Autotoday testasi: Volvo V60 Cross Country D4 AWD Business aut. — Cross Country malliston uusin odotettu tulokas

Kuva: Antti Järveläinen.

Volvon Cross Country -malliston uusin tulokas, V60 CC, lanseerattiin loppuvuodesta 2018.

Ulkonäöltään muutokset ovat melko vähäisiä normaaliin V60-malliin verrattuna. Korotettu maavara, hieman suuremmat renkaat, sekä korin helmojen ja lokasuojien muoviosat luovat maastohenkisyyttä.

Huonokuntoisen mökkitien kaveri

Volvon Cross Country -mallit on luotu selvästi skandinaavista mökkeilyä ja veneilyä ajatellen. V60 CC -mallissa maavaraa on yhteensä reilut 207 mm. Korotusta normaaliin V60-malliin verrattuna on 75 mm.

Maavaraa on jo sen verran, että autolla uskaltaa hyvin lähteä ajamaan nyt myös hieman huonokuntoisempaa mökkitietä. Merkillepantavaa on myös se, että XC60-mallissa on maavaraa ainoastaan 9 mm enemmän.

V60 CC -mallissa tulee aina vakiona neliveto (Borgwarner), joka siirtää voimaa maksimissaan 50 prosenttia takapyörille.

Kuivalla kevätkelillä nelivetoa ei juuri päässyt testaamaan, mutta maastossa hitailla nopeuksilla ja huonokuntoisella jyrkällä tiellä neliveto hoiti hommansa mallikkaasti. Suoralla ja kuivalla tiellä auto on lähes kokonaan etuvetoinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Autossa tulee aina vakiona nelivedon lisäksi alamäkihidastin ja Off-Road-ajotila.

Alamäkihidastimen toimintaa pääsimme testaamaan jyrkällä ja epätasaisella sora-alustalla. Auto jarruttelee määrätietoisesti tarvittavia pyöriä pidon mukaan.

Alamäkihidastin päästää nopeuden maksimissaan noin 10 km/h. Mikäli autolla haluaa oikeasti ajaa hitaasti todella huonokuntoista alamäkeä kivien tai muiden esteiden ympäröimänä, pitäisi nopeutta tiputtaa ainakin puolella.

Alamäkihidastimen maksiminopeutta ei pysty valitettavasti säätämään pienemmäksi, vaikka sille olisi selvästi tarvetta tiukemmissa paikoissa.

Kulkemista huonokuntoisilla teillä edesauttaa normaalia V60- mallia suuremmat renkaat. Koeajoauton 215/55/18 kokoisten renkaiden halkaisija on CC-mallissa vajaa 4 senttimetriä suurempi normaaliin V60:een verrattuna.

Suuremmat renkaat tuovat ajettavuuteen lisää vakautta, mutta suuremman koon huomaa myös etenkin auton sivuprofiilista. Renkaat täyttävät jo valmiiksi topatut lokasuojat paremmin lisäten Cross Country -mallistolle tyypillistä maastoautomaista ulkonäköä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Volvon vahvaa suorittamista

Volvo on onnistunut uusiin malleihin luomaan Volvolle ominaisen turvallisen ja helpon ajomukavuuden, mutta samalla on onnistuttu panostamaan myös tunnokkuuteen alustan ja ohjauksen suhteen. V60 CC ei ole poikkeus.

V60 CC on rakennettu SPA-alustalle muiden 60- ja 90- sarjan Volvojen tapaan. Ajo-ominaisuuksiltaan auto on hyvin lähellä muita malleja. Verrattuna tavalliseen V60-malliin, korotettu alusta ja suuremmat renkaat tuovat lisää vakautta ja auto tuntuu suuremmalta ajossa.

Meno on vakaata, määrätietoista ja Volvon tapaan yllätyksetöntä. Cross countryn tapauksessa korkeammalla oleva painopistettä ei huomaa mutkaisella tiellä, vaan alusta hoitaa hommansa mallikkaasti.

Sisätiloiltaan V60 CC on lähes identtinen muiden mallien kanssa eikä tuo mitään uutta tai yllätyksiä muita uusia Volvon malleja ajaneille. Istuimet ovat tukevat ja pitää kuljettajan napakasti penkissä. Koeajoauton valkoiset nahkapenkit tuovat ripauksen ylellisyyttä sisätilan ilmeeseen.

V60 CC on saatavilla kahdella eri moottorivaihtoehdolla. Koeajoauton D4-moottorin lisäksi on saatavilla 250 hevosvoimainen T5-bensiinimoottori.

Kuva: Antti Järveläinen.

Volvo V60 Cross Country D4 AWD Business Aut.

  • Moottori: 2,0-litrainen 4-sylinterinen turboahdettu diesel
  • Maksimiteho: 190 hv. @ 4250 rpm.
  • Maksimivääntö: 400 Nm. @ 1750 – 2500 rpm.
  • Omamassa: 1854 kg.
  • Vaihteisto: 8-portainen Geartronic automaatti
  • Vetotapa: Neliveto
  • Tavaratila: 529 litraa
  • Alkaen hinta: 51 496 euroa (V60 D4 AWD aut.), koeajoauto 68 584 euroa

Katso tästä muut koeajot.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here