Mammuttirekan kokonaispaino 71 tonnia

Kuva: VR Transpoint.

VR Transpointin ensimmäinen uusien mittojen mahdollistama puoliperävaunuyhdistelmä aloitti säännöllisen liikennöinnin Raahen ja Oulaisten välillä 11. maaliskuuta.

Mammuttirekan kyydissä kulkee SSAB:n Raahen tehtaalta teräskeloja SSAB:n Oulaisten putkitehtaalle ja Oulaisista valmiita putkia takaisin SSAB:n Raahen satamaan.

Kuljetuksiin on saatu lisää tehoa, sillä rekka pystyy kuljettamaan kaksi teräskelaa aiemman yhden sijaan ja putkien kuljetus ei vaadi enää pidemmän kaluston myötä perävaunun jatkamista tai lyhentämistä reitin molemmissa päissä, kuten aiemmin.

Kuljetus on järkevää hoitaa rekalla välimatkan ollessa lyhyt. Rekka liikennöi kahden kaupungin väliä päivittäin, ja käy tarvittaessa myös SSAB:n Pulkkilan putkitehtaalla.

Mammuttirekan paino kuormassa on 71 tonnia ja pituus 22 metriä. Valtioneuvoston ajoneuvojen käytöstä tiellä -asetusmuutoksen myötä mammuttirekassa on voitu järkevällä tavalla maksimoida asetuksen mahdollistama massamuutos.

VR Transpointin pikkujättiläisessä on viisiakselinen teli sekä puoliperävaunun suurempi kokonaismassa.

Lue tästä muita juttuja HCT-yhdistelmistä.

Kalustoa on suunniteltu yhdessä SSAB:n kanssa ja yhteistyössä on luotu myös sujuva toimintamalli teräskelojen ja putkien maantiekuljetuksiin Raahen ja Oulaisten välillä.

VR Transpointin mammuttirekka:

  • Asetusmuutoksen myötä mahdollistama korkeamman kokonaismassan ja kantavuuden puoliperävaunuyhdistelmä
  • Pituus: 22 metriä
  • Kokonaismassa: 71 tonnia (aiemmin max. 52 tonnia)
  • Kuormakantavuus: 48 tonnia (aiemmin 32 tonnia)
  • Liikennöintiväli: Raahe–Oulainen–Raahe

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here