Sähköpotkulautayhtiö Voin ja liikkumissovellus Whimin data-analyysistä käy ilmi, että pääkaupunkiseudulla liikutaan paikasta toiseen erityisen paljon yhdistämällä sähköpotkulaudat ja muut mikroliikkumismuodot julkisiin liikennevälineisiin.
Voi-sähköpotkulautojen lisääminen Whim-liikkumissovellukseen on tehnyt matkaketjujen rakentamisesta aiempaa helpompaa; sovelluksessa voi itse valita liikkumismuodon ja ajankohdan omien tarpeiden mukaan ja muodostaa omanlaisensa matkareitin eri liikkumisvälineiden yhdistelmästä.
Whimin 30 ja 60 minuutin mikroliikkumispakettien käyttäjät hyödynsivät joukkoliikennettä pääkaupunkiseudulla 3,3 % enemmän kuin muut käyttäjät data-analyysin tarkasteluaikana heinä-lokakuussa 2021.
Ensimmäisen ja viimeisen mailin haaste — eli kuinka päästä helpoiten viimeinen etappi pysäkiltä ovelle — voitaisiin siis hyvinkin ratkaista Whimin kaltaisten sovellusten avulla, jotka auttavat suunnittelemaan, varaamaan ja maksamaan matkan helposti.
– Whimin avulla voi käyttää useita liikkumismuotoja saman sovelluksen kautta, ja meille onkin tärkeää mahdollistaa käyttäjille sopivien matkaketjujen rakentaminen. Voi-potkulautojen käyttö Whimin kautta ja niiden yhdistäminen etenkin julkisiin liikennevälineisiin on tehnyt matkaketjujen rakentamisesta käyttäjillemme helpompaa ja tehokkaampaa. Voi 30 ja Voi 60 –paketit ovat olleet erinomainen lisä palveluumme ja selvästi käyttäjiemme suosiossa. Kymppilippu + Voi 60 on juuri lisätty palveluun ja aiomme julkaista lisää tuotteita pian, sanoo Jarkko Jaakkola, MaaS Globalin (Whim) Suomen maajohtaja.
Data-analyysin mukaan pääkaupunkiseudulla tehdään liikkumisvaihtoehtoja yhdistäviä matkoja tavallista enemmän: 53 % Voin sähköpotkulaudoilla tehdyistä matkoista on yhdistetty julkisilla liikennevälineillä matkustamiseen.
Data osoittaa myös, että puolet Whimin kautta Voi-potkulaudoilla tehdyistä matkoista yhdistetään pyörillä liikkumiseen. Kaiken kaikkiaan vuonna 2021 Voin potkulaudoilla tehtiin pääkaupunkiseudulla 2,8 miljoonaa matkaa. Käyttäjät siis haluavat vaihtaa mikroliikkumisvälinettä matkan aikana, mutta myös yhdistää niitä joukkoliikenteeseen.
Voi haluaa parantaa sähköpotkulautojen turvallista pysäköintiä jatkuvasti tunnistamalla niiden käytön keskuksia data-analytiikan avulla. Suuren opiskelijamäärän ja joukkoliikennekeskittymien vuoksi näitä keskuksia ovat esimerkiksi Helsingin keskusta, Aalto-yliopisto, Etu-Töölö ja Ruoholahti.
– Julkisen liikenteen solmukohdat ovat lähes jokaisessa toimintakaupungissamme suosituimpia paikkoja aloittaa tai päättää sähköpotkulautamatka. Sähköpotkulaudat ja julkinen liikenne hyödyttävät toisiaan ja vähentävät tarvetta yksityisautoiluun, Voin operatiivinen johtaja Max Thelen kertoo.
Pääkaupunkiseutu on tarjonnut erinomaiset mahdollisuudet uusien palveluiden testaamiseen ja yritysten yhteistyön kehittämiseen.
Whimin kautta Voi on käytettävissä Helsingissä, Turussa ja Tampereella, ja jatkuva yhteistyö mahdollistaa mikroliikkumisvaihtoehtojen ja liikennemuotoja yhdistävän matkustamisen tulevaisuudessa myös muissa kaupungeissa.