Historian havinaa: 25 vuotta sitten julkaistu ajonvakautusjärjestelmä on säästänyt noin 15 000 ihmishenkeä

Vuonna 1995 Bosch ja Daimler-Benz lanseerasivat S-luokan ajoneuvoissa käänteentekevän ESP-ajonvakautusjärjestelmän.

Boschin onnettomuustutkijat arvioivat, että ajonvakautuksen ansiosta on pelkästään EU:ssa säästetty noin 15 000 ihmishenkeä ja vältetty noin puoli miljoonaa onnettomuutta henkilövahinkoineen.

Ajonvakautus auttaa pitämään auton tiellä liukkaallakin kelillä myös äkkitilanteissa.

Yhdessä turvavöiden ja turvatyynyn kanssa ajonvakautus on yksi tärkeimmistä ajoneuvon turvallisuusvarusteista.

Vaikka innovaatio on alun perin 25 vuoden takaa, se ei ole vanhentunut. Bosch on jatkuvasti parantanut ajonvakausjärjestelmäänsä, ja tähän mennessä niitä on valmistettu noin 250 miljoonaa kappaletta.

Nykyaikaisia autoja on vaikea kuvitella ilman tätä elektronista suojelusenkeliä. Maailmanlaajuisesti jo 82 prosenttia uusista autoista varustetaan ajonvakautuksella. Kasvu on ollut edelleen voimakasta, esimerkiksi vuonna 2017 vastaava luku oli vain 64 prosenttia.

Ajonvakautus voi estää jopa 80 prosenttia tieltä suistumisista

Ajoneuvo voi suistua helposti etenkin märältä ja liukkaalta tieltä, jos kuljettaja joutuu äkisti väistämään esimerkiksi tielle hyppäävää eläintä. Tällaisissa tilanteissa elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on tarpeen: se voi estää jopa 80 prosenttia tieltä suistumisista.

Ajonvakautusjärjestelmä yhdistää lukkiutumattomat jarrut ja luistoneston. Lisäksi se seuraa ajoneuvon liirtoliikkeitä ja reagoi niihin aktiivisesti.

Ajonvakautusjärjestelmä hyödyntää ajoneuvon dataa ja seuraa, kulkeeko auto siihen suuntaan, johon kuljettaja sitä ohjaa. Jos ei, ajonvakautus ottaa ohjat. Yksinkertaiselta kuulostava asia on hyvin monimutkainen prosessi.

Siinä älykkäät sensorit auttavat vertaamaan ohjauskulmaa ajoneuvon liikerataan 25 kertaa sekunnissa. Jos ne eroavat toisistaan, ajonvakautus vähentää moottorin vääntöä ja jarruttaa renkaita yksilöllisesti. Näin järjestelmä auttaa kuljettajaa pitämään auton hallinnassa ja välttämään onnettomuuden.

Yhteistyön tulos

Bosch ja Daimler-Benz pohtivat kumpikin tahoillaan jo 1980-luvulla, miten ajoneuvot saataisiin vakaammiksi. Yritykset yhdistivät lopulta voimansa vuonna 1992 ja ensimmäinen ESP-versio syntyi kolmen vuoden yhteistyön tuloksena.

Vuonna 1997 ESP-järjestelmästä tuli Mercedes-Benzille vakiovaruste, jonka jälkeen useat muutkin autonvalmistajat ottivat sen käyttöönsä.

Katso muita juttuja Boschista.

Lainsäätäjät ovat tunnustaneet ajonvakautusjärjestelmän hyödyt ja siitä on tehty pakollinen varuste autoihin eri puolilla maailmaa.

EU:ssa järjestelmä otettiin käyttöön vaiheittain ja se tuli pakolliseksi vuonna 2014 kaikkiin uusina rekisteröityihin henkilöautoihin ja kuorma-autoihin.

Kokemukset Euroopassa osoittivat, että ajonvakautusjärjestelmällä varustettujen autojen osuuden kasvaessa onnettomuuksien määrä laskee. Havainto on vaikuttanut järjestelmän yleistymiseen kautta maailman.

Pohja automaattiselle ajamiselle

Bosch tarjoaa räätälöityjä ESP-järjestelmiä kaikille voimansiirtotyypeille polttomoottoreista sähkömoottoreihin ja erilaisille ajoneuvoille mikroautoista kuorma-autoihin.

Katso tästä muita Historian havinaa -juttuja.

Bosch on kehittänyt eräänlaisen ESP:n myös kaksipyöräisiä varten. Vuonna 2013 lanseerattu MSC moottoripyörän ajonvakautusjärjestelmä takaa parhaan mahdollisen vakauden kaikissa ajo-olosuhteissa ja on edelleen edelläkävijä liikenneturvallisuudessa. Samanaikaisesti ESP toimii perustana monille kuljettajan apujärjestelmille sekä automatisoidulle ajamiselle.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän