Päivän museoauto: Lincoln Continental 1962

Nykyisin tunnettavuudeltaan vanhojen jenkkirautojen piireissä esimerkiksi Cadillacin ja Chevroletin varjoon jäänyt Lincoln eli kulta-aikojaan juuri 60-luvun alussa.

1950-luvun lopun myyntihaasteet etenkin Cadillacia vastaan saatiin selätettyä, kun neljännen sukupolven Continental oli 31 061 kappaleella Yhdysvalloissa eniten myyty auto vuonna 1962.

Neljännen sukupolven Continental perustuu pitkälti vuoden 1961 Ford Thunderbirdin rakenteeseen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Auton suunnittelija Elwood Engel ehdotti neliovisen kovakattoisen mallin ideaa ensin Thunderbird-malliin vuonna 1958, mutta ajatusta ei pidetty tarpeeksi houkuttelevana ja sporttisena mallina perinteiselle Thunderbirdin asiakkaalle. Näin neliovisesta mallista tuli Thunderbirdin sijaan Lincoln Continental.

Neljännen sukupolven Continentalia valmistettiin vuosina 1961-1969. Neliovisten avo- ja kovakattoisten mallien lisäksi autosta tehtiin toisen “faceliftin” myötä myös kaksiovinen kovakattoinen malli vuonna 1966. Ulkonäössä 60-luvun alku- ja loppupään malleissa on huomattavan paljon eroja loppupään mallien ollen muotoilultaan selvästi teräväkulmaisempia.

Kuva: Antti Järveläinen.

Continentalin moottorina toimi alkuun 430 kuutiotuumainen V8. Vuoden -66 malliin tuli suuri 462 kuutiotuumainen (7,6 litraa) versio, joka oli iskutilavuudeltaan Ford Motor Companyn historian suurin henkilöautoon laittama moottori.

Vuoden 1969 malliin tuli päivitetty 460 kuutiotuumainen 385-sarjan V8. Kaikki autot oli varustettu kolmivaihteisella automaatilla.

Lähtöhinta 6000 dollaria

Markkinoille tultuaan vuonna -61 Continental maksoi uutena 6000 dollaria neliovisena versiona ja 6700 dollaria avomallina. Vain noin joka kymmenes myydyistä autoista oli avomalli.

Kuva: Antti Järveläinen.

Uudelle Continentalille annettiin valmistajan “bumper-to-bumper” -takuu 2 vuotta tai 24 000 mailia. Mallin näkyvin erikoisuus on ehdottomasti kaappariovet takana.

Lincoln markkinoi Continentalia 60- ja 70-luvulla eksklusiivisena mallina. Ensimmäisen sukupolven 1930-40-luvun vaihteen Continental-mallia pidetään jopa “esi-isänä” aikakautensa uudelle autoilun segmentille – henkilökohtainen luksusauto.

Kuva: Antti Järveläinen.

Neljännen sukupolven Lincoln Continentalin muodot ovat ehkä parhaiten jääneet suurelle yleisölle mieleen valitettavasta presidentti Kennedyn murhasta. Presidentin virka-autona toimi Continentalin avomalli, kun ampumatragedia tapahtui Dallasissa Texasissa marraskuussa 1963. Välikohtauksen jälkeen kyseinen avomalli nimeltään SS-100-X muutettiin kovakattoiseksi ja panssaroiduksi malliksi.

Päivän museoajoneuvo: Kommunismin takia tämän Mersun edustusauton kori piti rakentaa aivan uusiksi!

Päivän museoauto: Armas Puolimatkan entinen Mercedes-Benz 500 SEL

Päivän museoauto: Suomen ainoa tällainen 7-paikkainen Citroën

// Tilaa tästä Autotodayn uutiskirje //

Kuva: Antti Järveläinen.

1 KOMMENTTI

  1. 61-69 Continental oli pidempi auto kuin Thunderbird, yhteistä oli itsekantava rakenne ja ensimmäisenä vuotena vähän saman tyylinen puskuri. Autoa pidennettiin kahteen otteeseen kesken tuotannon takapenkkimatkustajien houkuttelemiseksi. Presidentin virka-auto oli noin metrillä pidennetty erikoisajoneuvo, presidentin puolisolla kerrotaan olleen käytössään vakiomallinen kangaskattoinen Continental. 67-vuosimallin Continental convertiblellä sanotaan olleen painoa n. 2,6tonnia (kg) ja se lienee vihoviimeinen laatuaan.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here