Maxus on lyhyessä ajassa saavuttanut aseman yhtenä kattavimman hyötyajoneuvo-malliston tarjoavista valmistajista Euroopan markkinoilla. Nyt merkki esittelee useita uusia malleja tämän vuoden kuljetusalan IAA Transportation 2024 -messuilla. Euroopan ensiesittelynsä saa uusi sähköpakettiauto e-Deliver 5, ja maailman ensiesittelynsä uusi sähköinen lava-auto eTerron 9.
Hannoverin IAA Transportation -messut tunnetaan kuljetusalalla hyötyajoneuvojen uutuuksien esittelyn keskeisenä areenana. Maxuksen läsnäolo messuilla korostaa yhtiön etabloitunutta asemaa jo yhtenä kattavimman hyötyajoneuvovalikoiman tarjoajista Euroopan markkinoilla. Nyt esiteltävät uudet e-Deliver 5 ja eTerron 9 ovat osa Maxus-brändin malliston voimakasta laajentumista, sillä merkki tulee tuomaan lähivuosina Eurooppaan lukuisia uusia hyötyajoneuvoja.
”Maxus tulee keskittymään jatkossa myös Suomessa entistä vahvemmin hyötyajoneuvoihin. Tarjolla tulee olemaan lukuisten sähköisten mallien lisäksi myös muita voimalinjoja, kuten diesel. Näin voimme vastata asiakkaidemme tarpeisiin entistäkin monipuolisemmalla mallistolla ja palveluilla. Samalla tulemme laajentamaan hyötyajoneuvojen osalta myös jälleenmyyntiverkostoamme”, sanoo Maxus Suomen myyntijohtaja Heidi Nieminen.
IAA-messuilla Euroopan ensi-iltansa nyt saava uusi Maxus e-Deliver 5 on tilava sähköpakettiauto, jossa on minimalistinen muotoilu, pitkä toimintamatka ja moderni teknologia. Uusi e-Deliver 5 on rakennettu uudelle modulaariselle Mila-alustalle, joka on kevyt, energiatehokas ja mahdollistaa sekä suuren kuorman määrän että painon. Malli on varustettu 120 kW/163 hv sähkömoottorilla ja 64 kWh:n akulla, joka tarjoaa jopa 335 km toimintamatkan sähköllä (WLTP yhdistetty).
Uusi e-Deliver 5 on saatavana kahdessa eri koossa, kuormatilavuus versiosta riippuen jopa 7,7 m³, hyötykuorma jopa 1 190 kg ja vetokyky 1 500 kg. Ohjaamo on varustettu modernilla 12,3 tuuman kosketusnäytöllä, digitaalisella mittaristonäytöllä sekä Apple CarPlay / Android Auto -tuella. Uusi e-Deliver 5 omaa myös laajan valikoiman edistyneitä ajoavustinjärjestelmiä turvallisuuden ja mukavuuden lisäämiseksi.
Uusi Maxus eTerron 9 on Euroopan ensimmäinen täysin sähköinen nelivetoinen avolava. Uuden eTerron 9:n voimalinja perustuu kahteen sähkömoottoriin molemmilla akseleilla, jotka kehittävät 325 kW/442 hv yhteistehon. Lisäksi uusi eTerron 9 on vakiona aina nelivetoinen, joka takaa erinomaisen suorituskyvyn sekä tiellä että maastossa. Lisäksi asiakkaat voivat yksilöllisesti määrittää ohjauksen, moottorin tehon ja ajonvakautus-järjestelmän vastetta, energian talteenoton voimakkuutta sekä ilmajousituksen korkeutta omien mieltymystensä mukaan.
Uusi eTerron 9 on varustettu 102 kWh suurjänniteakulla, joka latautuu 20-80 % varaustasoon jopa vain 40 minuutissa. Uusi litiumrautafosfaattiakku on suunniteltu erityisen Tetris-rakennusmenetelmän mukaan yhdeksänkennoiseen suojarunkoon, joka jakaa voimat vaaka- ja pystysuunnassa – aivan kuten Tetriksissä.
Tämä minimoi tilantarvetta sekä lisää kapasiteettia ja turvallisuutta. Uusi ominaisuus on myös 9-kanavainen ilmanvaihto-järjestelmä, joka edistää akun optimaalista lämpötilaa ja takaa maksimaalisen suorituskyvyn kaikissa olosuhteissa. Yhdessä tehokkaan energian talteenoton kanssa tämä parantaa toimintamatkaa talvella peräti 18 % verrattuna perinteisiin akkuihin. Uuden eTerron 9:n toimintamatka sähköllä on jopa 430 km (WLTP yhdistetty).
Vakiona olevan ”Vehicle to Load” -toiminnon (V2L) ansiosta autoa voidaan hyödyntää myös ”liikkuvana virtapankkina”, johon voidaan liittää esimerkiksi työkalujen latureita. Uusi Maxus eTerron 9 on 5,50 m pitkä ja tarjoaa 620 kg hyötykuorman. Pidempien esineiden kuljetusta varten ohjaamon takaseinä voidaan laskea alas napin painalluksella, joka luo jopa 2,40 metrin pituisen lastausalueen. Lisäksi konepellin alla on 236 litran ”frunk” säilytystila. Uusi sähköinen eTerron 9 omaa myös jopa 3 500 kg vetokyvyn, joka tekee siitä yhden markkinoiden monipuolisimmista ja suorituskykyisimmistä sähköisistä hyötyajoneuvoista.
Nyt esiteltävien uusien mallien odotetaan saapuvan Suomeen ensi vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.