Bentley Flying Spur -malliin tarjolla nyt myös V8-moottori

Bentley Flying Spur on nyt saatavana W12-moottorin lisäksi Bentleyn V8-moottorilla.

Globaalien tutkimusten mukaan yli 40 prosenttia asiakkaista ajaa matkustajat takaistuimella vähintään kerran viikossa. Näitä tietoja on hyödynnetty uuden neliovisen Grand Tourerin kehitystyössä, jossa on keskitytty kuljettajakokemukseen.

Bentleyn 4-litrainen tuplaturboahdettu V8-moottori tuottaa 550 hv:n huipputehon. Twin-scroll-turbon ansiosta maksimivääntömomentti 770 Nm saavutetaan alle 2000 r/min kierrosnopeudella ja vääntö säilyy tasaisena 4500 r/min asti.

Twin-scroll-turboahdinten keskeiset elementit ovat erilliset, rinnakkaiset virtauskanavat. Ahtimet on sijoitettu V-moottorin lohkojen väliin; tämän avulla minimoidaan pakokaasujen matka moottorista ahtimiin ja saavutetaan nopea vaste ja hyvä tehokkuus.

Kuva: Bentley.

Turboahtimet pystyvät varastoimaan ahtopainetta lyhyiden kiihdytysten aikana, jolloin täysi ahtopaine on saatavilla jälleen kun kaasu avataan kokonaan. Tämä parantaa merkittävästi kaasupolkimen vastetta ja moottorin joustavuutta.

Suuremman rasituksen vuoksi sylinterit on pinnoitettu plasmaruiskutuksella, jolla saadaan aikaan kestävä, mutta vain 150 mikronin paksuinen pinnoite.

90 asteen V-kulma, cross-plane-kampiakselit ja kahdeksan täydellisesti tasapainotettua sylinteriä luovat moottorille luonteenomaisen V8-äänen ja vaikuttavan tehon. Auto kiihtyy 0–100 km/h vain 4,1 sekunnissa ja sen huippunopeus on 318 km/h.

Polttoainetalouden maksimoimiseksi V8-moottorin neljä sylinteriä voidaan sammuttaa kevyessä kuormituksessa, eli kun vääntömomenttitarve on alle 235 Nm ja moottorin kierrosnopeus alle 3000 r/min. Muutos on huomaamaton, sillä deaktivoitumisaika on noin 20 millisekuntia eli kymmenesosa silmänräpäyksestä.

Sylintereiden lepuutustoiminnon ansiosta polttoaineenkulutuksessa on säästetty jopa 16 prosenttia, mikä tarkoittaa myös pidempää toimintamatkaa, vähäisempiä ympäristövaikutuksia sekä pidempää ajomatkaa tankkausten välillä.

Kuva: Bentley.

Kuljettajakeskeinen ja aiempaa ketterämpi

Poikkeuksellisen hyvään käsiteltävyyteen vaikuttavat sekä eteen että taakse asennetut kevyet, ontot kallistuksenvakaajat. Teknisesti edistyksellistä, mukautuvaa alustaa voi täydentää Bentleyn uraauurtavalla 48-voltin elektronisella kallistuksenvakaajalla (Bentley Dynamic Ride) sekä elektronisella nelipyöräohjauksella (lisävarusteita).

Dynamic Ride -järjestelmä kontrolloi ajomukavuutta ja kallistumista pehmentäen matkustamon liikkeitä. Tämä tapahtuu irrottamalla kallistuksenvakaajan puoliskot toisistaan, mikä mahdollistaa jopa 1300 Nm voiman käyttämisen kallistusten vaimentamiseen mutkissa vain 0,3 sekunnissa. Näin auton kori pysyy vakaana ja hyvässä asennossa.

Ilmajousituksen kolmikammioisissa jousissa on 60 prosenttia suurempi ilmatila kuin aiemman sukupolven Flying Spurissa. Tämän ansiosta kuljettaja voi valita ajotilan laajalla säätövaralla urheilullisesta jämäkkyydestä limusiinin ylelliseen mukavuuteen.

Kuva: Bentley.

Lisävarusteena saatava elektroninen nelipyöräohjaus on Flying Spur-mallissa uusi ominaisuus, joka parantaa sekä ajovakautta valtateillä että ohjattavuutta ahtaissa tiloissa. Alhaisilla nopeuksilla järjestelmä ohjaa takapyöriä vastakkaiseen suuntaan suhteessa etupyöriin. Tämä pienentää kääntöympyrää, lisää ketteryyttä ja helpottaa pysäköintiä huomattavasti.

Suuremmissa nopeuksissa järjestelmä kääntää takapyöriä samaan suuntaan etupyörien kanssa, mikä lisää vakautta ohituksissa ja kaistanvaihdoissa. Elektroninen nelipyöräohjauksen ansiosta vakaan moottoritiekäytöksen ja ketterien kaupunkiominaisuuksien välillä ei tarvitse tehdä kompromisseja.

Kuva: Bentley.

Suunnittelun, käsityötaidon ja materiaalien yhdistelmä

Flying Spurin rohkea ulkoasu perustuu uuteen ja moderniin visioon, joka on edelleen tunnistettavissa Bentleyksi. Akseliväliä on pidennetty toisen sukupolven mallista 130 mm ja linjat ovat entistä muodokkaammat.

Vakiona Flying Spur V8 -malliin on saatavilla seitsemän eri Bentley-väriä, jotka on huolella valittu täydentämään auton linjoja ja luonnetta. Halutessaan asiakkaat voivat valita värin yli 60 vaihtoehdon laajennetusta värivalikoimasta, mukaan lukien Mulliner ja vapaavalintainen väri.

Blackline-viimeistely on moderni vaihtoehto, jossa sekä ulko-osien tavallisesti kirkkaat yksityiskohdat että keulaan saatavilla oleva Flying B -symboli ovat tummia. Urheilullisempaa tyyliä puolestaan tarjoaa uusi Styling-viimeistely, joka täydentää Flying Spur V8:n verrattomia ominaisuuksia.

Kuva: Bentley.

Uudessa V8-mallissa on vakiona 20-tuumaiset, 10-puolaiset maalatut kevytmetallivanteet, V8-siipimerkki ja neljä pakoputkea, jotka korostavat takaosan visuaalisuutta.

Sisustus esittelee Bentleyn parasta osaamista: moderni matkustamo on täynnä vertaansa vailla olevaa ylellisyyttä ja innovaatioita. Ainutlaatuisen tyylikkäiden sisätilojen nahkaistuimiin on tarjolla viisi eri värivaihtoehtoa.

Bentleyn siipiteema toistuu konsolin alaosassa ja kojelaudassa. Lisävarusteena on tarjolla vielä Colour-viimeistelyn kymmenen nahkavaihtoehtoa ja kaksi kaksiväristä sisustusmallia.

Vaakalinjainen puuviiluviimeistely ulottuu koko kojelaudan yli oviin asti korostaen ohjaamon leveyttä ja tilan tuntua. Vakiosävy on Crown Cut Walnut, ja se on viimeistelty nykyaikaisen vaikutelman luovalla suoralla leikkauksella.

Valittavana on seitsemän eri puuviimeistelyä sekä tekninen korkeakiiltoinen hiilikuituviimeistely. Kaikkiin vaihtoehtoihin on saatavilla myös kaksoispuupinta, joka tuo matkustamoon räätälöidyn tunnelman ja keskikonsolin alaosan metallipintaan on tarjolla elegantti, esimerkiksi huippukelloissa käytetty Geneve-hionta.

Luksusautoissa ainutlaatuinen kääntyvä näyttö on saatavana myös uuteen Bentley Flying Spur V8 -malliin. Kun moottorin käynnistyspainiketta painetaan, kojelaudan keskellä oleva puuosa kääntyy paljastaen 12,3-tuumaisen kosketusnäytön, jossa on kolme mukautettavaa digitaalista ruutua.

Näytön seuraavalla sivulla on kolme tyylikästä analogista mittaria, jotka näyttävät ulkolämpötilan, kompassin ja kellon. Kolmanteen sivuun voidaan valita täydellisen puhdas pinta, jolloin voit nauttia koko ohjaamon ympäri jatkuvasta saumattomasta puupinnasta.

Takaistuimen matkustajilla on käytössään täysin uusi kosketusnäyttökaukosäädin, joka integroituu lähes näkymättömästi konsoliin, mutta on helppo ottaa käyttöön painikkeesta.

Kaukosäädin mahdollistaa pääsyn moniin sovelluksiin, kuten esimerkiksi kaihtimien hallintaan, takaistuimen hierontatoimintoon sekä takaosan ilmastointiin ja sitä voidaan käyttää myös tunnelmavalaistuksen esivalintojen taltiointiin.

Innovatiivinen teknologia ja nykyaikainen ylellisyys käsi kädessä

Uudessa Flying Spurissa on luokkansa johtava älykkäiden ja intuitiivisten, kuljettajalle ja matkustajille räätälöityjen laitteiden valikoima. Mukana on sisäinen SIM-kortti, minkä ansiosta My Bentley -järjestelmän käyttö ei enää vaadi asiakkaan omaa datayhteyttä.

Bentleyn autossa ja etänä käytettävien palveluiden valikoima on asiakkaiden käytettävissä erillisellä sovelluksella, joka on saatavana sekä Apple iOS- että Android-mobiilialustoilla.

Etäpalvelut ovat alueellisen saatavuuden mukaan käytettävissä My Bentley -sovelluksen kautta. Mukana ovat myös asiakkaiden odottamat “löydä autoni” ja “lukitse autoni” -toiminnot, auton tila ja tilastot sekä integrointimahdollisuus muihin toimintoihin, kuten esimerkiksi pysäköintilämmittimeen, mikäli sellainen on autoon asennettu.

Muita infotainment-järjestelmän toimintoja ovat Apple CarPlay, fotorealistiset maisemakuvat satelliittikartoista sekä ennakkovaroitukset muuttuvista tie- ja liikenneolosuhteista paikallisista vaaratietopalveluista.

Useiden lisävarusteiden, kuten esimerkiksi takamatkustajien tablettien, äänentoistovaihtoehtojen sekä alan johtavan Naim for Bentley -järjestelmän ja jopa kahden pullon juomajäähdyttimen ylellisyyden kautta Flying Spurin matkustamo on hyvä paikka työskennellä ja rentoutua tien päällä.

Uusi juomajäähdytin löytyy takaistuinten välistä keskikyynärnojan takaa. Kahdella jäähdytystasolla (+6 – -6 astetta) varustettuun jäähdyttimeen mahtuu kuusi pientä virvoitusjuomapulloa, neljä puolen litran pulloa tai kaksi täysikokoista samppanjapulloa, joten se soveltuu mihin tahansa matkaan. Täysin uuden muotoilun ansiosta jäähdytin on ulkokooltaan pienempi kuin edellisen sukupolven Flying Spurissa, joten se vie vähemmän tilaa laajasta 420 litran tavaratilasta.

Nelipaikkaisessa mallissa takaistumien matkustajat voivat hyödyntää pitkää, etuosasta taakse ulottuvaa keskikonsolia. Konsolissa on uusi kotelo 5-tuumaiselle kosketusnäyttökaukosäätimelle, kaksi mukitelinettä, lisäsäilytystila sekä paikka langattomalle lataukselle. Takaosan käsinojassa on kirkas metalliviimeistely ja se kätkee sisäänsä kaksi usb-porttia ja 12 V -pistorasian.

Sähkötoimiset apupöydät on asennettu etuistuimen taakse ja ne voidaan ottaa käyttöön napinpainalluksella. Puupäällysteinen pöytä laskeutuu sähköisesti paljastaen nahkaviimeistellyn pinnan kynäsyvennyksellä. Nappia jatkuvasti painamalla pöytä palaa elegantisti perusasentoonsa.

Kaikki Flying Spur -mallit valmistetaan Bentleyn Crewen tuotantolaitoksessa, joka on maailman ensimmäinen hiilineutraali luksusautotehdas. Asiakastilauksia otetaan jo vastaan ja Suomessa ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille vuoden 2021 alussa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!