Maailman ensimmäisenä kuorma-autonvalmistajana Volvo tuo nyt fossiilivapaan teräksen kuorma-autoihinsa. Teräksen valmistaa ruotsalainen teräsyhtiö SSAB, ja se tulee ensimmäisenä raskaisiin sähkökäyttöisiin Volvo-kuorma-autoihin.
SSAB:n teräs valmistetaan täysin uudella vetyyn perustuvalla teknologialla. Sillä on paljon pienempi ilmastovaikutus kuin perinteisesti tuotetulla teräksellä. Teräksen pienimuotoinen käyttöönotto Volvon raskaissa sähkökuorma-autoissa alkaa vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä.
Ensimmäistä vedyllä valmistettua terästä käytetään kuorma-auton runkorakenteessa, johon kaikki muut pääkomponentit asennetaan. Fossiilivapaan teräksen saatavuuden lisääntyessä se otetaan käyttöön myös kuorma-auton muihin osiin.
90 % Volvon kuorma-autosta voidaan kierrättää
Nykyään noin 30 % uuden Volvo-kuorma-auton materiaaleista on peräisin kierrätetyistä materiaaleista. Ja jopa 90 % kuorma-autosta voidaan kierrättää sen käyttöiän lopussa.
Volvo Group on tehnyt yhteistyötä SSAB:n kanssa fossiilivapaasta teräksestä vuodesta 2021 lähtien. Ensimmäinen ajoneuvo, fossiilivapaasta teräksestä valmistettu maansiirtokone, esiteltiin lokakuussa 2021. Fossiilivapaa teräs täydentää Volvon kuorma-autoissa käytettyä perinteistä ja kierrätettyä terästä.
Volvo Trucks on sitoutunut Pariisin sopimukseen ja saavuttamaan arvoketjussaan kasvihuonekaasupäästöttömyyden viimeistään vuoteen 2040 mennessä.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //