Poliisin liikennetiedotus juhannusliikenteen osalta kertoi totuuden siitä, kuinka heikolla pohjalla jo vuosia on poliisin valtakunnallinen liikennetiedotus ollut, jonka pääosassa ovat olleet viime vuosina vain ”kaaharit ja automaattinen liikenteen valvonta”.
Olemme siis eläneet jo vuosia aikakautta, jossa Helsingin poliisilaitos yrittää ajoitellen toteuttaa poliisin valtakunnallista liikennetiedotusta epäonnistuen siinä lähes täydellisesti lähes joka ikinen kerta tiedotuksen keskittyessä pääasiallisesti vain siihen, mitkä kamerapisteet metsästävät kaahareita tien päällä, kuin se olisi esimerkiksi Juhannusliikenteen turvallisuuden tärkein asia.
Liikkuvan poliisin aikakaudella esimerkiksi juhannuksen liikenteessä kymmenet partiot oli sijoitettu päivittäin pääosin maamme pääteille turvaamaan juhannuksen liikennettä ja myös partioiden puhelinnumerot olivat median tiedossa niin, että reaaliaikainen juhannuksen liikenteen tilannekuva oli koko ajan selvillä tietenkin erityisesti LP:n omassa päivystyksessä ja samalla myös median kautta tiellä ajavien ihmisten autoradioissa, jota kuunneltiin herkeämättä jo ennen juhannuksen matkan aloitusta.
Myös YLE:n omat liikennetoimittajat olivat tien päällä tiedottamassa yhteistyössä Liikkuvan poliisin kanssa Juhannuksen liikenteestä. Nyt pakkoverolla kustannettu Yle on kuitenkin jo vuosia sitten lakkauttanut oikeiden liikennetoimittajien tehtävät.
Muistatte varmaan kaikki Esko Riihelän ja Jommi Öynapin äänet radiosta suoraan tien päältä jopa kymmenien vuosien ajalta. Kyseisten herrojen äänet herättivät jokaisen autoilijan kuuntelemaan tarkkana sitä sanomaa, jolla suomalaista liikenneturvallisuutta parannettiin hyvällä yhteistyöllä.
Nyt kokonaisvaltainen ja reaaliaikainen poliisin ja myös muiden poliisin yhteistyökumppaneiden liikenneturvallisuustiedotus on täysin retuperällä ja muistutan teitä kaikkia emeritus Poliisiylijohtajan Mikko Paateron vakuutuksista Liikkuvan poliisin lakkauttamisen yhteydessä siitä, että Liikkuvan poliisin lakkauttaminen ei vaikuta poliisin liikenteen valvonnan määrään eikä laatuun millään tavalla.
Poliisin liikenteen valvonnan ohella poliisin liikenneturvallisuus tiedotus on erittäin vahva osa poliisin kokonaisvaltaista liikenneturvallisuustyötä, joka ollaan käytännössä romutettu nykyisen poliisin toimesta.
Suomalainen poliittiseen päätöksentekoon liittyy eräs vakava ongelma ja se ongelma on myöntää virheet, joita tehdään esim. väärän tilannekuvan perusteella, joka on voitu saada muilta viranomaisilta.
Mikko Paateron aisaparina Liikkuvan poliisin lakkauttamisen yhteydessä toiminut emeritus sisäministeri Päivi Räsänen ei ole kyennyt julkisesti myöntämään tekemäänsä virhettä esitellessään LP:n lakkauttamisen virheelliset perusteet Kataisen hallitukselle, sillä hän on vakuuttanut myös minulle henkilökohtaisesti tehneensä oikean ratkaisun.
Pidän henkilökohtaisesti myös erittäin vastuuttomana sitä, että YLE:n ohella valtion ja samalla veronmaksajien rahoilla toimivat Traficon ja Väylävirasto ovat käytännössä vetäytyneet kokonaan valtakunnallisesta liikenneturvallisuustiedotuksesta.
Esimerkiksi Traficomin liikenneturvallisuustiedottajan tehtävät lakkautettiin joitakin vuosia sitten kokonaan.
Haluan kysyä onko YLE:n, Traficomin Väyläviraston vetäytymiseen valtakunnallisesta liikenneturvallisuustiedotuksesta ollut Eduskunnan suostumus?
Maamme liikenneturvallisuuden kehitys kahlaa erittäin pahoin asetettujen tavoitteiden perässä ja samalla voimme todeta sekä poliisin, että myös muiden liikenneturvallisuustoimijoiden näkymättömyyden liikenneturvallisuustiedottamisessa.
Ainoan tyydyttävän arvosanan liikenneturvallisuustiedottamisesta ansaistee Liikenneturva, joka ei ole kuitenkaan viranomainen eikä voi tiedottaa viranomaisen äänellä.
Jyrki Haapala
Puheenjohtaja
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys ry
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen kannanotto poliisin liikenneturvallisuustiedotuksesta
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //