Tämä on osa 4 juttusarjasta Auton hankinta Saksasta. Kirjoittaja on Juha Remes.
Kuten epäilimme jo etukäteen, vastausten saaminen vaatii ponnisteluja. Käytännössä ensimmäiseen sähköviestiin emme saaneet vastausta lainkaan, keneltäkään.
Mutta ei kannata lannistua, laitoimme samat kysymykset uudelleen parin päivän jälkeen, ja silloin pari kauppiasta vastasi kysymyksiin tasolla kyllä/ei, ja yksi yksityismyyjä, jonka kanssa saimme luotua yhteyden.
Keskustelu avaus ensimmäisen myyjän kanssa
Listaykkönen, yksityismyyjä, ”Stefan” vastasi viestiimme, kertoen, että auto on ollut hänen vaimonsa käytössä vuosia ja he ovat reissanneet autolla eri puolilla Eurooppaa. Heillä on useita autoja käytössä, ja tämä oli yksi heidän useammasta kesäautosta, josta oli nyt aika luopua.
Auto oli hänen mukaansa hyvässä ajokunnossa, ja myös huollettu valmistajan ohjeiden mukaisesti, joten ei pitäisi olla ongelmia ajaa Suomeen. Saimme onnistuneen vuorovaikutuksen ja kaikki toimi suoraan mobile.de-sovelluksen kautta.
Suurimaksi haasteeksi osoittautui rekisteröinti. Hän sanoi, että he voisivat olla meidän avuksemme rekisteröinnissä, mutta eivät ole itse perillä, kuinka vientikilvet olisivat hankittavissa. Lisäksi hän kertoi, että he voisivat neuvotella hinnastakin, kun olemme paikan päällä.
Lähtökohtaisesti myynti-ilmoitusten hinnoissa on usein keskusteluvaraa 5–10 % varsinkin, jos autot ovat olleet myynnissä vähän pidempää. Sivustolta näkee myös sen, kauanko ilmoitus on ollut näytillä.
Lähtökohtaisesti meidän alkuperäinen ajatuksemme oli, että avoautot ovat kesäautoja, ja niitä halutaan keväällä, Syksyllä myyjät haluavat saada rahat irti autosta pois ennen talven tuloa. Joten syksy on oletettavasti avoauton ostajalle paras kaupantekoaika.
Aloimme laajentamaan hakuja ja selvittelemään mahdollisia autoveroja
Samalla kun odottelimme Stefanilta vahvistusta rekisteröinnistä, teimme selvitystä autoon liittyvistä verovaikutuksista Suomessa, sekä lähettelimme viestejä muille myyjille, ja lopulta viestittelimme yli 20 myyjälle.

Arvioi autoveron määrä helposti laskurilla
Voit arvioida käytetyn ajoneuvon autoveron määrää helposti autoverolaskurilla. Laskuri antaa sinulle suuntaa antavan arvion siitä, paljonko autoveroa sinun tulee maksaa. Siirry autoverolaskuriin, jos tiedät ajoneuvon hinnan.
https://avoinomavero.vero.fi/_/
Laskurin käyttöön tarvitset tiedon ajoneuvon yleisestä myyntihinnasta Suomessa. Voit selvittää tämän tiedon käytettyjen ajoneuvojen hintatietopalvelusta. Siirry ajoneuvojen hintatietopalveluun ja autoverolaskuriin.
Lähde: Verottajan verkkosivusto
Tälle automallille ei saatu haettua vertailutietoja. On toki mahdollista myös hakea erikseen ennakkopäätöstä verottajalta, jonka hinta on 440 euroa autoveropäätökselle.
Jos haluat varmistaa, ettei tule yllätyksiä tuo kannattaa hakea. Siinä tapauksessa on hyvä olla varma, että haettava auto osuu juuri samaan haarukkaan, johon olet päätöksen pyytänyt.
Valitettavasti ennen 2008 vuotta rekisteröidyille autolle laskuri ei anna tuloksia. Vuoden 2008 jälkeen rekisteröidylle autolle laskurilla, saa autoverosta alustavan mielikuvan syöttämällä kauppahinnan, ensirekisteröintipäivä sekä auton hiilidioksidipäästöt laskuriin.
Kokeilemalla laskuria eri vaihtoehdoilla, 2010-luvun bensa-autolle verotus vaihtelee 20–30 % välillä. Joten ”Stefanin” auton hinta asettuisi veroineen lähelle 14 000 euron tasoa.
Rekisteröinti haasteena yksityismyyjälle
Valitettavasti emme lopulta saanet vahvistusta siitä, pystyykö Stefan auttaman rekisteröinneissä Saksassa, joten jatkoimme metsästystä. Tavoitteenamme on se, jos menisimme Saksaan, meillä olisi ainakin pari-kolme sopivaa vaihtoehtoa tarjolla, joiden ostaminen olisi meille ainakin teoriassa mahdollista.
Päästöjen osalta Mercedes SLK 200, versio 172 osoittautui huomattavasti paremmaksi kuin edellinen versio 171. Samalla laajensimme hakutavoitteita myös vähän uudenpiin 2011–2012 vuosimallien autoihin.

Jatkoimme myyjien tavoittelua
Osassa autoilmoituksissa oli myös puhelinnumero omistajalle, joten seuraavaksi soitin yhdelle yksityiskauppiaalle suoraan ja ajattelin testata, auttaisiko puhelu asioiden edistymistä.
Yllätykseksi, myyjä vastasi ystävällisesti ja saimme kohtuullisen hyvin keskusteltua autosta, englanniksi. Syy auton myymiselle oli myyjän ikä. Myyjä oli täyttänyt 70 vuotta ja vaikeasti taipuvat polvet olivat pakottaneet jo toisen auton hankkimisen.
Kaikki meni keskusteluissa hyvin, ja jopa rekisteröinti olisi ollut yhdessä mahdollinen. Lopulta, sovimme alustavasti, että ilmoittelen tarkemmin matkamme aikatauluista viikon kuluessa.
Tämä herrasmiehen auto oli myynnissä 15 400 euron hintaan, ja auto oli vuosimallia 2011 sekä 101 000 km mittarilukemalla. Tälle autolle saimme 3600 euron autoverolaskelma Verottajan sivustolla, eli auton hinnaksi muodostuisi näin 19 000 euroa. Joten karkea kustannushaarukkakin alkaa hahmottua.
Jatkoimme keskusteluja eri myyjien kanssa, ja lopulta saimme parhaimmin viestienvaihtoa autoliikkeiden kanssa. Tämä jälkimmäinen herrasmies, laittoi minulle viestin pari viikkoa soiton jälkeen ja kertoi että hän vie autonsa liikkeen kautta myytäväksi.
Eli kaupan tekeminen yksityishenkilöiden kanssa osoittautui haastavaksi. Aiemmilla kerroilla onnistuimme ostamaan toisen auto kauppiaalta ja toisen suoraan yksityismyyjältä, ja molemmissa tapauksissa kaikki sujui hyvin, rekisterikilpien sekä muiden järjestelyiden osalta. Joten päätimme, että muutamamme hakukriteereihin lopulta myyjäksi autoliikkeen.
Ei kannata hypätä heti lentokoneeseen
Autojen etsiminen Saksasta alkoi olla hyvässä vauhdissa, joten seuraavana heräsi ajatus koeajosta. Ennen kuin lähdemme merta edemmäs kalaan, on hyvä kuitenkin käydä katsomassa kotimaasta tarjontaa, ja saada myös alustava tasomittari ja koeajotuntuma autostamme.
Tällöin autotalli.com:issa oli tarjolla kolme samakaltaista autoa: yksi Hyvinkäällä, yksi Tuusulassa ja kolmas Espoossa. Koeajo kieroksemme suunnaksi valikoitui ensin Espoo. Siellä oli tarjolla 2004 vuosimallia olevaa 164 000 km ajettua, 10 900 euron hintainen yksilö. Toiseksi listalla tuli samaa vuosikertaa, 244 000 km mittarilukemalla 8 000 euron hintalapulla oleva autoa. Tuusulassa olevaa autoa ei lopulta kaupasta ilmoituksesta huolimatta löytynyt, joten seuraavassa artikkelissa lisää havaintoja.
Lue myös
Käytetty auto Saksasta osa 1 — Olisiko käytetty auto Saksasta vaihtoehto?
Käytetty auto Saksasta osa 2 — valintakriteerit hankittavasta autosta?
Käytetty auto Saksasta osa 3 — yhteydenottoja myyjille
Käytetty auto Saksasta osa 4 — kuinka etenimme keskusteluissa myyjien kanssa
Käytetty auto Saksasta osa 5 — ennakoivat koeajot Suomessa antoivat lisää kokemuksia!
Käytetty auto Saksasta osa 6 — Miten auto rekisteröidään Saksassa!



Hei
Pyytäisin selvennystä yhteen asiaan. Autoliikkeen kautta ostetussa autossa hinnassa on mukana Saksan 19% ALV. Jos ostaa käytetyn auton, ollut liikenteessä 6kk ja sillä on ajettu yli 6000km, tarvitseeko tällaisesta autosta maksaa Suomessa enää arvonlisäveroa.
Jos auto tulee yksityiseen käyttöön, arvonlisäveroa ei verottajan mukaan tarvitse maksaa. Silloin maksetaan vain autovero.