Autotoday testasi: Cupra Formentor — itsevarma vastarannan kiiski

Cupra Formentor edustaa konseptia, joka on nopealla tahdilla katoamassa sähköistyvästä automaailmasta. Reilut 300 hevosvoimaa, häpeilemättömän aggressiivinen muotoilu ja alle 50 000 euron hintalappu tuntuvat olevan katoavaa perinnettä.

Seatin tunnetuksi tuoma Cupra on nykyisin kokonaan oma merkkinsä. Formentor on saatavissa vain ja ainoastaan bensinimoottorilla varustettuna. Sähköön ei olla sekaannuttu ensimmäisten Formentor-mallien kohdalla, ja automaailmaa vellovan sähköbuumin ympärillä tämä tuntuu aluksi jopa oudolta – eikö tosiaan ole tarjolla edes kevythybridiä?

Nollasta sataan pääsee alle viidessä sekunnissa. Kuva: Antti Järveläinen.

Ulkonäköä voisi kuvailla jopa häijyksi

Väriltään Cupran kuparin ja harmaan yhdistelmä toimii erinomaisesti. Kupariset yksityiskohdat Cupran merkissä ja vanteissa yhdistettynä kaksiväriseen koriin ja terävälinjaiseen muotoiluun viestivät juuri sitä, mitä 310 hevosvoimaisen urheilullisen SUV:n tulee viestiä.

Ärhäkkä ulkonäkö selvästi kääntää ihmettelijöiden päitä ja neljää pakoputken päätä on hankala olla huomaamatta. Sisätiloja hallitsee ulkokuoren tapaa kupariset yksityiskohdat ja ratista löytyvät urheiluautoista tutut ajotilan säätimet ja käynnistysnappi.

Tuplat tuplapakoputket. Kuva: Antti Järveläinen.

Cupra-ajotila kuuluu ja tuntuu

Moottorina Formentoriin on tällä hetkellä saatavissa ainoastaan kaksilitrainen nelisylinterinen bensiinimoottori. Kaksilitraisen teholukemat 310 hevosvoimaa ja 400 Nm vääntö liikuttavat autoa kevyesti nelivedon avulla vähän paksummassakin lumihangessa.

Vaihteistona toimii seitsemänvaihteinen dsg-automaatti, joka hoitaa moottorin kanssa yhteispelin moitteetta. Nollasta sataan Formentor ampaisee 4,9 sekunnissa.

Ajotuntuma Formentorissa on saatu todella tunnokkaaksi ja sporttiseksi. Koeajon aikana sää vaihteli kevyestä pakkaskelistä, loskaan ja muutama päivä päästiin ajamaan lähes kuivilla teillä.

Auto on nelivetoinen. Kuva: Antti Järveläinen.

Monipuolisissa olosuhteissa Formentor vakuutti määrätietoisuudellaan ja parhaimmillaan pidon löytyessä Formentor tarjoilee tunnokkaan sporttiset kyydit, eikä tehon puutteesta ole ihan heti tietoa.

Ajotiloilla on merkittävä vaikutus ainakin äänimaailmaan. Viidestä ajotilasta Comfortin ja Cupra -tilojen välillä on valtava ero ohjaamon äänimaailmassa. Cupra-tilassa osittain ohjaamoon tehostetusti tuotua moottorin ääntä on aluksi mukava kuunnella, mutta pitemmän päälle Comfortin tarjoama hiljaisempi äänimaailma tuntuu mukavan rauhalliselta ja hyvältä vaihtelulta.

Tällä autolla kuljettaja pääsee nautiskelemaan. Kuva: Antti Järveläinen.

Cupra-tila tarjoilee kyllä oikeaakin pakoääntä, joka parhaimmillaan kuuluu miehekkään matalina vaihteen vaihtoina ja paukkeena putkistossa. Ajotilan vaihtaminen vaikuttaa äänimaailman lisäksi selkeästi nelivedon, ohjauksen, moottorin ja ajovakautuksen toimintaan. Kaasupolkimesta tulee miellyttävän herkkä Cupra-tilassa.

Polttoaineen kulutus pysyy tekniset tiedot huomioiden siedettävällä tasolla. Keskikulutus kaupungissa vaihteli 10-12 litran välillä ja moottoritiellä kulutus tippui parhaimmillaan 8 litran tuntumaan sataa kilometriä kohden.

Reisituki saisi olla pidempi. Kuva: Antti Järveläinen.

Kaikkea ei voi saada

Formentor tuntuu monelta osin olevan liian hyvä ollakseen totta. Hinta-laatusuhteeltaan hevosvoimia ja tunnokasta ajettavuutta Formentorissa on tarjolla herkulliseen hintaan. Ulkonäössäkään ei ole mitään valittamista.

Jostain kun aina pitää karsia ja tehostaa tuotantoa, niin Formentorin kohdalla pihistely tuntuu iskeneen kojelaudan medianäyttöön ja toimintoihin. Resoluutioltaan näyttö jää monelle edullisemmallekin automallille, ja käyttömukavuudessa on ohjelmistojen osalta selvästi oiottu. Lisäksi etuistuimista uupuvat jatkettavat reisituet, joille olisi selvästi käyttöä.

Kuparin väri hallitsee Cupran logossa. Kuva: Antti Järveläinen.

Moitteet Formentorin kohdalla ovat kuitenkin pieniä. Viidelle hengelle tilat tarjoava urheilullinen SUV tehoillaan ja kohtuullisella hintalapulla on erittäin tervetullut vaihtoehto sähköistyvään maailmaan.

Polttoaineen hinnan nousu ja joka tuutista tulevat ekopuheet eivät sada Formentorin laariin, mutta ne eivät poista sitä hauskaa, mitä Formentor tarjoaa vastineeksi rahalle.

Tavaratilaa on 420 litraa. Kuva: Antti Järveläinen.

Cupra Formentor

  • Moottori: 1984 cm³, 4-sylinterinen, bensiini
  • Maksimiteho: 310 hv.
  • Maksimivääntö: 400 Nm.
  • Kiihtyvyys: 4,9 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 8,2-9,0 l/100km.
  • CO₂-päästöt: 186-203 g/km.
  • Kulutus koeajossa: 8,1-12,3 l/100km.
  • Omamassa: 1644 kg.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Tavaratila: 420 l.
  • Vetokyky: 1800 kg.
  • Alkaen hinta: 47 893 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!