Bentleyn lataushybrideillä ajettiin 17 000 kilometrin aikana 30 prosenttia sähköllä

Tammikuun lopussa 2022 yhdeksän Bentley Flying Spur -ladattavan hybridin letka ajoi kuuden päivän aikana lähes 17 000 kilometriä. Matka vastaa etäisyyttä Yhdysvaltojen itärannikolta länsirannikolle ja siitä yli 4800 kilometriä ajettiin sähköllä, todetaan Bentleyn tiedotteessa.

Verrattuna Flying Spur V8 -malliin polttoainetta säästyi jokaisessa autossa päivittäin yli 11 litraa.

Lähes sata median edustajaa ja asiantuntijaa eri puolilta maailmaa sai mahdollisuuden kokea uuden Bentley Flying Spur -ladattavan hybridin – ja ajaa puhtaasti sähköllä merkittävän osan matkasta.

Reitti kulki Kalifornian Beverly Hillsistä, Ojai-vuorten kauniin maisemareitin kautta Santa Barbaran rannikolle.

Matkan aikana Flying Spur -ladattavat hybridit keräsivät dataa, joka ladattiin autoista päivittäin tilastoitavaksi. Tilastojen mukaan autot liikkuivat 30 prosenttia matkasta polttomoottori sammutettuna.

Kuva: Bentley.

Bentley Flying Spur -ladattavan hybridin älykkään navigointijärjestelmän avulla sähköenergian käyttö pystyttiin optimoimaan maksimaalisen taloudellisuuden saavuttamiseksi.

Tavoite on säästää latausta sinne, missä siitä on eniten hyötyä, eli kaupunkiajoon sekä hitaammille ja vilkkaammin liikennöidyille tieosuuksille.

Vaihtelevasta reilun 300 kilometrin päivämatkasta puolet ajettiin moottoriteillä, 44 prosenttia maanteillä ja kuusi prosenttia taajamissa.

Lataushybridien suosio näkyy myyntiluvuissa

Hiljattain tehdyn tutkimuksen mukaan 70 prosenttia Bentleyn asiakkaista kertoi tärkeimmäksi syyksi ladattavan hybridin ostamiseen ympäristöystävällisyyden. Heistä 98 prosenttia ajaa päivittäin sähköllä ja 83 prosenttia myös lataa ajoneuvoaan päivittäin.

Bentleyn ostajat haluavat kuitenkin edelleen mahdollisuuden ajaa grand touring -mallien henkeen sopivasti rentouttavia pitkiä matkoja.

Ladattava hybridi on ratkaisu tarpeeseen, kun viikon arkiajot halutaan liikkua sähköllä, mutta viikonlopun pidemmille matkoille toivotaan polttomoottorin tuomaa varmuutta.

Bentleyn uusien ladattavien hybridimallien yleistyminen näkyy jo viime vuoden myyntiluvuissa: joka viides myyty Bentayga oli jo hybridimalli.

Kuva: Bentley.

Marraskuussa 2021 Flying Spur -ladattavan hybridin prototyypillä ajettiin yli 700 kilometriä Islannin halki yhdellä tankillisella toisen sukupolven biopolttoainetta ja geotermisesti tuotetulla sähköllä täyteen ladatulla akulla.

Matka todisti, että ladattavalla hybridillä voidaan ajaa todellisessa liikenteessä pitkiä matkoja, mutta silti hiilidioksidipäästöt voivat olla 80 prosenttia pienemmät verrattuna tavallisella bensiinillä ajettuun matkaan.

Pitkän toimintamatkan ja sähköisen kaupunkiajon yhdistelmä sekä mahdollisuus lisätä lähes 650 kilometriä toimintamatkaa muutaman minuutin tankkauksella ovat keskeisiä tekijöitä siinä, että Bentley on sitoutunut ladattaviin hybridimalleihin matkalla täyssähköisyyteen.

Flying Spur -hybridi osoittaa myös sen, että hybridisaatio ei merkitse ylellisyydestä tai suorituskyvystä luopumista. Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä merkitsee hienostuneen seesteistä matkantekoa ajotilasta ja -tyylistä riippumatta.

Flying Spurin uusi voimalinja yhdistää 2,9 litraisen V6-bensiinimoottorin sähkömoottoriin ja tuottaa yhteensä 544 hevosvoimaa ja 750 Nm vääntöä, mikä on 96 hv enemmän kuin Bentayga ladattavassa hybridissä.

Sähkömoottori on sijoitettu vaihteiston ja moottorin väliin ja se tarjoaa jopa 136 hv tehoa ja 400 Nm vääntöä. Kestomagnetoitu synkronimoottori tuottaa täyden vääntömomentin välittömästi, jolloin auto lähtee liikkeelle äänettömän tyylikkäästi.

Sähkömoottori saa virtansa 18,9 kWh:n litiumioniakusta ja se voidaan ladata sadan prosentin varaustilaan jopa kahdessa ja puolessa tunnissa. Tehoelektroniikka muuntaa korkeajänniteakkuun varastoidun energian sähkömoottorin sekä auton 12 voltin sähköjärjestelmän käytettäväksi.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here