Nitro RX: Tommi Hallman ajoi Euroopan mestariksi

Kuopiolainen Tommi Hallman on rallicrossin Nitro RX -sarjan NEXT-luokan Euroopan mestari vuosimallia 2022.

Viime vuonna rallicrossin RallyX-sarjassa Supercar Lites -luokan Pohjoismaiden mestaruuden voittanut Hallman, 22, ylsi mestaruuteen myös tänä vuonna, kun kuopiolainen kruunattiin viime viikonloppuna Minneapolisissa, Yhdysvalloissa rallicrossin Nitro RX -sarjan Euroopan mestariksi.

Mestaruus irtosi lopulta ylivoimaisen näytöksen päätteeksi, kun kuudesta ajetusta osakilpailusta neljä päättyi Hallmanin voittoon.

– Tuntuu uskomattoman hyvältä! Kausi on onnistunut lähes nappiin, oma ajo kulkee ja tiimityö toimii. Kauden kaikista kuudesta kilpailusta palkintosijoitus ja niistä neljä oli voittoja, joten ei voi muuta sanoa kuin että hyvin on mennyt. Oma ajo on nyt parhaalla tasolla mitä se on ollut koskaan. Tästä on hyvä jatkaa kohti tulevaisuutta, Hallman hehkutti Minneapolisin viikonlopun jälkeen.

Ensimmäistä kertaa maailmanlaajuisena sarjana ajettavan Nitro RX:n oli tarkoitus saapua elokuussa Suomeen ja KymiRingille, jossa piti ratkaista myös NEXT-luokan Euroopan mestaruus. Kun tuo osakilpailu peruttiin, siirrettiin NEXT-luokan Euroopan kauden viimeinen ja ratkaiseva osakilpailu Yhdysvaltoihin. Matka rapakon taakse oli Hallmanille täysin uusi kokemus.

Euroopan kilpailuissa Hallman on kilpaillut suomalaisen SET Promotion -tiimin autolla, mutta Minneapolisissa alla oli yhdysvaltalaisen BAK40 Motorsports -tiimin auto, jonka huollosta kilpailuviikonloppuna vastasi kuljettajan mukana paikan päälle Yhdysvaltoihin matkustanut Hallmanin oma luottotiimi.

– Sillä autolla ei oltu ajettu puoleentoista vuoteen ja siinä oli aika paljon vikoja. Mekaanikot sai kyllä tehdä kovasti töitä, että se saatiin ajokuntoon. Jarrujen kanssa oli ongelmia koko viikonlopun ajan. Finaaleissa molempina päivinä onneksi auto oli parhaimmillaan, pystyi hyökkäämään ja oma ajokin kulki hyvin. Pystyi taistelemaan voitosta, Hallman iloitsi.

Lauantain finaalissa Hallman starttasi kolmannesta ruudusta, kun eturiviin asettuivat kilpakumppaneista George Megennis, sekä Simon Olofsson. Hallman sai hyvän startin ja nappasi johtopaikan haltuunsa jo toisen mutkan jälkeen.

Noustuaan kilpailun johtoon, Hallman ajoi kovia kierrosaikoja ja oli matkalla kohti ylivoimaista voittoa, kunnes toiseksi viimeisellä kierroksella oikea takarengas hajosi ja lähti kokonaan irti vanteestaan. Megennis ja kolmanneksi lopulta noussut Casper Jansson aloittivat takaa-ajon, mutta Hallman kesti kilpakumppaneiden paineen, tuoden ”kolmepyöräisen” autonsa ruutulipulle ykkösenä.

Sunnuntain finaaliin Hallman starttasi paalupaikalta. Onnistunut startti toi Hallmanille kärkipaikan, josta viikonlopun tuplavoittaja ei kilpakumppaneiden alun kovasta painostuksesta huolimatta kuuden finaalikierroksen aikana luopunut. Voittomarginaaliksi maalissa kirjattiin reilut neljä sekuntia toiseksi sijoittuneeseen Megennisiin nähden.

Hallmanin kilpailukausi näillä näkymin päättyi nyt ajettuihin Minneapolisin kilpailuihin.

Lauantain finaali

1) Tommi Hallman 5.49,565
2) George Megennis (USA) + 1,120
3) Casper Jansson (SWE) + 1,205
4) Simon Olofsson (SWE) + 2,339
5) Mikaela Åhlin-Kottulinsky (SWE) + 9,289
6) Lane Vacala (USA) + 17,203
7) Eric Gordon (USA) + 40,192

Nopein kierrosaika: Hallman 55,848 (kierros 4/6)

Sunnuntain finaali

1) Tommi Hallman 5.41,168
2) George Megennis (USA) + 4,319
3) Simon Olofsson (SWE) + 4,636
4) Casper Jansson (SWE) + 7,883
5) Mikaela Åhlin-Kottulinsky (SWE) + 20,615
6) Eric Gordon (USA) + 35,784
7) Lane Vacala (USA) + 50,015

Nopein kierrosaika: Hallman 55,376 (kierros 4/6)

Nitro RX ja NEXT-luokan EM-sarjan loppupisteet

1) Tommi Hallman 375
2) Casper Jansson (SWE) 325
3) George Megennis (USA) 306
4) Simon Olofsson (SWE) 299
5) Mikaela Åhlin-Kottulinsky (SWE) 262

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän