Epäonnistunut hirvenväistö vauhditti ajonvakautuksen käyttöönottoa

Maaliskuussa 1994 Mercedes-Benz esitteli Arjeplogissa Ruotsissa uutta tulevaa innovaatiota nimeltään FDR Dynamic Vehicle Control.

Vuotta myöhemmin toukokuussa 1995 Mercedes-Benz ja Bosch esittelivät myyntiin valmiiksi kehitetyn version eli ESP-ajonvakautusjärjestelmän, josta pian tuli käänteentekevä koko autoalalla, todetaan Mercedes-Benzin tiedotteessa.

ESP ehti ensimmäisenä S 600 Coupé-malliin toukokuussa 1995, ja jo syyskuussa sillä varustettiin myös S 600 ja SL 600 -mallit.

ESP:n käyttö laajeni huomattavasti kaksi vuotta myöhemmin, kun uuden A-sarjan kaikki autot varustettiin ESP:llä Ruotsissa epäonnistuneen hirvenväistökokeen jälkeen.

Vuonna 1999 järjestelmästä tuli vakiovaruste kaikissa Mercedesin henkilöautomalleissa, ja seuraukset olivat merkittävät: Mercedes-Benzeille sattuneet liikenneonnettomuudet vähenivät 42 prosenttia, kun kaikkien kolarien määrä pieneni 13 prosenttia.

EU-tasolla järjestelmä otettiin käyttöön vaiheittain niin, että vasta vuonna 2014 siitä tuli pakollinen kaikissa uusissa henkilö- ja kuorma-autoissa. Maailmanlaajuisesti jo 82 prosenttia uusista autoista varustetaan ajonvakautuksella.

Katso muita Mercedes-Benz-juttuja.

ESP-järjestelmän toiminta perustuu lukkiutumattomiin jarruihin ja vetoluistonestoon sekä sensoreihin, jotka mittaavat ohjauskulmaa, kiihtyvyyttä ja auton kallistelua.

Jos ohjauskulma ja ajoneuvon liikerata eroavat toisistaan, ajonvakautus vähentää moottorin vääntöä ja jarruttaa luistoon joutunutta rengasta yksilöllisesti. Tämä auttaa kuljettajaa välttämään vaarallisen sivuluisun. Boschin arvion mukaan ajonvakautus voi estää jopa neljä viidestä tieltä suistumisesta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän