Tällaista Destia kokeili kymmenen vuotta sitten. Onkohan menetelmä vielä käytössä? Ainakaan Destian www-sivuilla ei ole enää mainintaa asiasta.
Destia kokeilee automaattista liukkaudentorjuntajärjestelmää Tammisaaressa
Destia asentaa valtatiellä 25 Tammisaaren puoleisella Pohjan sillalla automaattista liukkaudentorjuntajärjestelmää. Asennuksesta johtuen sillalla on liikennejärjestelyitä, jotka saattavat hidastaa paikoitellen liikennettä. Asennus on valmis 13.3. mennessä.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Automaattisen liukkaudentorjuntajärjestelmän testaus aloitetaan viikolla 12. Destia on kehittänyt AIS (anti-ice-system) -järjestelmän hoidoltaan haasteellisia erikoiskohteita varten, joissa toiminta perinteisellä huoltokalustolla voi olla rajoittunutta.
– Automaattinen liukkaudentorjuntajärjestelmä kannattaa asentaa kohteisiin, joissa on paljon liikennettä, ja jotka ovat hoidettavuudeltaan vaativia. Tällaisia ovat esimerkiksi sillat, tunnelien suut, moottoriteiden rampit, lentokentät sekä ostoskeskusten parkkialueet ja sisäänkäynnit, kertoo palvelupäällikkö Ilmari Sikander.
AIS-järjestelmä asennetaan kiinteästi haluttuun kohteeseen joko upottamalla päällysrakenteeseen tai kiinnittämällä tierakenteisiin esimerkiksi kaideasennuksena. Automaattinen seuranta- ja ohjausjärjestelmä aktivoi järjestelmän suuttimet levittämään oikean määrän liukkaudentorjuntaliuosta juuri oikeaan aikaan. Tien pinta pysyy sulana ja turvallisena.
– Tammisaaressa suuttimet asennetaan tien keskilinjalle. Suolaliuosta suihkutetaan 100 metrin matkalle. Sillan molemmissa päissä on kyltit, jotka kertovat AIS-järjestelmän koekäytöstä, Sikander toteaa.
AIS seuraa tienpinnan pienilmastoa reaaliaikaisesti, jolloin liukkaudentorjunnassa on lyhyt vasteaika. Automaattinen liukkaudentorjuntajärjestelmä lisää tiellä liikkujien turvallisuutta ilman lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle.
Juttu oli Autotodayssa 11.3.2009.