Autotoday tutustui: Polestar 1 — silmiä hivelevä katseenvangitsija

Päät kääntyilevät ja auto kerää valtavasti katseita, kun Polestar 1:llä lipuu pitkin Helsingin katuja.

Polestar 1:ssä on tietyllä tapaa paljon Volvon piirteitä muotoilussa, mutta silti kokonaisuutena auto on jotain aivan muuta, mitä on totuttu näkemään.

Volvon ja Geelyn omistama Polestar on vielä Suomessa suhteellisen tuntematon uusi automerkki, ja kyseinen koeajettu Polestar 1 on ensimmäinen maahantuojan Suomeen tuoma yksilö.

Kuva: Antti Järveläinen.

Polestar 1 on luksusmainen 2+2 paikkainen kaksiovinen coupé, jonka kori on valmistettu hiilikuituvahvisteisesta polymeerikomposiitista. Hiilikuitu tuo koriin keveyden lisäksi jäykkyyttä. Pyhimys-Volvon muotoilusta inspiraatiota saanut Polestar 1 on muotoilultaan Thomas Ingenlathin käsialaa.

Auton komeaa 169 900 euron hintalappua katsoessa, ovat odotukset korkealla laadun ja ajettavuuden suhteen, kompromisseille ei näissä hintaluokissa ole enää varaa.

Nahkaa, kristallia ja laatua, mutta…

Ohjaamossa vallitsee erittäin levollinen ja viimeistelty tunnelma. Kookas ja paksu ovi sulkeutuu kiinni jämäkästi ja hiljaisuus vangitsee ohjaamon.

Nahkaa ja hiilikuitua on käytetty säästelemättä, ja tyylikkään hillitty tunnelmavalaistus herättää ohjaamon henkiin illan pimetessä. Vaihdekeppi on Orreforssin kristallinuppi Polestarin logolla varustettuna. Yksityiskohdat on viimeistelty.

Kuva: Antti Järveläinen.

Levollisuus ja hiljaisuus ovat läsnä suuremmillakin nopeuksilla. Ulkoa ei juurikaan kantaudu ääniä ja rengasäänet pysyvät hyvin alhaisina. Auton suuriin ulkomittoihinkin tottuu nopeasti.

Auton ulkomuotoiluun ja fiilikseen ei auta kuitenkaan sokaistua liikaa. Hieman kengässä hiertää se, että sisätilat ovat myös monilta osin “perus-Volvoa”. Mittaristo ja näyttö on tuttua Volvon malleista, keskikonsolin design ja painikkeet ovat kuin emoyhtiön mallistosta.

Sisätiloiltaan autoa kannattaa lähinnä harkita kahdelle hengelle ja muutamalle kauppakassille. Takaistuimet ovat jalka- ja päätiloiltaan suunniteltu pienille lapsille.

Aikuinen joutuu matkustamaan takaistuimella pää kumarassa. Tavaratilassa on menty lähinnä ulkonäkö edellä, missä on komeasti nähtävillä auton sähkölaitteita ja -kaapeleita. Tavaratilan tilavuus on ainoastaan 125 litraa.

Sähköllä yli sata kilometriä

Sähköiseltä toimintamatkaltaan Polestar 1:tä voi pitää hybridimallien kuninkaana. 124 kilometrin WLTP lukemallaan Polestar 1 on tiettävästi pisimmän sähköisen toimintamatkan omaava lataushybridi. Lyhyessä päivän koeajossa sähköllä taittoi kesäkelissä helposti 100 kilometrin matkan. Ajoakkuna toimii 34 kWh akku.

Kaksi taka-akselille sijoitettua sähkömoottoria tarjoilevat vaivatonta sähköistä menoa, mutta yhteisteholtaan reilut 200 hevosvoimaa eivät saa autoa liikkumaan kuitenkaan kuin sukkasillaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Taka-akselin sähkömoottoreiden lisäksi etuakselille voimaa syöttää kaksilitrainen mekaanisesti ja turboahdettu bensiinimoottori.

Moottoreiden yhteisteho nousee yli 600 hevosvoimaan ja vääntöä on tarjolla tuntuvat 1000 Newtonmetriä. Nollasta sataan kellotetaan 4,2 sekuntiin.

Ajotiloja Polestar 1:ssä on neljä, joten moottorit tarjoavat vaihtoehtoja moneen eri ajotyyliin. Pelkän sähkön avulla pidemmätkin kaupunkikruisailut onnistuvat suuren akun ansiosta ja urheiluasennossa kaikki hevoset on vapautettu vauhdikkaammasta ajosta nauttivalle.

Kuva: Antti Järveläinen.

Voimalinjaltaan hienostunut Polestar 1 menee kepeän kivuttomasti tilanteessa kuin tilanteessa hurjien teholukujen ansiosta. Ajoittain aavistuksen hitaan kahdeksanvaihteisen vaihteiston reagointinopeutta paikkaa sähkömoottorien välitön vaste kaasupolkimeen.

Katso tästä muita Polestar-juttuja.

Alustasta löytyvät Öhlinsin manuaalisesti säädettävät iskunvaimentimet ja Akebonon valtavat ja tehokkaat jarrut. Etuiskunvaimentimien jäykkyyttä on säädettävissä moottoritilasta.

Omaan talliin odottamaan arvonnousua?

Kokonaisvaltaista ajotuntumaa kun jää hetkeksi miettimään koeajon jälkeen, jättää Polestar 1 vahvan muistijäljen koeajajan sydämeen varmasti pidemmäksi aikaa.

Ajotuntuma on upea “kompromissi” hienostunutta GT-henkeä ja urheilullista urheiluautoa. Yli 2300 kilon omamassa tuo ajettavuuteen äärimmäistä vakautta, jonka kruunaa sisätilojen hiljaisuus ja viimeistelyn taso.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tunteen puolella kaikki lähtee liikkeelle sarjassaan markkinoiden komeimmasta muotoilusta, joka ajattomuudellaan ja yksinkertaisuudellaan tullaan muistamaan pitkään.

Kuluva vuosi on Polestar 1:n osalta viimeinen valmistusvuosi ja auton valmistusmäärä kokonaisuudessaan jää 1500 yksilöön. Aika näyttää, kuinka haluttu keräilykohde autosta aikanaan muodostuu komean ulkonäön ja rajoitetun valmistusmäärän ansiosta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Polestar 1

  • Moottori: 2,0 l, 4-sylinterinen, mekaanisesti ja turboahdettu bensiini
  • Sähkömoottorit: 2 x 116 hv.
  • Generaattori ja käynnistysmoottori: 86 hv
  • Yhteisteho: 609 hv.
  • Yhteisvääntö: 1 000 Nm.
  • Kiihtyvyys: 4,2 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti: 34 kWh.
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 124 km.
  • Vetotapa: Neliveto (bensiini edessä, sähkö takana)
  • Alkaen hinta: 169 900 euroa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!