Porsche esitteli tänään ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen urheiluautonsa julkistustapahtumassa, joka järjestettiin yhtäaikaisesti kolmella eri mantereella.
Taycan-mallisarjan ensimmäiset autot ovat Taycan Turbo S ja Taycan Turbo.
Porsche E-Performance ‑filosofian uudet lippulaivamallit kuuluvat Porschen tehokkaimpiin tuotantoautoihin.
Huippumalleja pienitehoisempi malliversio on luvassa myöhemmin tänä vuonna.
Porschen investoinnit sähköautoihin ylittävät kuusi miljardia euroa vuoteen 2022 mennessä.
Suorituskykyä ja taloudellisuutta
Taycanin Turbo S ‑lippulaivaversion huipputeho on 761 hv (560 kW) Launch Control ‑toiminnon yhteydessä.
Taycan Turbo kehittää tehoa enimmillään 680 hv (500 kW).
Taycan Turbo S kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa peräti 2,8 sekunnissa. Taycan Turbo tekee saman pyrähdyksen 3,2 sekunnissa.
Turbo S:n toimintamatka yhdellä latauksella on 412 kilometriä ja Turbo-mallin toimintamatka 450 kilometriä (molemmat arvot on mitattu WLTP-syklin mukaan). Molempien nelivetomallien huippunopeus on 260 km/h.
Taycan on maailman ensimmäinen tuotantoauto, jossa sähköjärjestelmän jännite on 800 volttia sähköautojen tavanomaisen 400 V:n sijasta.
Tämä seikka tarjoaa Taycanin kuljettajille erityisetua tien päällä: pikalaturilla akku latautuu vain viidessä minuutissa varaukseen, joka riittää jopa 100 kilometrin ajamiseen (WLTP-syklin mukaan).
Ihanteellisissa olosuhteissa lataaminen viiden prosentin varaustilasta 80 prosentin varaukseen kestää 22,5 minuuttia. Suurin latausteho on 270 kW.
Performance Battery Plus ‑akun kokonaiskapasiteetti on 93,4 kWh. Kotilatauslaitteella Taycanin akun lataus käy jopa 11 kW:n vaihtovirralla.
Puhdasverinen Porsche-muotoilu
Taycanin muotoilu symbolisoi uuden aikakauden alkamista, kunnioittaen kuitenkin Porschen perimää.
Muotoilussa on myös innovatiivisia elementtejä, kuten lasiselta näyttävä Porschen logo, joka on integroitu perän valonauhaan.
Aerodynaamisesti optimoidun muodon ansiosta ilmanvastuskerroin (Cd) on vain 0,22. Tämä vähentää energiankulutusta merkittävästi ja pidentää siten toimintamatkaa yhdellä latauksella.
Kaareva mittaristo ja leveä näyttöpaneeli
Kaareva, vapaasti seisova mittaristo nousee kojelaudan yläpuolelle korostaen ohjaamon kuljettajakeskeisyyttä. Kojelaudan keskelle sijoitettu tietoviihdejärjestelmän 10,9-tuumainen näyttö ja lisävarusteena saatava etumatkustajan puolen näyttö muodostavat yhdessä leveän näyttöpaneelin.
Kaikki ohjaamon käyttöliittymät on suunniteltu varta vasten Taycania varten, ja perinteisten kytkinten ja painikkeiden määrää on karsittu huomattavasti.
Niiden sijasta kuljettaja voi hallita auton toimintoja käyttämällä kosketusnäyttöä tai puheohjausta, joka aktivoidaan ”Hey Porsche” ‑komennolla.
Taycanin myötä Porsche tarjoaa ensimmäistä kertaa myös täysin nahkattoman sisäverhoiluvaihtoehdon.
Innovatiiviset kierrätetyt verhoilumateriaalit korostavat sähkökäyttöisen urheiluauton ympäristön kannalta kestävää konseptia.
Akussa on takajalkatilan kohdalla syvennykset, joiden ansiosta takapenkillä on mukava istua urheiluautolle tyypillisestä matalasta kattokorkeudesta huolimatta.
Taycanissa on kaksi tavaratilaa: auton keulassa oleva lokero vetää 81 litraa ja takatavaratila 366 litraa.
KIaksinopeuksinen vaihteisto
Taycan Turbo S ja Taycan Turbo on varustettu kahdella kestomagnetoidulla synkronimoottorilla, joista toinen on sijoitettu etuakselille ja toinen taka-akselille.
Molemmat mallit ovat siis nelivetoisia.
Poikkeuksellisen taloudellisten moottorien jatkuva teho on erinomainen.
Sähkömoottori, vaihteisto ja pulssiohjattu vaihtosuuntaaja on yhdistetty kompaktiksi käyttölaitemoduuliksi, jonka tehotiheys (tehon ja tilavuuden suhde) on parempi kuin missään muussa sähkökäyttöisessä tuotantoautossa.
Taycanin sähkömoottorien yhtenä erityisominaisuutena on staattorin käämien ”hiuspinnikäämitys”, jonka ansiosta staattorin uriin on saatu mahtumaan enemmän kuparia staattorin kokoa suurentamatta ja moottorista saadaan enemmän tehoa ja vääntöä irti.
Taka-akselille asennettu kaksinopeuksinen vaihteisto on Porschen oma innovaatio.
Ykkösvaihde parantaa Taycanin kiihtyvyyttä liikkeellelähdössä entisestään, ja pitkävälityksinen kakkosvaihde takaa erinomaisen taloudellisuuden ja suuret tehoreservit myös korkeilla ajonopeuksilla.
Verkotetut alustajärjestelmät
Taycanin alustajärjestelmät on yhdistetty Porsche 4D Chassis Control ‑keskusohjausjärjestelmään, joka analysoi kaikkien alustajärjestelmien toimintaa ja synkronisoi tätä reaaliaikaisesti.
Taycanin innovatiivisiin alustajärjestelmiin kuuluvat jousituksen ja iskunvaimennuksen elektronisella säädöllä (PASM) varustettu mukautuva kolmikammioinen ilmajousitus sekä sähkömekaanisella kallistuksenvakautuksella ja Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) ‑toiminnolla varustettu PDCC Sport ‑alustansäätöjärjestelmä.
Sähkömoottorien energian talteenottojärjestelmä on Porschen mukaan ainutlaatuinen. Jopa 265 kW:n potentiaalinen talteenottoteho on Porschen tiedotteen mukaan huomattavasti suurempi kuin markkinoiden muilla sähköisillä voimalinjoilla varustetuilla autoilla.
Ajotestit ovat osoittaneet, että noin 90 prosenttia sähköautojen päivittäisestä jarrutuksesta tapahtuu pelkän moottorijarrutuksen muodossa ilman hydraulisten levyjarrujen käyttöä.
Taycanin eri ajotilat noudattavat pääosin samoja periaatteita kuin Porschen muissa mallisarjoissa. Niiden toimintaa on kuitenkin tehostettu erikoisasetuksilla, jotka mahdollistavat sähkökäyttöisen voimalinjan optimaalisen hyödyntämisen.
Valittavissa on neljä eri ajotilaa: Range, Normal, Sport ja Sport Plus. Lisäksi käytettävissä on Individual-tila, joka mahdollistaa eri järjestelmien säädöt kuljettajan omien mieltymysten mukaan.
Porsche Taycan Turbo S:n ja Porsche Taycan Turbon tilauskirjat on jo avattu.
Niiden hinnat alkavat Suomessa 198 854 eurosta ja 163 449 eurosta.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //