Autotoday testasi: Polestar 2 Long Range Single Motor — mallisto laajenee etuvetoisiin malleihin

Keväällä 2021 Suomessa ensiesitelty Polestar 2 -mallisto on saanut täydennystä ja täyssähköinen malli on saatavilla nyt myös etuvetoisena mallina.

Tarkemmin koeajettu uutuus tottelee nimeä Polestar 2 Long Range Single Motor, jossa ajoakun kapasiteetti pysyy kaksimoottorisen tavoin 78 kWh:ssa, mutta sähkömoottori löytyy vain etuakselilta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Etuvetoisen Polestar 2 Long Range mallin ehdottomiin vahvuuksiin kuuluvat laadukkuus, mukavan leppoisa ajettavuus sekä persoonallisen tyylikäs ulkomuotoilu.

Googlen kanssa yhteistyössä kehitellystä Android-pohjaisesta käyttöjärjestelmästä löytyy paljon parantamisen varaa ainakin näin Applen käyttöjärjestelmiin tottuneen silmissä.

Muotoilu kääntää katseita

Muotoilun puolesta suomalaiseen makuun Polestar 2:ssa näyttää olevan tarpeeksi tuttua ja turvallista sekä sopivasti uutta ja ihmeellistä, mikäli johtopäätöksiä voi tehdä ihmisten päiden kääntymisestä – Polestar 2 herättää muotoilullaan selvästi huomiota.

Polestarin suurimman omistajan, Volvon, käsialaa ei voi olla huomaamatta etuvalojen tai sisätilojen muotoilussa. Tarkemmin katsottuna, yhteneväisyys muotoilussa Volvon kanssa on havaittavissa ympäri auton.

Kuva: Antti Järveläinen.

Takavalot kiertävät puolelta toiselle, antaen auton takaosalle leveän ja korkean vaikutelman. Ulospäin pienehköltä näyttävä Polestar 2 kätkee sisäänsä varsin hyvät tilat neljälle aikuiselle ja kookkaan tavaratilan, jonne mahtuu esimerkiksi kaksi golf bägiä pitkine mailoineen.

Ohjaamossa säädöt riittävät hyvin pidempiraajaiselle kuskille, mutta leveä keskikonsoli kaventaa jaloille jäävän tilan leveyttä sekä näkyvyys ulos voisi olla parempi. Tummanpuhuvassa ohjaamossa matalat ikkunat ja paksu B-pilari rajoittavat etenkin oikeanpuoleisen kuolleen kulman näkyvyyttä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sisätilat ja ohjaamo ovat hyvin perinteisiä, eikä monesti sähköautoista löytyviin uusimpiin villityksiin ole Polestarin kohdalla lähdetty. Tätä arvostavat ainakin asiakkaat, jotka haluavat autoltaan perinteisiä ominaisuuksia ja muotoilua, mutta täyssähköauton tuomaa käyttömukavuutta ja helppoutta ajamisessa.

Paljon puhuttanut sähkönkulutus

Polestar 2 on muiden täyssähköautojen tapaan joutunut välillä kovan kritiikin kohteeksi, miten toimintasäde romahtaa talvipakkasilla ja sähköautot ovat hankalia pohjolan olosuhteissa.

Koeajoviikko osui Etelä-Suomen nollakeleille, joten paukkupakkasten vaikutusta ei päästy testaamaan tämän koeajon yhteydessä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajon aikainen kulutus vaihteli vajaasta 20 kWh/100 km lukemista reilusti yli 30 kWh/100 km lukemiin. Suurinta kulutus on tietenkin kylmällä autolla liikkeelle lähdettäessä, jolloin sisätilan ja ajoakun lämmitykseen menee huomattava määrä energiaa itse auton liikuttamisen lisäksi.

Pidemmän ajan keskiarvo koeajoautossa oli 26,3 kWh sataa kilometriä kohden, joka oli tallentunut noin 1800 kilometrin ajoista keskinopeuden ollessa 49 km/t. Kulutuslukemaa voi pitää korkeahkona, mutta on hyvä huomata, että tarkempaa tietoa ajotyylistä tältä matkalta ei ollut.

Kuva: Antti Järveläinen.

Autotodayn koeajossa moottoritiekulutus sadan kilometrin keskinopeudella jäi hyvinkin maltilliseen 18,8 kWh/100 km lukemaan.

Ulkoilman lämpötila oli 1 astetta plussan puolella ja taivaalta sateli räntää. Ajoakun käytössä olevalla nettokapasiteetilla 75 kWh pääsisi näin ollen yhdellä latauksella jopa lähelle 400 kilometriä, jota voi pitää erittäinkin kohtuullisena matkana nollakelissä.

Moottoritiekulutuksia mitattaessa liikkeelle lähdettiin “optimaalisissa olosuhteissa” eli valmiiksi lämpimällä autolla, mikä laskee etenkin alkumatkan kulutusta huomattavasti.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kylmä ilma, sisätilojen lämmittäminen ja lyhyet ajomatkat ovat haastava yhdistelmä mille tahansa täyssähköautolle eikä Polestar 2 ole poikkeus tässä suhteessa. Kulutukset nousevat kovemmissa pakkasissa helposti jopa 40-50 kWh/100 km lukemiin ja toimintasäde jää alle 200 kilometriin, jolloin auton esilämmittämisellä ulkoista virtalähdettä käyttäen on suuri merkitys ajonaikaiseen sähkönkulutukseen.

Auto tarjoaa kahta eri toimintamatkaa mittaristolla ja keskinäytöllä. Alkuun hämmennystä herättänyt ristiriitaisuus avautuu vähitellen koeajon aikana. Mittaristossa näkyvä toimintamatka pysyy varsin vakiona ja näyttää optimistisia arvoja ainakin liikkeelle lähdettäessä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Keskinäytöltä löytyvä toimintamatka reagoi herkemmin ajotyyliin ja antaa todenmukaisempaa arviota auton toimintasäteestä huomioiden sen hetkisen sähkönkulutuksen.

Helposti tulee mieleen, miksi toimintamatkaa näytetään kahdessa eri paikassa, joista toinen ei kerro sen hetkiselle ajotavalle mitään. Asian voi myös ajatella niin, että mittaristossa oleva toimintamatka on matka, johon on mahdollista päästä sähkönkulutusta pienentämällä esimerkiksi laskemalla ajonopeutta.

Neliveto vai etuveto

Koeajettua etuvetoista Long Range mallia voi pitää tällä hetkellä Polestar 2 malliston fiksuimpana vaihtoehtona. Ajoakun koosta ei ole tingitty, yhden sähkömoottorin suoritusarvot ovat vähintäänkin riittävät ja kaksimoottoriseen malliin verrattuna sähkökulutus näyttää koeajojen perusteella olevan hieman pienempi, ja havaintoja tukee myös valmistajan ilmoittama kulutus sekä ilmoitettu WLTP toimintamatka.

Kuva: Antti Järveläinen.

Yksimoottorinen etuvetomalli tarjoaa 231 hevosvoimaa ja 330 Nm väännön, jolloin nollasta sataan taittuu reilussa 7 sekunnissa. Nelivetoinen Long Range Dual Motor tarjoaa 408 hevosvoiman tehon ja 4,7 sekunnin kiihtyvyyden.

Etuvetoinen malli tulee aina vakioalustalla. Vakioalusta tarjoaa miellyttävät, mutta hieman tunnottomat kyydit, jossa on menty selvästi mukavuus edellä. Jäykempää ja kovempaa ajokokemusta kaipaavalle on valittavissa nelivetoisen mallin yhteydessä manuaalisesti säädettävät iskunvaimentimet Performance Packin yhteydessä.

Lähtöhinta yksimoottoriselle Polestar 2 Long Range Single Motor -mallille on 49 900 euroa. Vakiovarustelista voisi olla Polestar 2:ssa kattavampi, joten lisävarustepaketteja hamuava saa auton hinnan nousemaan helposti 55 000 ja 60 000 euron tuntumaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Nyt joulukuulle lupailtu yksimoottorinen Polestar 2 Standard Range Single Motor täydentää mallistoa vielä astetta edullisemmalla lähtöhinnalla ja 64 kWh akulla. WLTP mukainen toimintamatka on 440 kilometriä.

Päivitykset pilvestä

Polestar päivittää autojaan Over-the-Air päivitysten avulla, jolloin autot pysyvät ajan tasalla ja pysyvät ohjelmistokehityksen mukana.

Uusimpana päivityksenä Polestar 2 -malleihin tulee saataville Vivaldi-verkkoselain vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla. Puolestaan Polestar 2 Long Range Dual Motor -malliin on jo nyt saatavilla 1000 euron lisähinnalla Performance ohjelmistopäivitys, jonka mukana auto saa 50 kW lisää tehoa ja 20 Nm lisää vääntöä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Vauhdikkaasti täyssähkömarkkinoille mukaan lähtenyt uusi brändi tarjoaa Polestar 2:lla laadukkaan ja miellyttävän kokemuksen sähköautoilun kiihtyvässä maailmassa. Polestar-mallisto kasvaa taas ensi vuonna, jolloin lanseerataan uusi Polestar 3 SUV-malli.

Kuva: Antti Järveläinen.

Polestar 2 Long Range Single Motor

  • Sähkömoottorin teho: 170 kW. (231 hv.)
  • Sähkömoottorin vääntö: 330 Nm.
  • Kiihtyvyys: 7,4 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti (brutto): 78 kWh.
  • Ajoakun kapasiteetti (netto): 75 kWh.
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 17,1 kWh/100km.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka: 540 km. (WLTP)
  • Kulutus koeajossa: 17-33 kWh/100km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 420-230 km.
  • Maksimi latausteho (DC): 150 kW.
  • Maksimi latausteho (AC): 11 kW.
  • Tavaratila: 400 l.
  • Vetotapa: Etuveto
  • Vetokyky: 1500 kg.
  • Alkaen hinta: 49 900 euroa
  • Koeajoauton hinta: 59 100 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here