Uusi Škoda Fabia R5 on luokiteltu ja valmiina rallipoluille

Kuva: Skoda Motorsport.

Uusi Škoda Fabia R5 esiteltiin suurelle yleisölle ensimmäistä kertaa viime vuoden joulukuussa. Sittemmin auton testejä on jatkettu soralla, asfaltilla sekä lumella ja jäällä – yhteensä useita tuhansia kilometrejä.

Uutta autossa on päällepäin erityisesti keulan erilainen ilme ja uusiutuneet ajovalot. Fabia R5:n moottori tuottaa entistä enemmän suorituskykyä, vaikka autossa edelleen tuttu, 1,6-litrainen turbomoottori onkin. Huipputehoa ja ajettavuutta on tullut lisää aiempaan versioon verrattuna.

Öljypumppu on uusi, samoin sähköinen vesipumppu ja aiempaa tehokkaampi jäähdytysjärjestelmä. Nyt myös turbon hukkaportti toimii sähköllä. Kampiakselin ja laturin välistä yhteyttä on niin ikään parannettu, mikä Skodan mukaan takaa suuremman moottoritehon kiihdytettäessä.

Uutta on myös auton sähköjärjestelmä, jota kontrolloidaan Magneti Marellin ratkaisuin. Vaihdevälityksiä on myös muutettu.

Koria on vahvistettu ja sisään asennettu vuoden 2019 normit täyttävä turvakehikko. Uudessa ohjauksessa on erilainen välityssuhde, ja pidempi joustomatka vastaavasti takaa myös paremman pidon.

Tähän mennessä asiakkaille ympäri maailman on toimitettu jo 269 Škoda Fabia R5 –autoa. Pelkästään vuonna 2018 autoja myytiin 80 kappaletta.

Škoda Motorsport ajattaa rallin MM-sarjassa hallitsevaa WRC2 –luokan maailmanmestaria Jan Kopeckýa, joka kilpailee myös Tshekin kansallisessa rallisarjassa. Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen tavoittelevat mestaruutta WRC2 Pro –luokassa.

Auto on luokiteltu kansainvälisen autoliitto FIA:n toimesta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here