Mercedes-Benzin ensimmäinen avolava julkistettiin

Daimler

18.7.2017 23.40

Mercedes-Benz on ensimmäinen premium-luokan autonvalmistaja, joka esittelee oman mallinsa ”tonniluokan” keskikokoisten pickupien luokassa.

Autoluokan kysyntä on tasaisessa kasvussa, ja entistä useampi pickupeista ostetaan yksityiskäyttöön harrastus- ja lifestyle-ajoneuvoksi perinteisen ”työhevosena” käytetyn lava-auton sijaan.

X-sarja esitellään Euroopassa marraskuussa 2017. Myynti laajenee Etelä-Afrikkaan, Australiaan ja Uuteen-Seelantiin alkuvuonna 2018 ja vuotta myöhemmin Brasiliaan ja Argentiinaan.

Kolme malliversiota

Autossa on leveä raideväli (edessä 1632, takana 1625 mm), viiteen tukivarteen perustuva taka-akselin rakenne, erillisjousitetut etupyörät ja kierrejouset molemmilla akseleilla.

Saatavana on kolme eri malliversiota käyttötarpeesta riippuen: perusmalli X-Class Pure kovaan työkäyttöön, auton muotoilua ja mukavuutta korostava X-Class Progressive sekä oman elämäntapaan saumattomasti istuva X-Class Power.

Uuden X-sarjan mitat
Pituus 5340 mm
Leveys 1920 mm
Korkeus 1819 mm
Akseliväli 3150 mm
Lavan pituus 1587 mm
Lavan korkeus 474 mm
Maksimikuorma 1042 kg
Jarrullisen perävaunun paino 1650-3500 kg

Malliversion valinta vaikuttaa takapuskurin ulkonäköön: Pure-tasolla se on musta, Progressive-tasolla auton korinvärinen ja Power-tasolla kromikoristeltu.

X-sarjan voi tilata myös ilman takapuskuria, jolloin lavan takareuna aukeaa 180 asteen kulmassa. Akseleiden väliin lavalle mahtuu eurokokoinen standardoitu kuormalava.

X-sarja on ainoa keskikokoinen pickup, jossa kuormatilan valaistus on vakiovaruste.

Valaistuksesta vastaavat kolmanteen jarruvaloon sijoitetut led-valot, jotka voi sytyttää keskikonsolissa olevalla kytkimellä. Kuormatilassa on vakiona myös 12V:n pistoke.

Power-tason autoissa sisustusvaihtoehtoja on kolme, ja matkustamon yläosaan saa mustan tai pähkinänruskean Artico-tekonahkaverhoilun.

Progressive- ja Power-varustelluissa autoissa keskikonsolin reunat ja ovenkahvat ovat hopeanharmaat.

Kojelaudan vapaasti seisova monitoiminäyttö on tuttu V-sarjasta.

Comand Online -multimediajärjestelmän yhteydessä ruudun halkaisija on 8,4 tuumaa. Näyttökuva toistaa myös auton 360 asteen ympäristövalvontajärjestelmän kuvan.

Vakiovarusteisiin kuuluu 3-puolainen ja 12-näppäiminen monitoimiohjauspyörä, jonka korkeus on säädettävissä.

Progressive- ja Power-tason autoissa ohjauspyörä, vaihteenvalitsin ja seisontajarrun kahva ovat nahkapäällysteisiä.

Comand Online- ja Audio 20 CD -järjestelmien yhteydessä keskikonsolissa on Mercedes-Benzin henkilöautoista tuttu touchpad-ohjain. Sen avulla kuljettaja voi kädenliikkeillä ja tietokonehiiren tapaan kirjaimia ja merkkejä syöttämällä hallita auton infotainment-ominaisuuksia.

Pure-varustelluissa autoissa istuimet on verhoiltu mustalla Tunja-kankaalla, musta tekonahkaverhoilu on tarjolla valinnaisvarusteena.

Progressive-tason autoissa verhous on mustaa posadas-kangasta, ja valinnaisena tarjolla on Artico-tekonahka/Dinamica-mikrokuituverhoilu.

Jälkimmäinen on vakiona Power-varustelluissa autoissa, joissa verhousta korostetaan vielä alpakanharmaalla tikkauksella. Power-varusteluun kuuluvat myös sähkösäätöiset istuimet ja sähköinen ristiselän tuki. Sisäkaton verhoiluun X-sarjassa on kaksi värivaihtoehtoa: macchiato beige tai musta kangasverhoilu.

Alkuvaiheessa kaksi moottoria

X-sarjan voimanlähteiksi on lanseerausvaiheessa tarjolla kaksi vaihtoehtoa. Mercedes-Benzin 2,3-litraisessa commonrail-dieselissä on kaksi tehovaihtoehtoa: X 220 d yhdellä turboahtimella kehittää 120 kW/163 hv tehon, kaksiahtiminen X 250 d -biturbo puolestaan 140 kW/190 hv.

Molemmat ovat saatavana sekä takavetoisina malleina että varustettuna kytkettävällä nelivedolla.

Voiman välittää kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. 7-vaihteisen automaatin saa valinnaisena X 250 d:n ja X 250 d 4Maticin yhteyteen.

Vuoden 2018 puolivälissä valikoima laajenee X 350 d:llä, jonka V6-dieselmoottori tuottaa 190 kW/258 hv tehon ja 550 Nm:n väännön.

Tällöin autossa on vakiovarusteena jatkuva neliveto ja 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto.

Vaihteistoa voidaan käyttää myös ohjauspyörän painikkeilla, ja mukana on moottorin start-stop-pysäytystoiminto.

Dynamic Select -valitsimen ansiosta käytössä on myös viisi ajotilaa: Comfort, Eco, Sport, Manual ja Offroad, jotka vaikuttavat muun muassa moottorinohjaukseen, automaattivaihteiston vaihtamisaikaan sekä start/stop-järjestelmän toimintaan.

Kaikissa X-sarjan nelivetomalleissa on vakiona alamäkihidastin ja alennusvaihde, ja valinnaisvarusteena taka-akselille saa tasauspyörästön lukon.

X-sarjassa on vakiovarusteena jäähdytetyt jarrulevyt molemmilla akseleilla. Edessä levyjen halkaisija on 32 ja takana 30,8 senttiä.

Kaikilla Euroopan markkinoilla vakiona on mukavuusjousitus, jolloin maavara on 202 milliä. Valinnaisvarusteena saa 20 millillä korotetun jousituksen, joka puolestaan on vakiovaruste kaikilla Euroopan ulkopuolisilla markkina-alueilla.

Älypuhelinyhteys autoon

X-sarjan alusta ja matkustamo muodostavat lujan, törmäyksiä kestävän ja kolarivoimia absorboivan rakenteen.

Passiivista suojaa täydennetään seitsemällä turvatyynyllä ja i-Size-yhteensopivalla lastenistuinten kiinnityksellä.

Vakiovarusteena on kolme aktiivista turvajärjestelmää: aktiivinen jarruavustin, kaista-avustin sekä liikennemerkkiavustin.

Varustukseen kuuluvat lisäksi perävaunuavustin, rengaspaineen valvontajärjestelmä, hätäkutsumahdollisuus, vakionopeudensäädin sekä led-ajovalot. Saatavana on peruutuskameran lisäksi myös 360 asteen ympäristönvalvontajärjestelmä.

X-sarjan verkkopääte on varustettu omalla sim-kortilla, jonka avulla käytössä ovat Mercedes me -palvelut sekä älypuhelin- ja pc-yhteydet.

Kuljettaja voi koska tahansa hakea käyttöönsä esimerkiksi navigaatiotietoja tai seurata autonsa tilaa, vaikkapa polttoainetankin täyttöastetta tai rengaspaineita, etänä oman puhelimensa tai päätelaitteensa avulla.

Samalla tavalla onnistuvat esimerkiksi X-sarjan huoltopalveluiden tilaus ja hallinta sekä avun saaminen paikalle ongelmatilanteissa.

Comand Online -multimediajärjestelmä tarjoaa käyttöön kovalevypohjaiset navigointi- ja paikannustiedot.

Mercedes me -palvelun avulla kuljettaja saa tietoonsa esimerkiksi edessä olevat ruuhkat ja niiden pituudet sekä vaihtoehtoisen reitin ruuhkan ohittamiseksi.

Suunnistusta helpottavat näytön kolmiulotteinen 3D-kuva ja rakennetun ympäristön havainnolliset näyttökuvat. Järjestelmään voidaan tallentaa tai siirtää sd-kortilla myös omia reittisuunnitelmia.

Navigaattorin näyttöön saadaan kerralla jopa neljän eri vaihtoehtoista reittiä, joista yksi on aina laskettu mahdollisimman taloudelliseksi.

Mercedes-Benzin uusi X-sarja valmistetaan yhteistyössä Renault-Nissanin kanssa.

Eurooppaan, Australiaan ja Etelä-Afrikkaan tarkoitettujen autojen tuotanto alkaa Nissanin tehtaalla Barcelonassa vuonna 2017.

Latinalaiseen Amerikkaan menevien autojen valmistus käynnistyy Argentiinan Cordobassa vuonna 2019.

X-sarjan Suomen hinnat julkaistaan myöhemmin.

Edellinen artikkeliPäivän museoauto: Tällä Kekkonen kulki
Seuraava artikkeliHenkilöauto törmäsi tietyömaalla liikenteenohjaajaan ja poistui pysähtymättä paikalta

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here