Aikaisemmin kesäkuun alussa espoolainen Konsta Lappalainen, 22, teki tamperelaisen Luka Nurmen kanssa suomalaista moottoriurheiluhistoriaa kun kaksikko juhli yleiskilpailun pronssisijaa Italian GT-ratasarjan Imolan osakilpailuviikonlopussa.
Siinä hetkessä Lappalainen ja Nurmi nousivat Markus Palttalan ja Pertti Kuismasen sekä Mika Salon ja Toni Vilanderin kanssa kolmanneksi kokonaan suomalaiseksi autokunnaksi, jotka ovat pystyneet Suomen ulkopuolisessa kilpailussa GT-autojen PRO-luokan palkintokorokesijoituksen voittamaan.
Nyt heinäkuun kolmantena viikonloppuna Lappalainen jatkoi suomalaishistorian kirjoittamista Saksan Hockenheimringin perinteikkäällä F1-radalla. Emil Frey Racingin Ferrari 296 GT3 autolla yhdessä brittiläisen tiimikaverinsa Ben Greenin kanssa ajanut espoolainen nappasi lauantain kilpailusta yleiskilpailun palkintokorokkeen alimman sijan ja sunnuntaina juhli toisen tunnin mittaisen kilpailun voittoa.
Näin Lappalaisesta tuli samalla kautta aikain ensimmäinen suomalaiskuljettaja, joka on saavuttanut yleiskilpailun voiton äärimmäisen kovatasoisessa GT World Challenge Sprint ratasarjassa.
– Lauantain kilpailuun startattiin kakkosruudusta ja tiputtiin neloseksi, josta kovan taistelun jälkeen noustiin kolmanneksi. Vastaavasti sunnuntaihin kilpailuun lähdettiin nelossijalta ja sieltä ensiksi hiipien noustiin kärkeen ja sitten paineltiin maisemaan. Koska emme koko kilpailun aikana tehneet virheen virhettä niin tulos oli toivotunlainen eli urani ensimmäinen kansainvälisen GT-ratasarjan yleiskilpailun voitto. Toki aikaisemmin olen voittanut muissa luokissa mutta nyt on myös yleiskilpailun ja samalla PRO-luokan sulka hatussa. Tämä ei kuitenkaan jää tähän vaan nälkä kasvaa syödessä, uransa huipulla ajava suomalaisässä lupaa.
Samat autokunnat juhlivat Hockenheimin kummankin osakilpailun palkintokorokesijoituksia ja koska pisteetkin menivät ns. ristiin niin belgialaiset Dries Vanthoor ja Charles Weerts johtavat nyt sarjaa kahden pisteen erolla ennen Maro Engelin ja Lucas Auerin autokuntaa.
Konsta Lappalainen ja Ben Green vankistivat hallussaan jo pitämää sarjan kolmatta sijaa ja ovat nyt 17,5 pistettä sarjajohtajia perässä kun ajamatta on vielä kaksi kilpailuviikonloppua ja yhteensä neljä osakilpailua. Sarjan seuraavat kaksi kilpailua ajetaan elokuun kolmantena viikonloppuna Ranskan Magny-Coursin entisellä F1-radalla.
GT World Challenge Sprint Hockenheimring (Saksa), la 20.7.2024: Yleiskilpailu Top-3:
1. Maro Engel (GER) & Lucas Auer (AUT), Winward Racing Team, Mercedes-AMG GT3 EVO, 36 kierrosta
2. Dries Vanthoor (BEL) & Charles Weerts (BEL), Team WRT, BMW M4 GT3, +1,089s
3. Konsta Lappalainen (FIN) & Ben Green (GBR), Ferrari 296 GT3, +7,669s
GT World Challenge Sprint Hockenheimring (Saksa), su 21.7.2024: Yleiskilpailu Top-3:
1. Konsta Lappalainen (FIN) & Ben Green (GBR), Emil Frey Racing, Ferrari 296 GT3, 35 kierrosta
2. Dries Vanthoor (BEL) & Charles Weerts (BEL), Team WRT, BMW M4 GT3, +6,333s
3. Maro Engel (GER) & Lucas Auer (AUT), Winward Racing Team, Mercedes-AMG GT3 EVO, +6,908s
GT World Challenge Sprint Europe EPÄVIRALLINEN sarjatilanne 6/10 osakilpailua: PRO-luokka TOP-5:
1. Dries Vanthoor (BEL) & Charles Weerts (BEL), Team WRT, BMW M4 GT3, 73p
2. Maro Engel (GER) & Lucas Auer (AUT), Winward Racing Team, Mercedes-AMG GT3 EVO, 71p
3. Konsta Lappalainen (FIN) & Ben Green (GBR), Emil Frey Racing, Ferrari 296 GT3, 55,5p
4. Thierry Vermeulen (NDL) & Giacomo Altoe (ITA), Emil Frey Racing, Ferrari 296 GT3, 31p
5. Valentino Rossi (ITA) & Maxime Martin (BEL), Team WRT, BMW M4 GT3, 27p
Lue myös
Luka Nurmi ja Konsta Lappalainen palkintokorokkeelle Italian GT3 Sprint -ratasarjassa
Rata-autoilu: Konsta Lappalaiselle unelmastartti GT World Challenge EM Sprint-ratasarjasta