Rallicross: Niclas Grönholm yllättäen mukaan Nitro RX-sarjan avaukseen Englannissa

Rallicrossin MM-sarjaan keskittyvä Niclas Grönholm matkusti pikakomennuksella rallicrossin uuden Nitro RX-sarjan avausosakilpailuun Englannin Lydden Hilliin. Grönholm kutsuttiin paikalle tuuraamaan ruotsalaista Kevin Erikssonia, joka joutui loukkaantumisen takia vetäytymään avausosakilpailusta.

Elämänsä ensimmäisen kerran täyssähköauton ratin taakse istunut Grönholm sai erikoisluvalla ajaa lauantaiaamuna lyhyen testin, jossa suomalaiskuljettaja tutustui uuteen FC1-X-täyssähkökilpuriin. Nelivetoisen rallicrossauton sähkömoottorit tuottavat 1070-hevosvoimaa, joiden avulla auto kiihtyy 0–100 km/h 1,4 sekunnissa.

Grönholm ei ujostellut kokeneessa joukossa vaan ajoi itsensä sunnuntain finaaliin ja siellä kolmanneksi.

– Ero kärkikaksikkoon repesi puolessa väliä finaalia, kun juutuin vasemman takapyörän autostaan rikkoneen Oliver Eriksonin taakse. (Andreas) Bakkerud pääsi huomattavasti nopeammin hänestä ohi, ero kärkeen venähti, ja se ratkaisi kilpailun.

– Vauhtini finaalissa oli ihan ok. Viimeisellä kierroksella oli hieman tekniikkaongelmia, mutta ne eivät vaikuttaneet enää sijoituksiin. Mutta hauskaa oli, Grönholm iloitsi finaalin jälkeen.

Grönholm toteaa, että täyssähköauto oli erilainen kilpa-auto kuin polttomoottorilla varustettu Supercar-luokan menopeli.

– Uuden auton ohjaamossa nappeja oli sen verran, että niiden opettelu otti aikansa. Sunnuntaina kaikki jo sujui hyvin, tunsin autoni ja pystyin keskittymään myös autoni säätöihin. Sain myös tärkeää kokemusta täyssähköautosta, sillä ennen tätä viikonloppua en ole ajanut metriäkään sähköautolla, Grönholm muistutti.

– Loppupeleissä fiilis molempien autojen ohjaamossa oli sama: meteliä riitti. Ei se täyssähköauto hiljainen ollut. Suurin ero oli ensimmäisten kymmenien metrien aikana kiihtyvyydessä. Täyssähköauto irtoaa viivalta ripeämmin ja ensimmäiset metrit se kiihtyy tehokkaammin. Mutkissa eroa ei juuri ollut: molemmissa autoissa kaasulle mennään samalla tavalla. Ehkä sähköautossa kaasun vaste on hieman parempi, Grönholm vertaa.

Loukkaantuneen Kevin Erikssonin toipumisennuste on kuusi viikkoa ja kuuden viikon kuluttua kilpaillaan sarjan seuraava osakilpailu Ruotsissa.

– Seuraavasta kisasta emme puhuneet mitään, mutta jos kutsu käy niin totta kai lähden mukaan, Grönholm toteaa.

Rallicrossin Nitro RX, Lydden Hill, Iso-Britannia

1. Robin Larsson (SWE) 4:34.808
2. Andreas Bakkerud (NOR) + 0.875
3. Niclas Grönholm (FIN) + 2.805
4. Fraser McConnel (JAM) + 6.267
5. Ole Christian Veiby (NOR) + 10.258
6. Oliver Eriksson (SWE) + 10.752
7. Travis Pastrana (USA) + 5 kierrosta
8. Kris Meeke (GBR) + 6 kierrosta

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN  PÄIVITTÄINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän