Autotoday testasi: Volvo XC60 – suomalaiseen vetoava skandinaavinen tunne ja design

Kuva: Antti Järveläinen

 

29.11.2017 20.50

 

 

Uudesta Volvo XC60:stä huokuu Volvon tahto tehdä autosta mahdollisimman mukava ja helppo arkipäivän työkaveri. Suunnittelussa on lähdetty liikkeelle yksinkertaisuudesta ja toteutus on tehty skandinaavisella designilla ja laadulla.

Ohjaamo on erittäin avara, jota entisestään lisää koeajoauton täysin vaalea sisusta ja auton lähes kokonaan lasinen katto. Tietynlainen skandinaavinen minimalismi on onnistuttu jättämään autosta pois, ja käyttömukavuus on asetettu etusijalle.

Näkyvyys ulos on hyvä ja sisätiloiltaan auto tuntuu ulkoista olemustaan suuremmalta.
Sisustan materiaalit tuntuvat erittäin laadukkailta. Nahkapenkkien nahka on paksua ja pehmeää.

Käyttömukavuutta hallintalaitteissa

Muutamat tarkkaan harkitut oleelliset napit, kuten esimerkiksi käynnistys- ja volumenappi, on viimeistelty erittäin huolella. Jos jokin materiaali näyttää puulta tai metallilta, se myös tuntuu siltä.

Käytännössä ohjaamossa olevat napit on nykytrendien mukaan karsittu lähes täysin pois. Pääasiassa kaikkien hallintalaitteiden säätäminen tapahtuu suurelta kosketusnäytöltä.

Jostain syystä kaikilla autovalmistajilla ei ole vielä onnistuttu kiitettävällä tasolla suurten kosketusnäyttöjen käyttömukavuuden kanssa. Volvolla ongelmia ei kuitenkaan ole suuren kosketusnäytön käytettävyydessä.

Volvo kutsuu omaa järjestelmäänsä nimellä Sensus. Ohjelmisto toimii sujuvasti ja käytössä kosketusnäyttö on todella helppo. Järjestelmään pystyy lataamaan mobiililaitteiden tapaan erilaisia sovelluksia, kuten Spotifyn, ruuhkatiedot ja sääpalvelut.

Saatavilla on myös parkkimaksusovellus, jonka kautta on mahdollista maksaa parkkimaksut. Sovellus haistelee ja ehdottaa kuljettajalle lähellä olevia parkkipaikkoja, sekä tarjoaa myös parkkien hintatiedot.

Volvon kosketusnäytön suuri plussa Suomen kylmiä sääoloja ajatellen on se, että käyttö onnistuu myös talvihansikkaat kädessä.

Tiennäyttäjä turvallisuuden merkeissä

Volvo on ollut jo vuosien ajan edelläkävijä monessa turvallisuuteen liittyvässä asiassa. Uusia innovatiivisia järjestelmiä on ladattu myös uuteen XC60:seen.

XC60 tarjoaa vakiona päivitetyn City Safety -järjestelmän. Käytännössä järjestelmä jarruttaa auton pysähdyksiin asti ja tarvittaessa ohjaa autoa, jotta törmäys edessä olevaan ihmiseen, eläimeen tai muuhun esteeseen vältetään.

Automaattinen ohjaustuki aktivoituu tilanteissa, joissa pelkästään automaattijarrutus ei pysty välttämään törmäystä. Ohjaustuki toimii 50-100 km/h nopeuksilla.

Uusi XC60 osaa havaita ja tehdä tarvittaessa väistöliikkeen myös tilanteissa, joissa mahdollinen yhteentörmäys vastaantulevan ajoneuvon kanssa on mahdollinen.

City Safety varoittaa, jos kuljettaja on ajautumassa vastaantulevien kaistalle ja tarjoaa automaattista ohjausapua takaisin omalle kaistalle.

Volvo tarjosi aikanaan ensimmäisten merkkien joukossa järjestelmän, joka varoittaa kuolleessa kulmassa olevasta autosta. Tähän Volvon kutsumaan BLIS-järjestelmään on lisätty nyt esikiristyvät turvavyöt -ominaisuus vaaran uhatessa ja ohjausapu, joka pyrkii estämään kuljettajaa ohjaamasta autoa viereisen ajoneuvon kylkeen.

T8-mallista tehoa yli 400 hevosvoimaa

Koeajoautossa moottoriksi oli valittu mallimerkinnältään entuudestaan tuttu D5. Nelisylinterinen diesel tuottaa 235 hevosvoimaa ja maksimivääntö on 480 Nm. Kahdeksanvaihteiseen automaattiin yhdistettynä moottori kuljettaa autoa vahvalla otteella eteenpäin.

Saatavilla on myös pienempi 190 hevosvoimainen D4-dieselmoottori. Bensiinimoottoreita on valittavissa kolmea eri kokoa, T5, T6 ja T8. Kaikki XC60-malliston moottorit ovat nelisylinterisiä. Auto on aina nelivetoinen moottorista riippumatta.

Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee T8-malli, joka tarjoaa XC60:lle varsin kunnioitettavat suoritusarvot. Kyseessä on hybridimalli, jossa yhdistyy nelisylinterinen bensiinimoottori ja sähkömoottori. Bensiinimoottorista on otettu irti 320 hevosvoimaa ja sähkömoottori tarjoilee päälle vielä mukavat 87 hevosvoimaa.

Yhteensä hevosvoimien lukumäärä nousee 407:ään, nollasta sataan taittuu 5,3 sekuntiin ja ilmoitettu yhdistetty kulutus 2,1 l/100km antaa päästöiksi ainoastaan 49 grammaa. T8-mallin lähtöhinnan jäädessä karvan alle 70 000 euroon, ei vastaavia lukuarvoja aivan heti tule vastaan.

Auton massan tuntee ajossa positiivisessa mielessä

XC60:ssä ei ole kyse mistään kovin kevyestä autosta. Mallista riippuen XC60 painaa 1926-2174 kiloa. Massan huomaa hyvin kuskin penkillä.

Ajettavuudessa on selvästi menty ohjaamon tapaan mukavuuspainotteiseen suuntaan. XC60 ei yritä olla sporttinen. Etusijalle on asetettu painon tuoma mukavuus ja rauhallisuus ajettavuudessa.

Samalla on kuitenkin todettava alustan ja ohjauksen toimivan suuresta massastaan huolimatta erittäin hienosti. Ajettavuudesta löytyy hyvin tunnokkuutta ja renkaiden liikkeen ja tien muodot välittyvät tarkasti kuljettajalle.

Ajettavuudessa Volvo onkin onnistunut muiden osa-alueiden tapaan todella mallikkaasti. XC60 nousee viimeistään tämän uuden mallin myötä muiden premium-merkkien tasolle ja monella osa-alueella mennään rytinällä kilpailijoiden ohi.

Volvo on onnistunut säilyttämään myös tietynlaisen oman persoonallisuutensa, joka on monella muulla merkillä valumassa sormien välistä. XC60 on jälleen hieno esimerkki persoonallisesta ja tasapainoisesta kokonaisuudesta ja laadukkuudellaan auto erottuu massasta ehdottomasti edukseen.

Plussat:
    • Laadukkuus
• Mukavuus yhdistettynä käytännöllisyyteen
• Ajettavuus
• Massa ja turvallisuuden tunne

Volvo XC60 D5 AWD Business Inscription aut.

Moottori: 2,0-litrainen 4-syl.
Maksimiteho: 235 hv.
Maksimivääntö: 480 Nm.
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7,2 sekuntia.
Lähtöhinta (XC60 D4 AWD Momentum): 55 337 euroa
Lähtöhinta (koeajoauto): 69 758 euroa
Koeajoauton hinta: 91 00

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here