Rallicrossin Nitro-sarjan Euroopan mestaruuden viime vuonna voittanut Tommi Hallman jatkoi huikeaa menestystarinaansa tässä sarjassa, kun kuopiolainen kruunattiin sunnuntaina Los Angelesissa Glen Helenin radalla myös Nitro-sarjan maailmanmestariksi.
Mestaruus ratkaistiin viikonloppuna ajettujen kahden kilpailun perusteella Euroopan ja Amerikan sarjojen parhaiden kuljettajien kesken, eikä Hallman jättänyt selityksille sijaa, vaan ajoi voittoon molempina päivinä.
– Helpottunut fiilis oli kyllä siinä kohtaa ensimmäinen ajatus, kun sunnuntain finaalissa saavuin ruutulipulle. Viikonloppu oli rankka, etenkin henkisesti, kuitenkin ajettiin kaksi kilpailua kahteen päivään. Koskaan missään aiemmin ei ole tarvinnut noin kovaa ajaa mitä nyt Casper Janssonia vastaan, että pystyin hänet päihittämään, Hallman kommentoi tuoreeltaan sunnuntain finaalin jälkeen.
Vaikka Hallmanin ajosuoritukset finaaleissa molempina päivinä vakuuttavia olikin, niin Janssonin hiillostaessa koko ajan lähietäisyydellä, ei yhteenkään virheeseen ollut varaa. Myös radan heikko kunto antoi aihetta huoleen.
NEXT-luokassa kilpaillaan samoilla autoilla, joilla Euroopassa on ajettu RallyX-sarjaa Supercar Lites -luokan nimellä, sekä MM-sarjaa RX2-luokan nimellä ennen nykyisiä sähköautoja.
Hallman vei nimiinsä RallyX-sarjan Supercar Lites -luokan mestaruuden vuonna 2021 ja viime vuonna tuli siis Nitro-sarjan NEXT-luokan Euroopan mestaruus.
Vaikka kaksi aiempaakin mestaruutta ovat kovan luokan saavutuksia, nousee tuorein ykkössija Hallmanin rankingissa kärkeen.
– Kyllä tämä viimeisin mestaruus on ehdottomasti kovin juttu. Tietysti aina on pitänyt ajaa täysillä ja onnistua, mutta nyt varsinkin lauantaina, kun ei meinannut auto istua käteen ja suoraan sanottuna ei vauhti tahtonut riittää. Sitten kun sai finaaliin iskun päälle. Nyt ei riittänyt se perussuoritus, vaan piti mennä riskirajoilla joka kierroksella, Hallman korosti.
Hallman on ajanut RallyX- ja Nitro-sarjassa kahden vuoden aikana yhteensä 15 kilpailua, voittanut niistä kymmenen ja seissyt jokaisen kilpailun jälkeen palkintopallilla. Tämä tilastofakta yhdistettynä kolmeen mestaruuteen on saavutuksena huikea ja Hallmanin nimi on nyt varmasti huomattu rallicross-maailmassa.
– Toivottavasti tämä auttaa tulevaisuuden kannalta. Itselläni ainakin on se fiilis, että valmis olisin hyppäämään isompaan luokkaan. Yritetään tästä saada jotain rakennettua ja aika näyttää miten homma jatkuu. Hienoahan se olisi päästä uralla eteenpäin, Hallman päätti.
Glen Helen NEXT-luokan tulokset
Lauantain finaali
1) Tommi Hallman 5.29,439
2) Casper Jansson (SWE) + 1,486
3) Lane Vacala (USA) + 13,528
4) Eric Gordon (USA) + 24,516
5) Jimmy Henderson (USA) + 38,740
Nopein kierrosaika: Hallman 51,945 (kierros 5/6)
Sunnuntain finaali
1) Tommi Hallman 5.27,641
2) Casper Jansson (SWE) + 1,636
3) Simon Olofsson (SWE) + 2,968
4) Lane Vacala (USA) + 7,530
5) Eric Gordon (USA) + 47,493
6) Jimmy Henderson (USA) Keskeytys
Nopein kierrosaika: Jansson 51,280 (kierros 4/6)
Nitro RX NEXT-luokan MM-loppupisteet
1) Tommi Hallman 129
2) Casper Jansson (SWE) 121
3) Lane Vacala (USA) 96
4) Jimmy Henderson (USA) 86
5) Eric Gordon (USA) 81
6) Simon Olofsson (SWE) 58
Tommi Hallman ruotsalaistiimin väreissä Nitro-rallicrossin maailmanfinaaliin
Nitro RX: Tommi Hallman ajoi Euroopan mestariksi
Rallicross: Kymiringin kilpailun peruuntuminen toi Tommi Hallmanille matkan Yhdysvaltoihin