Tällä kertaa Päivän museoautona on varsinainen ikoni 1970-luvulta. Saab 99 oli kokoluokkansa suosituin auto 1970-luvun Suomessa. Niitä rekisteröitiin yli 40 000 autoa.
Paras vuosi oli 1975, jolloin kilvet sai 6 500 ysiysiä.
Saab 99 -mallia tehtiin Saab-Valmetin autotehtaalla vanhan 96-mallin rinnalla. Ensimmäinen suomalainen 99 valmistui vain runsaan kuukauden myöhemmin kuin ensimmäinen suomalainen 96.
Kaksiovinen keskikoon perheauto Saab 99 tuli markkinoille 1968. Matala keula ja ankanpyrstöksi ristitty perä erottivat sen aikalaisistaan. Mallisto kasvoi tiuhaan tahtiin.
Neliovinen näki päivänvalon 1970, isolla takaluukulla varustettu Combi Coupé kolmiovisena vuonna 1975 ja seuraavana vuonna viisiovisena.
Vauhtia sekä myyntiin että maisemaan toi 1978 Saab 99 Turbo, joka oli ensimmäinen turboahdettu tuotantomalli Euroopassa.
Suomalaisiin erikoisuuksiin kuuluu 25 sentillä jatkettu ja ovien välisellä ”oopperaikkunalla” varustettu Saab 99 Finlandia. Sen toisessa versiossa ovia jatkettiin ja väli-ikkuna poistettiin.
Katso tästä muut Päivän museoautot.
Vuosikymmenen lopulla 99 viritettiin käyttämään halpaa moottoripetrolia. Petro-Saabin kahden polttoaineen järjestelmä on teoriassa hieno, mutta käytännössä se ei jaksanut kiinnostaa. Petro-usko loppui 1984 ja samana vuonna päättyi myös ysiysin valmistus.
Tekstin lähde: Classic Motorshow -tapahtuman näyttelyteksti 2017.