Škoda vei voiton Vuoden Auto Suomessa 2020 -kisassa

Kuva: CvB.

 

Auto- ja liikennetoimittajat ry (AuLi) on puhunut. Vuoden tärkein autouutuus Suomessa on huomattavalla äänienemmistöllä Škoda Kamiq.

Voitto on tsekkimerkin ensimmäinen nyt jo kuudennen kerran järjestetyssä Vuoden Auto Suomessa –kilpailussa, jonka tulos julkistettiin 5. joulukuuta Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä Auto- ja Liikennegaalassa.

Selväksi voittajaksi kuittaantui siis Škodan uutuusmalli Kamiq. Ero toiseksi jääneeseen Toyota Corollaan nousi lopulta peräti 33 pisteeseen, mitä voi pitää VAS-äänestyksessä kaikkiaan varsin suurena.

Toyotan kanssa lähestulkoon tasapisteisiin ylsivät pronssille yltänyt Mazda3 sekä neljänneksi päässyt Peugeot 208. Kamiqin sisarmalli Škoda Scala, Renault Clio sekä Audin täyssähköauto E-Tron jäivät verraten pienellä, mutta silti selvällä erolla mainittujen taakse.

Kuva: CvB.

Pelkkä Kamiqin uutuusarvo ei kuitenkaan Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä ratkaissut, sillä kisa tärkeimpänä valintaperusteena on rahalle saatava vastine. Lisäksi tuomarit painottivat arvioissaan ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä – muotoiluakaan unohtamatta.

Tuomaristo kehui voittaja Škoda Kamiqia muun muassa järkeväksi, tilavaksi ja räiskymättömäksi autoksi, joka on hyvä ajettava ja jossa hinta ja ominaisuudet kohtaavat kiinnostavalla tavalla. Škodan todettiinkin vastaavan jopa lähes kaikkiin keskimääräisen autonkäyttäjän tarpeisiin.

Myös kaupunkimaasturimainen olemus miellytti, sillä Kamiqin kanssa runsaasti samoja rakenteita jakava Škoda Scala ylsi loppukilpailussa ”vasta” sijalle viisi.

Vuoden Auto Suomessa 2020

1. Škoda Kamiq    130 p.
2. Toyota Corolla    97 p.
3. Mazda3             94 p.
4. Peugeot 208      93 p.
5. Skoda Scala       90 p.
6. Renault Clio       87 p.
7. Audi E-Tron        84 p.

Vuoden Auto Suomessa –kilpailun järjesti Suomessa päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry. Äänioikeutettuja tuomareita olivat kaikki yhdistyksen toistasataa jäsentä, jotka edustavat käytännössä kaikkia autoista kirjoittavia merkittäviä medioita Suomessa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

1 KOMMENTTI

  1. En jaksa millään uskoa että skodissa olisi laatu parantunut niin paljon että kestää vuoden ilman mittavia korjaus toimenpiteitä. Ruostuvat vuodessa puhki kuten tähänkin asti ja äänieristys puuttuu edelleen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here