Mercedes-Benz pyrkii yhä suljetumpaan raaka-aineiden ja hyödykkeiden kiertoon osana Ambition 2039 -strategiaansa.
– Aiomme nostaa uusioraaka-aineiden osuuden henkilöautomallistomme valmistuksessa keskimäärin 40 prosenttiin seuraavan kymmenen vuoden aikana, tutkimus- ja kehitysjohtaja Markus Schäfer lupaa.
Keinoja lupauksen täyttämiseksi on hiljattain esitelty Vision EQXX -konseptimallissa.
Esimerkiksi kaapeli- ja johtosarjojen suojia ja kuoria valmistetaan UBQ-muovimateriaalista, jonka raaka-aine on peräisin lajittelemattomasta kotitalousjätteestä.
Jo ensi vuodesta lähtien Mercedes-Benz aikoo käyttää autojen sisutusmateriaalina vain sellaista aitoa nahkaa, joka on tuotettu tiukkojen eläinten hyvinvointia säätelevien kriteerien mukaisesti ja joka ei edistä metsäkatoa.
Lisäksi saatavana on aina ympäristöä säästävä tekonahkavaihtoehto, jossa raaka-aineena hyödynnetään esimerkiksi kaktuskuitua.
Kolmas askel vuodesta 2025 alkaen on lähes täysin hiilivapaan teräksen käyttö korirakenteissa.
Teräksen tuotannossa hyödynnetään vetyä hiilivoiman asemasta. Tätä tarkoitusta varten Mercedes-Benz on hankkinut osuuden ruotsalaisesta H2 Green Steel -yhtiöstä.
Ensimmäiset hiilivapaat koriosat ja -komponentit valmistuvat jo tänä vuonna Mercedes-Benzin ja teräsyhtiö SSAB:n yhteistyönä.