Päivän museoauto: "Todennäköisesti Suomen menestyksekkäin kilpa-auto kautta aikojen"

Ohessa seitsemän kuvaa Woikosken automuseossa ja yksi kuva vuoden 1948 Eläintarhan ajosta (Kuva: Helsingin kaupunginmuseo, Väinö Kannisto). Kisakuvassa autoa ajaa todennäköisesti SPJ Keinänen.

25.11.2017 22.40

Tällä kertaa Päivän museoautoksi valittiin kunnon kilpa-auto vuodelta 1932. 

Chrysler Imperial on urheiluauto, jolla Georg Howie osallistui Indianapolis-kisaan vuonna 1932.

Tietojen mukaan näitä Indianapolis-kilpureita olisi maailmassa säilynyt vain yksi toinen yksilö, joka on Indianapolis-museossa.

Howie toi Chryslerin vuonna 1932 Eurooppaan ja myi sen samana vuonna SPJ Keinäselle.

Keinänen muunnatti sen Tukholmassa Philipsonin autokorjaamossa ”pohjoismaalaiseksi erikois-urheiluautoksi” kilpailemaan sen aikaisten Ford Special -mallien ynnä muiden täysiveristen kilpa-autojen kanssa.

Chryslerillä kilpailtiin myös urheiluautoluokassa, muun muassa 1948 Skarpnäckiin kisassa, jolloin se varustettiin lokasuojilla, ja sen toiselle puolelle asennettiin ovi.

Autolla kilpailtiin 1933 – 1950, ja sillä voitettiin muun muassa Eläintarhan ajot kerta toisensa jälkeen. Se on todennäköisesti Suomen menestyksekkäin kilpa-auto kautta aikojen.

Vielä 1950 Eläintarhan ajojen harjoituksissa SPJ Keinäsen poika Seppo Keinänen ajoi kärjessä, lähes samoja kierrosaikoja kuin isä SPJ tuliterällä tehdasviritteisellä Jaguarilla, kunnes kiertokanki tuli ulos moottorin kyljestä, ja auto jäi seisomaan.

Se ilmeisesti pelasti tämän arvokkaan kilpa-auton, joka vuonna 2014 kunnostettiin ajokuntoon.

Auto on esillä Woikosken automuseossa.

Tekstin lähde: Woikosken automuseon näyt

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!