Ny Teknik -lehti kertoo sähköisen Porsche Taycanin ajomatkasta. Yhdysvalloissa virallinen toimintamatka on vain 323 kilometriä, kun se Euroopassa on 450 kilometriä.
Ero johtuu mittaustavasta. Euroopassa käytetään WLTP-tapaa ja Yhdysvalloissa käytetään U.S. Environmental Protection Agencyn EPA-mittaustapaa.
Porsche Taycan Turbo häviää selvästi esimerkiksi Tesla Model 3 -mallille, jonka Standard Range Plus -version toimintamatka EPA-mittaustavan mukaan on 402 kilometriä.
Lue myös: Porsche Taycan on nyt julkistettu ja hinnoiteltu — myös Suomessa
Jutun mukaa Porsche Taycanin pitäisi pääasiassa kilpailla Teslan Model S ja Model X -versioiden kanssa. S-mallin toimintamatka on 600 km ja X-mallin 527 km. Näistä Tesloista Taycan kuitenkin jää kauas taakse.
Taycan Turbon toimintamatka häviää hieman myös Audi e-tronille, joka EPA:n mukaan on 328 km.
Kaiken kukkuraksi niin Taycan häviää myös Nissan Leafille, joka 62 kilowattitunnin akulla pääsee 363 kilometriä.
Toisaalta on hyvä muistaa, että todellinen toimintamatka voi olla hyvin erilainen kuin ilmoitettu toimintamatka.
Porschen Taycania on turha verrata Teslan nykymalleihin, se on todellinen GT auto. Toimii ylikuumentumatta nopeasta ja pitkäkestoisesta ajosta huolimatta, soveltuu jopa rata-ajoon. Lataus onnistuu sopivin varustein nopeasti, komposiittijarrut kestävät ylikuumentumatta pitkäkestoista rasitusta. Teslan vastaisku on vasta kehitteillä, mutta siinä tulee olemaan yksi moottori lisää jakamassa ajoakun kapasiteettia.