Käytetty auto Saksasta osa 2 — valintakriteerit hankittavasta autosta?

Tämä on osa 2 juttusarjasta Auton hankinta Saksasta. Kirjoittaja on Juha Remes.

Osa meistä hullaantuu veneisiin, toiset moottoripyöriin – ja sitten on meitä, autohulluja. Joillekin autot ovat elämänmittainen intohimo: autotalli täyttyy toinen toistaan kiinnostavammista menopelistä, ja autoja vaihdetaan nopeallakin syklillä. Minulle sydämen asia ovat urheilulliset autot, ja nyt on aika toteuttaa kauan odotettu, yksi pitkäaikainen unelma.

Urheiluauto hakusessa

Urheiluautot eivät ole perhe-elämän kannalta käytännöllisimpiä, mutta kun lapset ovat lentäneet pesästä, avautuu mahdollisuus palata nuoruuden autohaaveisiin. Nykyiset hybridit ja sähköautot tarjoavat huikeita suorituskykyarvoja, mutta bensakäyttöisissä klassikoissa on oma viehätyksensä – muotoilu, virtaviivaisuus ja suorituskyky ovat olleet suunnittelun keskiössä.

Urheiluautojen kirjo on laaja: Chevrolet Corvette, Ford Mustang, Alfa Romeo, Ferrari, Porsche, BMW Z4, Mercedes SLK, Toyota MR2, Mazda MX-5, Jaguar… Oma listani kärjessä ovat kuitenkin saksalaiset merkit – BMW ja Mercedes.

Käytin viime kesänä viikkoja tutkien eri vaihtoehtoja ja pohtien, mikä olisi juuri se oikea ”karkki”. Käyttötarkoitus olisi kesäajeluihin, ja talvella auto saisi levätä tallissa. Avoauto! Koska matkustajia on pääasiassa kaksi, myös kaksipaikkainen malli on varteenotettava vaihtoehto.

Budjetti raamittaa valintoja

Kun vaihtoehtoja punnitsee järjen, tunteiden, budjetin ja saatavuuden näkökulmasta, voi huoletta uppoutua haaveisiin. Seuraavaksi piti rajata auton ikä – kuinka vanhaa autoa olen valmis etsimään? 1990-luvun mallit ja sitä vanhemmat ovat jo harvinaisempia, ja hinnat voivat olla korkeita.

Esimerkiksi Porsche 944 S2 on haluttu malli, ja sen hinnat ovat nousseet selvästi, yli alkuperäisen myyntihinnan yläpuolelle. Ikä ja hinta muodostavat ensimmäiset valintakriteerit. Alkuun asetin budjetiksi 10 000 euroa.

Tässä on hyvä muistaa, että Suomeen tuotavasta autosta maksetaan autovero, joka on tyypillisesti 20–30 % hankintahinnasta sekä nouto Saksasta vaatii myös aikaa sekä rahaa. Jos auton hakee itse ja ajaa Suomeen, kustannukset alkavat 1000 eurosta ylöspäin, riippuen hakutavasta ja paluu reiteistä.

Vaihtoehdot tuontiauton saamiseksi Suomeen

Saksasta haettavan tuontiauton hankintaan on kolme päävaihtoehtoa:

1. Haet auton itse Saksasta

2. Käytät välittäjää (Suomessa tai Saksassa)

3. Ostat tuontiauton suomalaisesta liikkeestä.

Välittäjä etsii sopivan auton, tarkistaa sen kunnon, ja osa tarjoaa jopa takuun. He hoitavat myös tuontiprosessin. Välittäjän palkkio on tyypillisesti noin 3000 euroa, riippuen palvelupaketista. Välittäjän käyttö tai ostaminen suomalaisesta liikkeestä on vaivattomin tapa, mutta itse hakeminen voi olla seikkailu, joka jää mieleen.

Toki auton tuominen Suomeen vaatii myös joukon toimenpiteitä, verojen maksamisesta, tyyppikatsastukseen sekä rekisteröintiin Suomessa. Näitä tarkastellaan tulevissa artikkeleissa tarkemmin.

Vertailujen jälkeen päädyimme kahteen vaihtoehtoon: BMW Z4 ja Mercedes SLK 200. Molemmat ovat ominaisuuksiltaan hyvin samankaltaisia. Suomessa on tärkeää huomioida päästöt ja polttoaineenkulutus, sillä ne vaikuttavat autoveroon.

Jos ajokilometrejä kertyy vain muutamia tuhansia vuodessa, polttoainekulut eivät ole ratkaiseva tekijä. Päästöt sen sijaan voivat nostaa veroa merkittävästi.

Lukitsimme alustavat valintakriteerit

Päädyimme lopulta Mercedes SLK 200 -malliin. Tuttavat kysyivät heti, miksei SLK 350 tai jopa SLK 55 AMG? No, ne olisivat olleet liian kalliita tällä hakukierroksella. Viikon pohdinnan jälkeen päätös oli selvä – etsimme Mersua.

Elokuun alussa tarjonta oli rajallista. Meidän kriteerimme olivat:

– Automaattivaihteisto

– Alle 150 000 km ajettu

– Dokumentoitu huoltohistoria

Palvelusta löytyi lopulta tusinan verran autoja, joista osa ylitti budjetin. Ilmoituksissa oli puutteita, kuten omistajamäärän tai varustelun puuttuminen. Kuvien määrä vaihteli suuresti – osa ilmoituksista oli hyvin dokumentoitu, kun taas yksityismyyjien ilmoituksissa oli vain muutama kuva.

Mercedes SLK 200 -mallista on kolme eri tuotantosarjaa:

– R170 (1996–2004): alkuperäinen malli

– R171 (2004–2010): urheilullisempi keula, nuolimainen muotoilu

– R172 (2011–2016): pyöristetty takaosa ja moderni etuilme vastaa nyky-Mersun ulkonäköä.

Hakumme rajautui lopulta R171- ja R172-malleihin. Teimme myös hakuja Suomen auto tarjonnasta. Elokuun alkupuolella www.autotalli.comissa, oli tarjolla vastaavia automalleja vain pari-kolme, kaikki hyvin erityyppisillä spekseillä.

Näiden keskinäinen vertailu ei ollut mahdollista. Suomessa tarjolla olleista kolmesta vaihtoehdosta, kaksi oli Uudenmaan alueella, jossa hinta oli 10 000 euron molemmin puolin. Autoissa oli kilometrejä 164 000 km sekä 244 000 km. Molemmat kotimaan autot olivat vuosimallia 2004, version 171 tuotantoa.

Lue myös

Käytetty auto Saksasta osa 1 — Olisiko käytetty auto Saksasta vaihtoehto?

Käytetty auto Saksasta osa 2 — valintakriteerit hankittavasta autosta?

Käytetty auto Saksasta osa 3 — yhteydenottoja myyjille

Käytetty auto Saksasta osa 4 — kuinka etenimme keskusteluissa myyjien kanssa

Käytetty auto Saksasta osa 5 — ennakoivat koeajot Suomessa antoivat lisää kokemuksia!

Käytetty auto Saksasta osa 6 — Miten auto rekisteröidään Saksassa!

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän