Autotoday testasi: Peugeot e-208 GT — kirjaimellisesti sähköinen sporttipösö

Peugeot 208 sähköperheen sporttisempi GT-versio on oiva esimerkki siitä, mitä sähköautoilu pienessä koossa on parhaimmillaan.

Napakka alusta, pienen ohjauspyörän tuoma sähäkkä ohjaus, massasta edukseen erottuva persoonallinen ulkonäkö ja sähkömoottorin välitön voima tekevät Peugeot e-208:lla ajamisesta hauskaa.

Sähköautokin voi olla sporttinen. Kuva: Antti Järveläinen.

Etuvalot kuin leijonan torahampaat

Pienten autojen kohdalla monesti edukseen erottautuminen tuntuu olevan haastavaa. Monet merkit sortuvat tylsähköön muotoiluun, jota pahimmillaan ei erota juurikaan muista merkeistä ja malleista.

e-208:n muotoilu on kaikkea muuta kuin tylsä, yksityiskohtiin on kiinnitetty huomiota.
Etupuskuria koristaa tyylikkäät päiväajovalot, jotka tekevät suuren sähkönsinisen etumaskin kanssa e-208:n keulasta persoonallisen ja kokoaan suuremman näköisen.

Kylkien muotoilussa ryhdikkyyttä on tuotu suurilla korin väristä poikkeavilla mustilla lokasuojilla. Kuva: Antti Järveläinen.

Takaosan muotoilussa ei olla aristeltu. GT-mallille sopivaa sporttisuutta löytyy takapuskurin, valojen ja takaluukun muotoilusta. Ainoastaan suuret pakoputken päät puuttuvat.

Kylkien muotoilussa ryhdikkyyttä on tuotu suurilla korin väristä poikkeavilla mustilla lokasuojilla. Kompaktiin karvan yli neljään metriin on saatu muotoilun puolesta kokoaan suuremmat ja näyttävät muodot persoonallisine yksityiskohtineen.

Takaosan muotoilussa ei olla aristeltu. Kuva: Antti Järveläinen.

Kustomoitava 3D-mittaristo

Materiaalit tuntuvat sisällä laadukkailta. GT-hengen mukaan ohjaamosta löytyy hiilikuitupäällystettä ja värikästä tikkausta ohjauspyörästä ja istuimista. Mustan ollessa valtavärinä sisällä, tuovat ohjaamon siniset, vihreät ja kromin väriset yksityiskohdat eloa tummanpuhuvaan ohjaamoon.

Värien käyttöä ei ole myöskään aristeltu mittaristossa ja kojelaudan keskinäytöllä.
Mittaristo näyttää alkuun oudolta. Mittariston keskellä oleva informaatio on lähempänä, jolloin erilaiset vaihdettavat grafiikat saavat aikaan kolmiulotteisuuden ja näyttävät selvästi ”normaalia” mittaristoa mielenkiintoisemmilta. Kuviin kolmiulotteisuutta oli hankala tallentaa, mutta luonnossa ulkoasu on vakuuttava!

Kuljettaja pääsee nautiskelemaan kunnolla. Kuva: Antti Järveläinen.

Mittariston keskiosaan saa grafiikkaa muun muassa navigaattorista, sähkönkulutuksesta tai avustavista järjestelmistä. Mittaristo on kokonaisuudessaan osattu pitää miellyttävän yksinkertaisena ja helppolukuisena. Ainoastaan oleellinen informaatio on esillä.

Peugeotin tapaan e-208:ssa ohjauspyörä on selvästi keskiverto ohjauspyörää pienempi, joka mahdollistaa nopeammat ja terävämmät liikkeet. Mittaristoa katsotaan ohjauspyörän yli, jolloin aluksi ohjauspyörä tuntuu olevan lähes sylissä.

Lue tästä muita Peugeot-koeajoja.

Kojelaudassa keskinäytön alapuolella on pianon koskettimia muistuttavat kytkimet ilmastoinnin ominaisuuksille ja hätävilkuille. Kytkimien edessä on kosketuspainikkeet muille järjestelmille, kuten navigoinnille, musiikille, puhelimelle ja sähköasetuksille.
Käytettävyydeltään nämä ”pianon koskettimet” ja kosketuspainikkeet eivät ole parhaimmat, mutta ulkonäöllisesti toteutus on kaunis ja persoonallinen.

Peugeoteissa mittaristo näkyy ratin yläpuolella. Kuva: Antti Järveläinen.

Parasta on ajettavuus

Pieni ohjauspyörä yhdistettynä napakkaan alustaan ja kaikin puolin hyvään ajettavuuteen vakuuttavat. Ajotiloja on kolme: eco, normal ja urheilu. Normaaliasetuksella meno on jouhevaa ja auto käyttäytyy napakan sporttisesti.

Urheilu-ajotila tekee sähkömoottorin reagoimisesta kaasupolkimeen turhan ärhäkän liukkaalla talvikelillä. Luistonesto joutuu helposti puuttumaan tilanteeseen, jolloin normaali-ajotilalla meno tuntuu jopa verkkaisemmalta. Kesäkelillä tilanne on varmasti toinen.

Tämä on kuljettajan auto, mutta takapenkillekin mahtuu. Kuva: Antti Järveläinen.

Talvisella kevyellä pakkaskelillä sähkön kulutus vaihteli 21-26 kWh/100 km välillä. Auton 50 kWh akusta pitäisi irrota toimintakilometrejä Peugeotin mukaan jopa 339 kappaletta.

Kun käytettävissä oleva akun kapasiteetti on vajaa 50 kWh, vaatisi Peugeotin lupaama toimintamatka noin 14 kWh/100 km kulutuslukemia. Talvikelissä näihin lukemiin ei ole mahdollisuuksia, mutta kesällä 300 kilometrin matka ei pitäisi olla mahdottomuus.

Tavaratilaa on 265 litraa. Kuva: Antti Järveläinen.

Peugeot e-208 GT

  • Sähkömoottorin teho: 100 kW. / 136 hv.
  • Sähkömoottorin vääntö: 260 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 50 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 339 km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 220 km.
  • Kiihtyvyys: 8,1 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 16,4-16,5/100km.
  • CO₂-päästöt: 0 g/km.
  • Kulutus koeajossa: 21-26/100km.
  • Maksimi latausteho (AC): 11 kW
  • Maksimi latausteho (DC): 100 kW
  • Omamassa: 1530 kg.
  • Vetotapa: Etuveto
  • Tavaratila: 265 l.
  • Alkaen hinta: 37 250 euroa (Active Pack varusteltu: 33 500 euroa)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!