Autotoday testasi: Audi Q5 TFSI e quattro S tronic — tuttu tuttavuus sähköllä höystettynä

Ulkonäöltään perus Q5:n kanssa lähes identtinen plug-in-hybrid malli Q5 TFSI e on tällä hetkellä Audin pienin saatavilla oleva hybridillä varustettu SUV-malli. Muotoilu on hyvin tuttua Audia, johon on totuttu viime vuosien lähes lähes koko mallistossa.

Sähköllä äänettömästi ja ekologisesti

Audi ilmoittaa Q5:n kohdalla sähköisen toimintamatkan olevan 45 kilometriä, kun otetaan huomioon yhdistetty WLTP kulutus ja Suomen vakiovarustelu. Akun lithiumioniakun kapasiteetti on 14,1 kWh ja yhdistetyksi virrankulutukseksi Audi ilmoittaa 19,1-17,5 kWh/100km.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sähkömoottorin teho on 105 kW ja maksimivääntö 350 Nm. Pelkän sähkön voimalla auto liikkuu mallikkaasti etenkin kaupunkiliikenteessä. Tehoa tuntuu olevan hyvin tarjolla, ja mikäli tehoa tarvitaan hetkellisesti enemmän, käynnistyy auton moottori sähkö kaveriksi.

Eri sähkönkäytön asetuksia on kolme. Kun akussa on varausta, voidaan autolla ajaa pelkästään sähkön tai polttomoottorin avulla, tai käyttäen hyväksi molempia voimanlähteitä.

Verrattuna esimerkiksi BMW:n ja Mercedeksen malleihin, Audi ei mahdollista Q5:ssä akkujen lataamista ajon aikana polttomoottoria hyväksikäyttäen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ekologisessa mielessä on väärin ladata akkuja polttomoottorin avustuksella. Tällä saatetaan kuitenkin välttää esimerkiksi talviaamun autonlämmitys joutokäynnillä, kun auto voitaisiin esilämmittää akkujen kanssa.

Herkkuja vakiovarustelistalta

Q5 TFSI e -malliin tulee aina vakiona muutamia herkullisia varusteita, kuten sähköisesti säädettävä ilmajousitettu alusta, vetokoukku, led ajovalot, avaimeton auto (Advanced key system), urheiluistuimet edessä ja takaistuimien pituussuuntainen säätö.

Katso tästä muita Audi-koeajoja.

Auto on myös aina varustettu Audin uusimmalla Quattro Ultra -nelivedolla.

Auton 2105 kilogramman omamassa tuo vakautta ajamiseen. Ilmajousitettu alusta tuo mukanaan ripauksen luksusta, vaikkakin meno saisi olla hieman urheilullisempaa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Audi Q5 Launch Edition 55 TFSI e quattro S tronic

  • Moottori: 1984 cm³, 4-sylinterinen
  • Polttomoottorin teho: 252 hv
  • Sähkömoottorin teho: 105 kW
  • Maksimiteho (bensiini + sähkö): 270 kW, 367 hv.
  • Maksimivääntö (bensiini + sähkö): 500 Nm.
  • Kiihtyvyys: 5,3 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 2,4-2,1 l/100km.
  • Yhdistetty virrankulutus: 19,1-17,5 kWh/100km.
  • Ajoakun kapasiteetti: 14,1 kWh
  • CO2-päästöt: 53-46 g/km.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Alkaen hinta: 66 995 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

1 KOMMENTTI

  1. Hyvä video, lisää tällaista. Kehitysideana jatkoa ajatellen sähköisen ajomatkan kommentointi ja auton etähallintamahdollisuuksien ja kännykkäohjauksen toimivuuden esittely. Koska rengasäänet ovat Suomessa melun pääasiallinen lähde, olisi aina hyvä tuoda esille, minkälaisilla renkailla koeajo on suoritettu. Tästä on hyvä jatkaa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!