Ahola Transport vaihtoi vihreässä logistiikassaan isolle vaihteelle. Se aloitti ensimmäisenä Suomen ja Ruotsin välillä säännöllisen liikenteen 64 tonnin sähköisellä ajoneuvoyhdistelmällä.
”Tämä on aivan fantastista tekniikkaa”, toteaa tutkimusjohtaja Magnus Gustafsson laskeuduttuaan Scania 40R:n kyydistä.
Åbo Akademissa vihreään logistiikkaan ja tuotantotalouteen perehtynyt Gustafsson on yksi ensimmäisistä suomalaisista, joka pääsi 540-hevosvoimaisen uuden sukupolven sähkö-Scanian matkaan. Tähän tarjoutui tilaisuus Ahola Transportin järjestämässä mediatilaisuudessa.
Gustafsson on vakuuttunut vihreän tekniikan toimivuudesta.
”Olemme tutkineet, että se luo valtavasti mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille ja heidän alihankkijoilleen. Kuorma-autot eivät vain kulje vihreällä energialla vaan myös kotimaisella energialla.”
Toiminut moitteettomasti
Ahola Transportilla laitettiin tutkimustieto käytäntöön. Yrityksessä on jo pitkään oltu etulinjassa uusien energiamuotojen käyttöönotossa ja edistetty määrätietoisesti vastuullista logistiikkaa.
”Olemme ajaneet Ruotsissa sähköisellä kalustolla puolitoista vuotta ja se on toiminut täysin moitteettomasti. Näemme Scanian varteenotettavana vaihtoehtona myös sähköisenä”, Ahola Transportin toimitusjohtaja Åke Nyblom sanoo.
Mediatilaisuuden jälkeen 400 kW:n Scania lähti ensimmäiselle työmatkalleen Naantalista Hämeenlinnaan, vajaan 200 kilometrin päähän. Kyytiin voitiin lastata SSAB:lta terästä ajoneuvoyhdistelmän suurimpaan sallittuun kokonaispainoon asti eli 64 tonniin, jonka jälkeen Scania R 400 ajoi kuorman Naantalin satamaan. Siitä matka jatkui laivalla Ruotsiin Aholan terminaaliin, jossa ajoneuvoa voitiin ladata, ja jatkaa matkaa asiakkaalle.
Suurten massojen parhaimmistoa
Tässä luokassa, suurimmilla massoilla ajettaessa Scania on sähkökuorma-autojen parhaimmistoa.
”Pystyisimme ajamaan jopa 72 tonnin kokonaispainoilla, mutta siinä tulee laki vastaan. Aholan yhdistelmälläkin voidaan kulkea Suomessa 68 tonnilla, mutta Ruotsissa voi ajaa vain 64 tonnilla”, Scania Suomi Oy:n eMobility tuotepäällikkö Michael Mannfors kertoo.
Scania 40R:n salaisuutena ovat isot ja tehokkaat akut. Lithium-ionien latausteho on hyvällä tasolla ja sähköveturissa riittää nimelliskapasiteettia 624 kWh:n edestä.
”Tämä on meille merkittävä projekti. Aholan täyssähköinen ajoneuvoyhdistelmä on isoimpia, mitä Suomen teillä kulkee”, Mannfors sanoo.
Scania 40R B6x2*4NB
- Akseliväli: 4 750 mm
- Akusto: nimelliskapasiteetti 624 kWh, hyötykapasiteetti SOC 75 % = 468 kWh
- Toimintamatka: 350 km 40 tn / 250 km 64 tn (kesä)
- Ohjaamo: CR20H
- Lataus: Vastaanottokyky max. 375 kW/500 A DC-latauksella. CCS type 2 plug in -liitäntä. 0-100% n. 85 min latausaika 375 kW:n teholla.
Lue myös
Ajoneuvodata paljastaa kuljetusyrittäjälle säästökohteita
”Tilaan uuden kuorma-auton joka toinen viikko”