Konsta Lappalainen jatkaa Emil Frey Racingin Ferrari 296 GT3-auton ratissa

Kolme vuotta sitten GT3-autojen ns. pääsarjassa eli GT World Challengessa debytoinut ja sen jälkeen vuonna 2022 Endurance ratasarjan pronssia saavuttanut espoolainen Konsta Lappalainen jatkaa toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna käynnistyvällä Sprint-ratasarjan kilpailukaudella maineikkaan sveitsiläisen Emil Frey Racingin kuljettajana.

Entuudestaan tutun auton ja tutun tiimin vastapainona hän saa vierelleen uuden tiimikaverin ja siten jakaa auton ajovuoron vuoden 2021 DTM ratasarjan Mestari, brittiläisen Ben Greenin kanssa.

– Vuosi sitten tässä samassa sarjassa tehtiin paljon pieniä, mutta silti ratkaisevia virheitä jotka sitten maksoi meille mitalisijoituksen. Ne kun jätetään tänä vuonna tekemättä niin uskon, että olemme Greenin kanssa erittäin kilpailukykyinen kaksikko. Lisäksi kun kaikki viisi eurooppalaista rataa on niin tiimille, minulle kuin tiimikaverilleni entuudestaan tuttuja niin tavoitteet viiden kilpailuviikonlopun ja 10 osakilpailun GT World Challenge Sprint ratasarjalle on realistiset, mitalisijoituksille tähtäävä Lappalainen kertoo.

GT World Challenge Sprint ratasarjassa ajetaan vapaiden harjoitusten ja aika-ajojen lisäksi kaksi tunnin mittaista osakilpailua, jossa kumpikin kuljettaja ajaa noin 30 minuutin mittaisen osuuden. Kilpailukaudella 2024 yhteensä 38 autokuntaa mittaa paremmuuttaan, joista 11 tavoittelee Lappalaisen tapaan menestystä PRO- eli ns. yleiskilpailun luokassa.

– Vuosi sitten nousin kilpailemaan PRO-luokkaan ja sain huomata kuinka esimerkiksi tunnin mittaisessa kilpailussa muutaman sekunnin liian pitkäksi venähtänyt kuljettajan vaihto saattoi vaikuttaa jopa neljä sijoitusta. Koska autot ovat toiseensa nähden erittäin tasavertaisia niin tiimien sekä ennen kaikkea kuljettajien osaaminen on se mikä ratkaisee. Tiedän erittäin hyvin myös sen, että aina kun olen auton ratissa niin kaikki osaaminen on jokaisella kierroksella laitettava peliin. Yhtään ei voi missään kohtaa huilata ja keskittyminen on oltava vain ja ainoastaan seuraavasta mutkasta selviämisessä. Uskon myös, että vuoden aikana keräämä kokemukseni Ferrari 296 GT3-autosta tulee nyt tarpeeseen ja siten mitalisijoituksista ajetaan, Lappalainen lupailee.

Valmistautuminen kilpailukauteen alkoi maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna Ranskan Paul Ricardin radalla ajetuilla sarjan virallisilla testeillä. Endurance ratasarja käynnistyy huhtikuun ensimmäisenä viikonloppuna ja Sprint ratasarja kuukautta myöhemmin. Konsta Lappalaisen lisäksi sarjassa kilpailee myös toinen suomalaiskuljettaja kun mäntsäläläinen Patrik Kujala ajaa Lamborghinilla Bronze -luokan menestyksestä.

Konsta Lappalaisen kilpailukalenteri GT World Challenge Sprint 2024
– 04.-05.05.2024: Brands Hatch (Englanti)
– 17.-19.05.2024: Misano (Italia)
– 19.-21.07.2024: Hockenheim (Saksa)
– 23.-25.08.2024: Magny-Cours (Ranska)
– 11.-13.09.2024: Barcelona (Espanja)

Lue myös

GT-sarja: Konsta Lappalainen toiseksi nopein Italian Misanossa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän