Auto- ja liikennegaalassa palkittiin merkittäviä auto- ja liikennealan vaikuttajia

Auto- ja Liikennegaala keräsi itsenäisyyspäivän aattona Messukeskukseen yli 300 liikenne- ja autoalan vaikuttajaa. Jo kolmatta kertaa järjestetyssä gaalassa palkittiin tärkeitä liikennealan tekoja ja tekijöitä.

Tilaisuudessa julkistettiin Vuoden Auto Suomessa 2020 ja Vuoden auto- ja liikennekuva. Näistä tuloksista on erilliset jutut.

Vuoden Liikennevaikuttaja -palkinto luovutettiin valtiopäiväneuvos Martti Korhoselle, jolla pitkä kokemus niin käytännön kuin vaikuttajan rooleista liikennealalla.

Pitkäaikainen kansanedustaja ja entinen ministeri Korhonen on toiminut pitkän vaikuttajauransa aikana monissa liikennejärjestelmän kehittämisen kannalta merkittävissä tehtävissä, muun muassa Liikenneturvan sekä eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana.

Vuoden Liikenneteko -palkinto ojennettiin Espoon kaupungille, joka on tehnyt pitkäjänteistä ja määrätietoista työtä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Espoon kaupungin puolesta palkinnon vastaanotti kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

Espoossa liikenneturvallisuus on parantunut pitkällä aikavälillä huomattavasti, vaikka samaan aikaan asukas- ja automäärät ovat kasvaneet. Asukaslukuun suhteutettuna Espoossa tapahtuu liikenneonnettomuuksia väkilukuun suhteutettuna vain noin 40, kun koko maan keskiarvo on 96.

Elämäntyö-palkinto jaettiin Teknologian tutkimuskeskus VTT:n pitkäaikaiselle tutkimusprofessorille Nils-Olof Nylundille, joka on omistanut pitkän tutkimusuransa muun muassa liikenteen vaihtoehtoisten energianlähteiden, polttomoottoriteknologian, päästöjen vähentämisen ja energiatehokkuuden parantamisen tutkimukseen.

Nylund on ollut avainhenkilö liikennealan tutkimusohjelmien käynnistämisessä ja koordinoimisessa. Näissä tutkimusohjelmissa ovat saaneet alkunsa lukuisat suomalaiset polttoaine- ja moottoritekniikan innovaatiot.

Hyvä Suomi! -kannustuspalkinnon pokkasi KymiRing-ratahanke, jonka puolesta palkinnon vastaanottivat KymiRing Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari O. Sohlberg sekä toimitusjohtaja Markku Pietilä. KymiRing on poikkeuksellisen sisukas suomalainen hanke, jossa Suomeen on saatu 4,6 kilometrin mittainen kansainväliset mitat täyttävä kilparata.

Taustavoima-tunnustus annettiin Tuulilasi-lehdestä yli 35 vuoden mittaisen uran jälkeen eläkkeelle jääneelle toimituspäällikkö Tapio Ketoselle.

Ketonen tuli tunnetuksi sekä omassa lehdessään että myös radiossa suurena autoalan tietäjänä, joka osasi vastata lukijoiden ja kuulijoiden kiperiinkin kysymyksiin. Jälkimmäisiin hän vastasi nimeään kantaneessa radio-ohjelmassa.

Autojen, autoalaan liittyvien tuotteiden ja autoelektroniikan testaajana hän teki tarkkaa työtä ja antoi internetin alkuajoista lähtien lehtensä sähköiselle kanavalle vahvan panoksen. Hän teki myös pitkään vahvaa taustatyötä Auto- ja liikennetoimittajat ry:ssä.

Journalismista palkittiin Mobilisti-lehti. Palkinnon otti vastaan päätoimittaja Jan Enqvist. Kuva: Auto- ja liikennegaala.

Journalismista palkittiin Mobilisti-lehti, jolla on pitkät perinteet ja joka kulkee onnistuneesti ja ansiokkaasti trendien vastavirtaan. Tämä vuoden voittaja on poikkeuksellinen printtilehti, jonka levikki kasvaa yhä edelleen.

Alkutaipaleellaan 70-luvun lopulla tätä aviisia myytiin vain E-öljyn huoltoasemilla, mutta nykyään se tavoittaa yli 100 000 lukijaa. Tämän lisäksi lehti on tehnyt sekä onnistuneen siirtymän digitaaliseen aikaan että nostanut ulkoasun ja siinä erityisesti kuvien ja videoiden tason prioriteeteissaan hyvin korkealle. Lehden perustanut Kai Lauri Bremer on edelleen mukana lehden toimittamistyössä. Palkinnon vastaanotti nykyinen päätoimittaja Jan Enqvist.

Ensimmäisen kerran jaetun Innovaatiopalkinnon voitti Neste MY uusiutuva diesel. Suomi on maailman johtava jätteistä ja tähteistä valmistettavien uusiutuvien biopolttoaineiden tuottaja. Parhaimmillaan uusiutuva diesel pärjää elinkaaripäästöjä laskettaessa jopa sähköautolle. Jatkossa raaka-aineena voidaan käyttää jopa jätemuovia.

Vuoden 2030 päästötavoitteista Suomen laskelmissa ylivoimaisesti suurin osuus päästöalenemasta onkin laskettu jätteistä ja tähteistä valmistetuille biopolttoaineille.

Vientipalkinnon pokkasi rallin MM-sarjan televisiokonseptin uudistanut Marko Viitanen, jonka yritys NEP Finland vastaa WRC-sarjan televisioinnin 40 miljoonan euron arvoisesta toteutuksesta.

Tämä suomalaisen yrityksen tarjoama ”all live” -lähetys mullisti rallin MM-sarjan tv-lähetykset. Lajin promoottori on laskenut, että uusi televisiointitapa on kasvattanut lajin katsojamääriä miljoonilla maailmanlaajuisesti.

Kulttuuripalkinto osoitettiin tieliikenteen valtakunnallisen erikoismuseon taustalla toimivalle Mobilia säätiölle. Voittajan missiona on muun muassa suomalaisen tieliikenteen historian tallentaminen, tutkiminen ja esittäminen.

Säätiö ylläpitää auto- ja tiemuseota sekä tieliikennehistoriallisia kokoelmia – muun muassa auto- ja tieliikennealan järjestöjen arkistoja. Kokoelmissa on noin 6 300 esinettä, joista ajoneuvoja on 350 kappaletta. Auto- ja tiealan arvokasta historiaa on arkistossa yhteensä noin 750 hyllymetrin verran.

Kooste gaalan tähtihetkistä esitetään MTV3-kanavalla la 7.12. klo 15.05–16.00 ja ma-aamuna 9.12. klo 00.49–1.45.

Ensi vuonna gaala järjestetään Messukeskuksessa 27.11.2020 osana Auto 2020 -tapahtumaa. Auto 2020 kokoaa saman katon alle ensi vuoden autouutuudet ja tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden koeajaa uusimmat automallit.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän