä paikallinen tyyppinimi. Tällainen juontui kahden käsitteen, Jeep GP, (yleiskäyttöön tarkoitetusta, general purpose-käsitteestä) sekä amerikkalaisten taksien kansankielisen nimen jitney yhteen sulautumisesta.

Ehkä sillä oli myös yhteys tilanteeseen, kun kyyti on ahdas ja istutaan polvet suussa, Jeep + knee!

Avonaisten maastomönkijöiden ulkonäkö muuttui, kun ne saivat korinsa täydennykseksi metalliset kattorakenteet. Korin takaosan osuus muunnettiin uuteen käyttöön soveltuvaksi.

Korin kokoa laajennettiin pituus– ja korkeussuuntaan. Sen seurauksena oli mahdollista sijoittaa pitkittäiset istuinrivit molemmille sivuille.

Kuva: HMS.

Nämä muutokset lisäsivät merkittävästi matkustajakapasiteettia ja sen seurauksena ajoneuvot luokiteltiin pienoislinja-autoiksi.

Tällaiset muutokset tekivät mahdolliseksi palauttaa sodan aikana tuhoutunut julkinen liikenne toimimaan.

Katso tästä muita Historian havinaa -juttuja.

Jeepeihin tehdyt muutokset lisäsivät kiinnostusta myös muissa Kauko-Idän maissa. Esim. Papua-Uusi-Guineassa, jonne näitä Jeepney-sovelluksia vietiin vastaamaan henkilö- sekä tavarankuljetuksista.

Muista maanosista tuleville nämä Jeepneyt ovat katuliikenteessä aluksi shokeeraava näky. Jo pelkkä massiivinen ulkonäkö hämmästyttää.

Toinen yllätys on niiden tarroilla sekä suihkumaaleilla aikaan saatu koristelu, ”tivolimaisuus”.

Auton ulkokuori peittyy karikatyyrimäisillä piirroksilla populaarikulttuurin aiheista, sarjakuvahahmoista sekä elokuvahahmoista.

Sekavasta katukuvasta huolimatta liikenne näillä moottorikulkuneuvoilla tuntuu sujuvan. Olisiko näistä oloista jotakin oppimista suomalaisille liikennesuunnittelijoille ja viranomaisille?

Kuvat maaliskuisen Manilan liikenteestä.

Teksti: Usko Sipilä.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here